האריה ימריא? תע"א מנסה למכור מטוסי כפיר

מטוסי הכפיר שטסו בעבר בחיל האוויר משמשים כיום את צבא קולומביה ■ התעשייה האווירית מנסה למכור עשרות מטוסים נוספים תמורת 20 מיליון דולר ליחידה

התעשייה האווירית מנסה למכור עשרות מטוסי כפיר לחילות אוויר זרים, עם אחריות יצרן ל-40 שנה. המטוסים הוותיקים צוידו במערכות אוויוניקה חדישות, מכ"ם מתקדם ורב-עוצמה מתוצרת אלתא, חימוש מגוון, אמצעים עדכניים ללוחמה אלקטרונית ויכולות לתדלוק אווירי.

היעד שהוגדר באחרונה לאנשי המכירות של המפעל להב, בתעשייה האווירית, הוא למכור מספר מטוסי כפיר למדינות במזרח אירופה שעתידות להצטרף לברית נאט"ו. קונים אחרים הם חילות האוויר של מדינות בדרום אמריקה או באסיה. מדובר במדינות שמבקשות להצטייד במכונות מלחמה אוויריות שיודעות לחסל מטרות בדיוק כמו מטוסים המשתייכים לדור הרביעי, למשל ה-F-16 האמריקני, אך לא רוצות או לא מסוגלות לשלם על העוצמה הזאת הון.

כמה מאות מטוסי כפיר יוצרו בתעשייה האווירית מאז אמצע שנות ה-70, ושימשו את חיל האוויר הישראלי למשימות שוטפות של הגנה על שמי המדינה ותקיפה של מטרות - בעיקר בשטח לבנון. לפי מקורות זרים, המטוסים כבר אינם משמשים את חיל האוויר. מי שתפסו את מקומם הם דגמים שונים של המטוסים האמריקניים, F-16 ו-F-15.

עשרות כפירים הועברו לתעשייה האווירית לשימור, אחרים משמשים לטיסות ניסוי ורבים נוספים עברו השבחה מקיפה במפעל להב ונמכרו לחילות האוויר של קולומביה, אקוודור, סרי לנקה ואפילו לחיל האוויר האמריקני - שם הם מדמים מטוסי אויב במסגרת אימון של טייסים לקרבות אוויר. על-פי הערכות, בחילות אוויר אלה טסים כיום כמה עשרות מטוסי כפיר ישראליים.

בתעשייה האווירית מסרבים לחשוף את שמות המדינות שאיתן כבר מתקיים משא-ומתן בנוגע לעסקה עתידית לאספקת מטוסי כפיר מושבחים. עם זאת, מבטיחים שם לוחות זמנים קצרים במיוחד לאספקת הכלים המשומשים, אחרי שיפוץ. "בקולומביה לקח לנו 3 שנים בלבד כדי להעמיד טייסת שלמה שעונה על צרכי חיל האוויר שלה והכל, בשליש מחיר מכל מטוס חד-מנועי אחר שנחשב לדור רביעי. הכפיר המושבח מספק תשובות טובות לא פחות ממטוסי דור רביעי ובחלק מהמקרים אף טובות יותר", אומר ל"גלובס" מנהל מפעל להב, יוסי מלמד.

20 מיליון דולר, זה המחיר למטוס מושבח אחד עם כל החבילה הנלווית: חיווט מחודש, תא טייס מאובזר במיטב הטכנולוגיות ומערכות ניווט שיאפשרו לו לבצע משימה בתנאי יום ולילה, במזג אוויר סוער ובטווחים משמעותיים - בזכות כושרו לבצע תדלוק אווירי.

"לכפיר שאנחנו מספקים היום, יש מערכות מחשב עדכניות שפותחו רק לפני כשנתיים ובזכותן ביצועי המטוס עולים על אלה של מטוסים שנחשבים לדור רביעי אך עדיין נושאים מערכות מחשב מיושנות יחסית. בזכות האוויוניקה העדכנית והחדישה שלו - טייס ישראלי שהטיס בשנות ה-80 את הכפיר, לא יידע לעשות איתו הרבה מאד היום. זה פשוט מטוס אחר.

"טייס כפיר ישראלי שייכנס היום לכפיר שמשמש את קולומביה יידע להפעיל את המנוע ולטוס, אבל לא יידע כלום על מערכת האוויוניקה (אלקטרוניקה אווירית). כדי להפעיל את כל מערכות המטוס בצורה יעילה, טייס כזה יצטרך לעבור הכשרה של שנה. מאוד רצוי שתהיה לו גישה דיגיטלית ואם אפשר - שיהיה בן 20 עד 30, אחרת הוא באמת לא יסתדר עם זה", מספר אורן אבירם, שאמון על שיווק מטוסי הכפיר המושבחים בתעשייה האווירית.

8,000 שעות טיסה

הליכי ההשבחה נעשים במפעל להב שליד נמל התעופה בן גוריון, שעובר בימים אלה מתיחת פנים כללית לקראת פתיחת קו הייצור החדש שבמסגרתו החברה תייצר לא פחות מ-811 זוגות כנפיים למטוס הקרב החמקני של לוקהיד מרטין האמריקנית, F-35. עשרות מיליוני דולרים מושקעים בבניית הקו החדש, ולאחר שתושלם יציקת שכבת הבטון העבה ברצפת האנגר הענק - כדי למנוע תזוזות בתהליך ייצור הכנפיים, יוכנסו למקום מערכות הייצור המתקדמות, כך שב-2014 ייוצרו בו הכנפיים הראשונות של מטוס הקרב החדיש.

לא רחוק משם נמצא האנגר שתע"א מייעדת להיות קו ההשבחה של מטוסי הכפיר. הוא יכלול את "הפשטת" המטוס מכל המערכות והחיווט המיושנים שלו, למצב של שילדת ברזל בלבד: "מכאן, אנחנו מנהיגים גישה של ארכיטקטורה פתוחה שמאפשרת התקנת מערכות ואמצעים באופן מהיר וקל - בהתאם לצרכים המבצעיים של הלקוח", מספר מלמד, "כשהמטוס נמסר ללקוח, הוא כשיר ל-8,000 שעות טיסה או ל 40 שנות פעילות וזה המון. המנוע שלו, J-79, ידרוש טיפול תחזוקה בכל 1,600 שעות טיסה וחוזר חלילה, כך שיש לו למעשה אינסוף שעות חיים. עלויות האחזקה השוטפות של המטוס הן רבע מאלה של מטוס אחר".

נוסף על פודים שנישאים בגוף המטוס ומאפשרים לו, בין השאר יכולות מרשימות בתחום הלוחמה האלקטרונית, בכוחו לשאת בגחון ומתחת לכנפיו חימוש מדויק ומגוון למתארי תקיפה שונים. בתע"א מבטיחים שבזכות מערכותיו המתקדמות - כל טיל ידע להגיע במדויק אל המטרה שהוגדרה לו.

זיהוי מטרות ממרחק

המכ"ם 30-32 של אלתא, כך מבטיחים בחברה, עתיד לאפשר לכפיר לזהות מטרות ממרחק רב - עוד הרבה לפני שהתגלה בידי מטוסי אויב ולפתוח לעברו, ראשון - באש מדויקת וקטלנית: "המכ"ם החזק מאפשר למטוס לזהות כמה מטרות בו זמנית, לספק את המרחק ואת הגובה של כל אחת מהן ובזכות האוויוניקה המתקדמת - הטייס יכול לשתף בנתונים אלה טייסים נוספים במבנה באופן שכל אחד יוכל להגיב לכל אחת מן המטרות בזמן אמת, בלי שהם אפילו ידברו ביניהם", מספר אבירם.

הניסיון של תע"א למכור את מטוסי הכפיר המושבחים לחילות אוויר ברחבי העולם משקף בעיקר את המציאות הדחוקה בשוק הביטחוני: מדינות שמקמצות בהוצאותיהן הביטחוניות בשנים לחוצות כשבצד השני חברות ביטחוניות שמנסות לספק חבילות לחימה זולות, שעדיין יודעות לעשות את העבודה.