על צמיחה ויציבות: איך עלתה מניית ארן ב-78% בשנה?

"הבטחנו למשקיעים חברה יציבה, ולכן לא ניחשף להפסדים גדולים", אומר רן סתו, מנכ"ל חברת ההנדסה ארן מו"פ, שהקימה ומכרה ארבעה סטארט אפים בעשור האחרון

חברת אר"ן מו"פ הקימה ומכרה בעשור האחרון ארבעה מיזמי סטארט אפ. אמנם לא כולם נמכרו בסכומים גבוהים יחסית לאקזיטים בתחום המכשור הרפואי, אך מכיוון שההשקעות במיזמים היו מוגבלות, ההחזר על ההשקעה באחוזים היה מרשים בכל אחד מהמקרים.

ארן איננה קרן הון סיכון, גם לא חממה. היא חברת הנדסה שנותנת שירותים המצאתיים לחברות אחרות, ובמקביל גם לעצמה, וזולגת גם לתחום היבוא. בכך מציעה ארן מו"פ מודל ייחודי לחלוטין בבורסה הישראלית.

בשנה האחרונה רשמה מניית החברה תשואה של 78%. בשלוש השנים האחרונות עלתה ב-178%, ומאז הנפקתה - בתחילת העשור הקודם - זינקה ב-800%. באותה תקופה היא הקפידה לחלק דיבידנד, כך שבינתיים היא מציגה שילוב ייחודי של צמיחה ויציבות.

"ארן נולדה כחברת שירותי הנדסה - זו הפעילות שמייצרת את עיקר המחזור - ובתחום הזה מועסקים רוב 90 העובדים שלנו", אומר אבי זכאי, יו"ר החברה, ובעל השליטה בה עם המנכ"ל רן סתו.

"לדוגמה, פרויקט שרביט קסמים ברפא"ל - אנחנו פיתחנו את אותו טיל שעליו עושים את הניסוי, שיורים בו. אנחנו מתמחים בשירותי הנדסה בתחומי הביטחון, המים ובעולם הרפואי. פטנטים שלנו נמצאים בבסיס מוצרים שמיוצאים מישראל ב-4 מיליארד דולר".

"יש לנו אוסף של מהנדסים מבריקים"

ארן משמשת גם כמפיצה של ציוד הנדסי, וכדי לנצל היטב מזומנים שהיו לה בעודף, היא גם מקימה תחנת כוח במושב גדות.

מכירות החברה הגיעו ברבעון הראשון ל-34 מיליון שקל, גידול של 100% לעומת הרבעון המקביל - וראוי לציין כי פעילות החברה בתחום שירותי ההנדסה היא תנודתית מרבעון לרבעון. ב-2012 כולה רשמה החברה מכירות של 85 מיליון שקל. הרווח עמד ברבעון על 6 מיליון שקל, לעומת הפסד של כמה מאות אלפי שקלים הן ברבעון המקביל והן בשנת 2012 כולה.

זכאי: "בשלב מסוים הבנו שיש לנו למעשה אוסף של מהנדסים מבריקים, שבארוחת צהריים אחת מפיקים רעיונות שיכולים לאכלס חממה שלמה, ויכולים לקדם אותם.

"בהדרגה תפס תחום הסטארט אפים נתח גדול יותר מן הפעילות שלנו. האמת שהתחלנו בדברים לא מוצלחים. השקענו בסוללה חדשנית יחד עם משפחת דנקנר, וגם אנרג'ייזר השקיעו בה, אבל היא התגלתה ככישלון טכני, כי לא היינו מומחים לסוללות. היום אנחנו יודעים לא להיכנס לתחומים שאנחנו לא מבינים בהם".

סתו: "אבל על בסיס ההבטחה שבסוללה הזו עשינו את ההנפקה שלנו ב-2000, ואנחנו מציעים מודל שמערב הכנסה קבועה מסוימת יחד עם אופציה לאפסייד מהסטארט אפים - וזה פחות או יותר המודל שבו אנחנו פועלים עד היום".

עוד מיזם שעורר עניין בהנפקת ארן היה PVT, חברת מסתמי הלב שהוקמה כשותפות של ארן, קבוצת יזמים אמריקאים וקרן מדיקה הישראלית. החברה נמכרה ב-155 מיליון דולר לתאגיד הרפואי אדווארדס, אשר עדיין מפעיל אותה היום כמרכז פיתוח בישראל. PVT הייתה החלוצה הישראלית בתחום המסתמים. וונטור, שהוקמה אחריה, כבר נמכרה ב-325 מיליון דולר.

בעקבות ההצלחה של PVT גויס דני רוטנברג להוביל בארן את תחום הסטארט אפים, והוחלט למקד את הפעילות הזו בתחום הרפואי. מיד אחרי מכירת PVT הוחלט להקים חברה נוספת בתחום המסתמים, אך אדווארדס, שהייתה כה מרוצה מהפעילות, חטפה את הפטנט מיד ב-1.25 מיליון דולר.

"סטאן רואו, סמנכ"ל אדווארדס, אמר 'ממילא בסוף תמכרו לנו את זה אחרי כל ההשקעה'", אומר זכאי.

ארן מתגאה מאוד בעסקה הזו, למרות הסכום האבסולוטי הנמוך. "המהירות וההחזר היחסי על ההשקעה היו מטורפים. זה היה כסף קל מדי, ואני מקווה שהוא לא קלקל אותנו", אומר זכאי.

"לקדם מוצרים רחוק בהשקעה קטנה"

החברה החליטה להמשיך ולקדם את כל הפרויקטים שלה ללא משקיעים נוספים - לא משקיעים פרטיים ולא קרנות הון סיכון.

דני רוטנברג: "אנחנו מכירים את החברות הגדולות ואת הצרכים שלהן, ויכולים לקדם את המוצרים רחוק מאוד בהשקעה קטנה, על-ידי שימוש בתשתיות של ארן ובמהנדסים שלה, שחלקם מועסקים ביום יום גם בפרויקטים אחרים.

"לכן אנחנו צריכים רק השקעה קטנה, ויכולים להסתפק במכירה בסכום שהוא לא גדול, וגם לא הוגן שאנחנו נביא לפרויקט את כל זה, ונקבל חלק בחברה שהוא רק על פי ההשקעה הכספית היחסית שלנו".

רוטנברג מוסיף, כי "קרנות ואפילו פרטיים רוצים להשקיע יותר, כדי לגזור קופון גדול יותר, אבל אנחנו מעדיפים להיכנס לפרויקט רק אם אנחנו יודעים שיש לנו כבר כל הכסף הדרוש כדי להביא אותו עד מצב של מכירה. כך אנחנו לא מבזבזים זמן ותשומת לב ניהוליים בפרויקט כדי להביא עוד כסף, או כדי לעמוד דווקא באבן דרך שקבעה קרן כלשהי".

ארן שואפת אפוא להשקעות קטנות, ומוכנה להתפשר בגודל האבסולוטי של ההחזרה - אבל זה לא אומר ש-1.25 מיליון דולר הוא האקזיט שאליו שואפת החברה.

ב-2008 הקימה ארן את Si Therapies באופן עצמאי לגמרי, ומכרה אותה תוך שנה וחצי לבוסטון סיינטיפיק, בתשלום של 6 מיליון דולר, עם אופציה לקבלת עד 29.5 מיליון דולר אם המוצר אכן יגיע לשוק ויימכר באופן סביר.

אחרי שנמכרה SI Therapies, הוקמה אפסטרים שגם היא נמכרה תוך שנה וחצי בסכום שיכול להגיע ל-35 מיליון דולר. בפברואר האחרון הוקמה אנדואייד, שפיתחה מכשיר המאפשר לזהות פוליפים גם בתוך קפלי המעי. "היא פונה לשווקים יותר גדולים, ולכן אם נמכור אותה, זה יכול להיות בהרבה יותר", אומר זכאי.

תרצו לצמוח לעסקאות גדולות יותר בהמשך?

זכאי: "המטרה שלנו היא לא להתחרות בקרנות על החברות שמקימים בהשקעה של עשרות מיליוני דולרים ומוכרים במאות מיליונים, אם כי פה ושם יכולה להיות מכירה גם בסדר גודל הזה. אנחנו כן חושבים לגייס שותף עם הון כדי להרחיב את הפעילות - מסטארט אפ אחד עיקרי בכל תקופה ל-3-4 כאלה, כמו עד היום".

סתו: "אבל אנחנו הבטחנו, ורוצים להמשיך להציע למשקיעים שלנו חברה יציבה, ולכן לא נעשה זאת אם משמעות הדבר היא חשיפה שלנו להפסדים גדולים".

זכאי: "תשואת הדיבידנד שלנו די קבועה, 10% בשנה, וחשוב לנו לשמור עליה. אנחנו חברה שמתאימה למשקיעים שרוצים להישאר הרבה שנים במקום יציב, למרות שהוא עוסק בסטארט אפים. לא יראו כלום בדוחות אם פתאום נסגור את אחת החברות, אבל אם פתאום אחת מצליחה, זה מקפיץ את הרווחיות שלנו למגרש אחר".

אדן
 אדן