בג"ץ דן בעתירה נגד שחרור האסירים: "עניין רגיש וכאוב ביותר"

פרקליטות המדינה טענה בדיון כי ההחלטה על שחרור האסירים הפלסטינים מצויה בלב הסמכות השייכת לרשות המבצעת בתחום המדיני ■ בני משפחות שכולות הפגינו מול בית המשפט העליון במחאה על שחרור האסירים

ברשימת האסירים שישראל מתכוונת לשחרר מהכלא, במסגרת הצעדים שעליהם סיכמו ממשלת ישראל והרשות הפלסטינית, לא מופיעים אזרחים ישראלים אלא תושבים פלסטינים בלבד, ואם בעתיד יוסכם על שחרור אזרחים ישראלים שהשתתפו בביצוע פיגועים, הדבר יוחזר לשולחן הממשלה לשם קבלת החלטה חדשה - כך הודיעה נציגת הפרקליטות, עו"ד מיכל צוק-שפיר, היום (א') במסגרת הדיון שהתקיים בבג"ץ בעתירת ארגון נפגעי הטרור "אלמגור" כנגד שחרור האסירים.

השופטים שדנו בתיק, הנשיא אשר גרוניס, אליקים רובינשטיין וצבי זילברטל, אמורים לפרסם את פסק דינם בתיק בזמן הקרוב.

על-פי עמדת הממשלה, שאותה ייצגה בדיון פרקליטות המדינה, ההחלטה על שחרור האסירים מצויה בלב הסמכות השייכת לרשות המבצעת בתחום המדיני. לדבריה, אם המשא-ומתן לא יצליח, קיימת האפשרות שבהמשך הדרך לא ישוחררו יתר האסירים שעליהם סיכמו הצדדים, או שהם ישוחררו בתנאים מסוימים.

הפרקליטות הדגישה כי החלטת הממשלה התקבלה לאחר דיון ארוך שקיימו השרים, שבסופו החליטו על שחרור 104 האסירים הפלסטינים, המרצים כולם עונשי מאסר ממושכים עוד מתקופת טרום הסכם אוסלו ב-1993.

לדבריה, השחרור עצמו אמור להתבצע כבר בימים הקרובים, ולכן יש חשיבות להכרעה דחופה של בג"ץ בעתירה.

השופטים הבהירו כי על-פי הודעת המדינה, אין אזרחים ישראלים ברשימת 26 האסירים המיועדים להשתחרר כעת, אך אין כל התחייבות כזו באשר לרשימת כלל 104 האסירים שאמורים להשתחרר במהלך חודשי המשא-ומתן.

הנשיא גרוניס הצהיר כי "אנחנו בהחלט מבינים את המצב - זה עניין רגיש ביותר וכאוב".

השופט רובינשטיין הדגיש כי "אין לנו עדיפות מוסרית על שרי הממשלה שלקחו את ההחלטה. כבני אדם יש לנו אהדה לסבל ולכעס של האנשים, אבל אנו מדברים בנושא משפטי". (בג"ץ 5413/13).

המשפחות השכולות מפגינות

מול בית המשפט העליון הפגינו היום משפחות שכולות במחאה על שחרור האסירים - כך דווח בגלי צה"ל.

"זה לא שלום - לא עושים שלום עם רוצחים ולא הופכים רוצחים לגיבורים ולמנהיגים", אמרה אם שכולה בהפגנה, "שיקומו וילבשו שחור ויגידו שהם לא מסכימים לכך".

בני המשפחות צעדו לבית המשפט העליון מהאנדרטה לנפגעי הטרור בירושלים.

דובר פורום המשפחות השכולות, אבי ברומברג, אמר מוקדם יותר היום: "אנו ממתינים בחוסר ידיעה ובחרדה לדעת איזה משפחה תשלם את המחיר הכבד - מחיר הפחדנות של ראש הממשלה והדרג המדיני".

לדבריו, "מדובר ברוצחי ילדים, נשים, גברים וחיילי צה"ל - רוצחים אכזריים עם דם על הידיים".

ברומברג הוסיף כי "לצערנו, נוכחנו לדעת כי שחרור רוצחים רק מחזק את הטרור ומחליש את המדינה. השחרורים הקודמים שביצעה מדינת ישראל הוסיפו עד כה כ-186 משפחות נוספות למעגל השכול".