משרד הפנים: 10,000 ישראלים ביקשו להנפיק תעודת זהות ביומטרית

בתגובה להודעת משרד הפנים, בתנועה לזכויות דיגיטליות קוראים לחשוף את נתוני האמת

הפיילוט של המאגר הביומטרי החל לפני חודש - ובמשרד הפנים מדווחים על ביקוש גדול: 10,000 ישראלים - כ-300 ביום - פנו לרשות האוכלוסין בבקשה להנפיק תעודת זהות או דרכון ביומטרי. שר הפנים סער מרוצה: "הנתונים שנרשמו עד כה מצביעים על אמון הציבור במהלך".

עם זאת, בתגובה להודעת משרד הפנים, קוראים בתנועה לזכויות דיגיטליות למשרד הפנים לחשוף את נתוני האמת, ולהבהיר מהו אחוז הסירוב לקבלת התעודות.

"משרד הפנים מסתיר את נתוני האמת, מתוך מטרה להטעות את הציבור ולפתות אותו להצטרף לניסוי", אומר היועץ המשפטי לתנועה, עו"ד יהונתן קלינגר. "רק לפני חודש טענו במשרד כי למעלה מ-600 אלף תעודות מוחלפות מידי שנה, כלומר 50 אלף לחודש. אם כך, האם 40 אלף איש סירבו החודש להיכנס למאגר? האם 80% ממבקשי השירות אמרו לא למאגר הביומטרי? ואם זהו המצב, כיצד מתיישב נתון זה עם הודעת משרד הפנים כי 50% ממבקשי תעודות הזהות מבקשים להיכנס למאגר?"

במהלך החודש האחרון החלו לשכות רשות האוכלוסין וההגירה להנפיק בהדרגה את התעודות החכמות, כאשר עד כה הוחל הפרויקט ב-14 לשכות: ראשון-לציון, כפר-סבא, אשדוד, הרצליה, פתח-תקווה, עכו, חדרה, טבריה, חולון, רחובות, אשקלון, רמלה, באר-שבע ורהט. במשרד הפנים טוענים כי בשבועות הקרובים כל 28 הלשכות ברחבי הארץ יצטרפו לפיילוט.

שר הפנים גדעון סער בירך על ההצטרפות הרבה למאגר: "הנתונים שנרשמו עד כה מצביעים על אמון הציבור במהלך והבנתו כי ההגנה על ביטחון הפרט והיכולת של מדינת ישראל לעמוד בחזית אחת עם יתר מדינות העולם מבחינת קדמה הם נחוצים".

במשרד הפנים מדגישים כי "התיעוד הביומטרי הוא הפתרון לזיוף התעודות הקיימות ולגניבת זהות, שהן תופעות מאד נפוצות בשנים האחרונות", אך ישנם מומחים בתחום המזהירים מפני פריצת המאגר, דליפת המידע ממנו או שימוש מוגזם מצד רשויות אכיפת החוק.

בתגובה לטענות אלו, במשרד הפנים טוענים כי למעלה מ-130,000 איש מדווחים מידי שנה על אובדן תעודת זהות, ומדגישים כי "המאגר הביומטרי מנוהל ברשת עצמאית סגורה ואינו ניתן לגישה מרשתות חיצוניות. אבטחת המאגר, הן בהיבט הפיזי והן בהיבט הסייבר, מונחית על-ידי שירות הביטחון הכללי, ונעשית ברמה הגבוהה ביותר בדומה לאבטחת מאגרי מידע ביומטריים דומים בעולם".