"ניאבק כדי שרשות המסים לא תכשיל חישוב מס נפרד לזוגות"

כך מבהיר עו"ד ורו"ח רמי אריה, המייצג את ועד הפעולה של הזוגות הנשואים, במאבק שניהלו בשנה החולפת כנגד פסיקת העליון ועמדת רשות המסים בנושא

הודעתו של שר האוצר יאיר לפיד אתמול (ד') כי הנחה לבטל את חישוב המס המאוחד לזוגות נשואים העובדים באותו עסק, התקבלה בשמחה בקרב הזוגות שנאבקו כנגד עמדת רשות המסים והחלטת בית המשפט העליון בעניין זה, אך מסתבר כי מאבקם עדיין לא תם.

לדברי עו"ד ורו"ח רמי אריה, המייצג את ועד הפעולה של הזוגות הנשואים במאבק המשפטי ובמאבק הציבורי שניהלו בשנה החולפת, הזוגות הנשואים מתכוונים להיאבק בכוונת הרשות לקבוע כללים מחמירים בחוק החדש שיגובש בנושא, שיקשו על זוגות להיכנס למסגרת החישוב הנפרד.

"המאבק לא תם. עדיין נשארה השאלה אילו פנים יהיו לתיקון לחוק. אנחנו צריכים לעמוד שוב מול רשות המסים ולדאוג שהם לא ישימו מכשולים לחישוב הנפרד", אומר עו"ד ורו"ח אריה.

לדבריו, הזוגות הנשואים חוששים כי רשות המסים תנסה להכשיל את החישוב הנפרד באמצעות הכנסת מכשולים בחוק. "ברשות המסים מנסים להכניס לחוק כמה שיותר תנאים מחמירים שיקשו על החישוב הנפרד, ואנחנו מנסים להראות שיש כיום כבר בפקודת מס הכנסה מספיק כלים אנטי-תכנוניים, שיאפשרו איתור של מי שינסה לנצל את התיקון בחוק לרעה, אבל מצד שני יאפשר חישוב נפרד לכל הזוגות שעובדים יחד באמת ובתמים, שהם הרוב הדומיננטי והנורמטיבי".

נקודות זיכוי והטבות מס

הנושא עלה לכותרות על רקע פסיקת בית המשפט העליון מיוני אשתקד, ששללה את זכותם של זוגות נשואים העובדים יחד בחברה, או בעסק בבעלותם, לחישוב מס נפרד על הכנסותיהם - החלטה שהביאה להעלאת תשלום המס.

פסק הדין, שניתן בפרשת מלכיאלי, עסק בפרשנות של סעיף 66 לפקודת מס הכנסה, המעניק לבני זוג נשואים אפשרות לתבוע שקביעת חבותם במס תתבצע לפי חישוב נפרד, כאילו לא היו נשואים. זאת, אם לא קיימת תלות בין מקורות הכנסותיהם.

העליון קבע כי לפי הסעיף, בני זוג המחזיקים במשותף בכלל מניות חברה, המשלמת את שכרם, או כמעט בכולן, חייבים להגיש שומת מס משותפת ולא נפרדת.

ההלכה החדשה של העליון הפכה פסק דין קודם משנת 2003 בפרשת קלס, והגדילה בפועל את חבות המס המוטלת על בני זוג. עם זאת, השופטים הכירו בכך שפסיקתם מובילה לתוצאה לא רצויה, שלפיה בני זוג נשואים העובדים יחד בחברה שבבעלותם מופלים לרעה מבחינת שיקולי המס, לעומת בני זוג שאינם נשואים או כאלה העובדים במקומות עבודה נפרדים. לפיכך, בית המשפט קרא למחוקק לתקן את לשון החוק ואת הסעיף הרלבנטי, שנחקק לפני 55 שנה.

אתמול הודיע לפיד כי הנחה את מנהל רשות המסים, משה אשר, להתחיל ולקדם את הצעת החוק לביטול החישוב המאוחד, כך שתיכנס לתוקף החל מינואר 2014. משמעות ההחלטה: לאפשר לכל אחד מבני הזוג ליהנות מחישוב מס בנפרד, לפי מדרגות המס של שכרו.

כיום, זכאים זוגות נשואים העובדים באותו עסק לחישוב מס נפרד עד לגבול של כ-50 אלף שקל בשנה. שינוי החוק יוביל לכך שלא תהיה יותר מגבלה, וכל בן זוג יוכל ליהנות מנקודות זיכוי והטבות מס.

סוגיית הרטרואקטיביות

ואולם, הגם שהשינוי מבורך, לגישת הוועד המייצג את הזוגות הנשואים, העובדה כי הגבייה לא בוטלה באופן רטרואקטיבי, אלא מינואר 2014 ואילך - היא בעייתית.

"אנחנו מאוד מודים ללפיד על ההחלטה לתקן את העיוות בחוק. אך לצערנו, שר האוצר לא קיבל את עמדתנו כי יש לתקן את החוק באופן רטרואקטיבי משנת 2003, מהיום שבו קבע בית המשפט העליון כי זוגות יכולים לקבל חישוב מס נפרד", אומר עו"ד ורו"ח אריה.

מהנתונים שנאספו ברשות המסים בעניין מה שמכונה בפי ועד הזוגות "קנס הנישואים", עולה כי ב-2010-2011 למעלה מ-90% מהזוגות הנשואים העובדים יחד דיווחו בשיטת חישוב המס הנפרד, לפי פסק דין קלס, שניתן ב-2003. מ-2005 מדובר על למעלה מ-70%.

לדברי עו"ד ורו"ח אריה, "מדובר ב-17 אלף זוגות שכעת, לאחר פסיקת העליון מאשתקד, נדרשים לשלם מאות אלפי שקלים רטרואקטיבית למדינה. צריך לזכור כי מדובר על שנה של תחולה בלבד של פסק הדין החדש של העליון, שמשנה את המציאות שהכירות הזוגות הללו בשנים האחרונות, וגורע מכיסם הון קטן".

אריה מעריך כי "מדובר על גבייה של למעלה ממיליארד שקל על חשבון הזוגות הללו". לדבריו, "זו התעשרות שלא כדין על חשבון הזוגות. הסכום הזה לא היה כלול בתוכנית של הכנסות המדינה בשנים האחרונות, כי רק לפני שנה החלו לנסות להכניס את זה בכוח, אז זה לא נגרע מקופת המדינה".

על הרקע זה הוא מבהיר: "אנחנו סבורים כי גם תשלום הקרן צריך להתבטל. אין סיבה שזוגות שעובדים יחד יממנו את הגירעון בקופת המדינה על חשבונם, בגלל שברשות המסים החליטו ב-2005 להביא מחדש את הסוגייה לבית המשפט העליון".

מרשות המסים נמסר בתגובה: "שר האוצר קבע באופן תקדימי החלת חישוב נפרד לבני זוג העובדים בעסק משותף, ללא הגבלת סכומים. מנהל רשות המסים יפעל להכנת הצעת חוק שתשקף החלטה זו. כמו כן, מנהל רשות המסים ינחה את פקידי השומה לגלות התחשבות ולהקל במסגרת מגבלות החוק, כל זאת בבדיקה פרטנית ונסיבותיו האישיות של כל נישום".