ביקוש למכרזים החדשים בחריש ל-319 יח"ד

ל"גלובס" נודע כי למכרזים החדשים נצפה ביקוש וכי הוגשו אליהם מספר הצעות ■ על רקע המכרזים החדשים, ממשיכים הקבלנים והיזמים בפעולות התכנון ובהכנה לקראת שיווק הדירות

ביקוש למכרזים החדשים שנסגרו אתמול ביישוב חריש. אתמול (א') נסגרו מכרזים שפורסמו על ידי רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון לבניית למעלה מ-300 דירות חדשות.

מדובר במכרז שפורסם בסוף חודש מאי ומתייחס לארבעה מתחמים שונים עליהם יוכלו הזוכים לבנות 319 יחידות דיור סך הכל. שניים מהמתחמים מאפשרים בניית 103 יחידות דיור ו-107 יחידות דיור ושניים נוספים מאפשרים בניית 64 יחידות דיור ו-45 יחידות דיור.

ל"גלובס" נודע כי למכרזים החדשים נצפה ביקוש וכי הוגשו אליהם מספר הצעות. בין היתר ניגשו למכרז החברות רייסדור, אחים פתחי, קבוצת חנן מור ושתי עמותות, האחת חרדית והשנייה חילונית/דתית לאומית. במקביל, קבוצת רוכשים שהתארגנה לגשת למכרז באמצעות קבלן לא הצליחה לגבש את כמות הרוכשים הנדרשת כדי לגשת לאחד המתחמים.

על רקע המכרזים החדשים, ממשיכים הקבלנים והיזמים בפעולות התכנון ובהכנה לקראת שיווק הדירות. האוכלוסייה המגוונת שעתידה לאכלס את היישוב מצריכה לטענת הקבלנים התייחסות מחודשת של משרד השיכון לתמהיל שטחי הציבור. לא מן הנמנע שפעילות זו של הקבלנים גם באה לשדר לשוק כי מאמצי השיווק מכוונים לציבור החילוני כדי להסיר את אי הבהירות בנוגע לאוכלוסייה שתאכלס בסופו של דבר את היישוב.

כך, מכתב שנשלח לצמרת משרד השיכון מבקש לשנות את תמהיל מבני הציבור בעיר חריש וזאת לאור העובדה שהיא איננה עומדת להיות עיר חרדית כפי שנחשב בתחילה. במכתב, שנשלח על ידי קבלנים ויזמים שזכו במכרזים בחריש נכתב כי "העיר חריש תוכננה לפני שנים כעיר חרדית ולכן תוכננו בה מבנים רבים שהותאמו לצרכי הציבור החרדי כמו מקוואות, ישיבות, ומאות בתי כנסת. כיום אנו יודעים שחריש לא תהיה עיר חרדית. כעת, לאחר שהסתבר מעבר לכל ספק כי רוב אוכלוסיית חריש תהיה חילונית וציבור מסורתי יש צורך לתכנן מחדש את מבני הציבור כך שיתאימו לרוכשי הדירות בעיר העתידית. כך למשל, יש צורך ביותר בתי ספר במקום ישיבות, ספריות, מתנ"סים, יותר שבילי אופניים ופארקים, קאנטרי קלאב ומתקני ספורט והרבה פחות בתי כנסת ומקוואות". על המכתב חתומות החברות י.ח. דמרי, צ. לנדאו, קבוצת חנן מור, דונה, מגידו השקעות, רייסדור, א.פ.י נתיב פיתוח וג'י הנדסה.

לדברי יקי רייסנר, סמנכ"ל בחברת צ. לנדאו, "עיר חרדית שונה לגמרי מעיר חילונית. החל ממבני הציבור שביישובים חילוניים הכוללים יותר בתי ספר וספריות ועד פארקים גדולים יותר, שבילי אופניים ומפרט גבוה יותר הן של שטחי הציבור והן של הדירות עצמם. לציבור החרדי חשוב הדיור הזול ביותר. הציבור החילוני רוצה גם איכות חיים ומוכן לשלם על זה".

באותו הזמן, ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי המכתב כלל לא הגיע אליהם וכי טענות הקבלנים אינן מובנות לצוות המקצועי של המשרד: "פניית הקבלנים הינה מוזרה ואינה מובנת לנו, בלשון המעטה, שכן בניגוד לאמור במכתב המבנים עצמם טרם תוכננו אלא רק הוקצתה הקרקע. ידוע לכולם כי אופי וסוג מבני הציבור יותאם לאוכלוסייה שתרכוש דירות ותגור בפועל במקום וישנה גמישות בנספחי הבינוי ובהוראות התכנית לתכנן מוסדות ציבור על פי צרכי הרשות המקומית. קיימת פרוגרמה למוסדות ציבור בחריש, המפרטת את מבני הציבור למנה הראשונה של השיווק, כאשר המבנים יותאמו לאוכלוסייה שתתאכלס". עוד נמסר ממשרד השיכון כי אופי מבני הציבור טרם הוכרע וכי הדבר ייעשה יחד עם נציגות היישוב ש"תהיה בצוות התכנון כך שמוסדות הציבור יותאמו לאוכלוסייה שרכשה את הדירות".