עו"ד רות דיין-וולפנר מציגה: החוקים הבלתי כתובים של הגירושים

ההרחקה האוטומטית, הסדרי הראייה, המזונות מול ההכנסה, המשמורת המשותפת, הוויתור על העסק והבגידה

חוק ההרחקה האוטומטית

במלחמת גירושים, ככל שתתעקש להישאר בבית ולא לעזוב, בעוד שאשתך לא יכולה לסבול את נוכחותך - כך גדל הסיכוי שתמצא את עצמך נחקר במשטרה, כיוון שאשתך הגישה תלונה וטענה שאיימת עליה, הפחדת אותה או היכית אותה.

בהנחה כמובן שאינך אלים, ועל מנת להוכיח את חפותך, רצוי להיצמד למכשיר הקלטה, שיוכיח לעת שתוגש נגדך תלונה במשטרה, איך שיחה שקטה הפכה לאיום סמוי.

למרבה הצער, לא תמיד זה יעזור לך: אם תוגש נגדך תלונה במשטרה - תורחק באופן אוטומטי, גם אם תוכיח שלא עשית כלום.

תלונה במשטרה הופכת לעיתים קרובות את הסכסוך לקשה הרבה יותר, בלתי ניתן לגישור ובלתי נסלח. לכן, טוב תעשה האישה אם תחשוב פעמיים לפני שהיא מחליטה להגיש תלונה ואם התלונה אכן מחויבת המציאות, לפני שהיא נוקטת בצעד כזה.

חוק הסדרי הראייה

ככל שהאם מתנגדת להסדרי ראייה נרחבים - כך תגבר נטיית האב להילחם על כך. ולהפך: ככל שהאם מעוניינת להרחיב את הסדרי הראייה - האב יטה לצמצמם בטענת "אני לא הבייביסיטר שלך".

המסקנה - רצוי לפעול בניגוד לאינסטינקט הבסיסי: אם אתה מעוניין בהסדרי ראייה נרחבים, אל תתעקש עליהם בהתחלה. אם אינך מעוניין - תתבע אותם בכל תוקף...

חוק המזונות מול ההכנסה

אם האב עצמאי, ומוגשת נגדו תביעת מזונות, הוא תמיד ידאג להסביר מדוע הכנסתו בסכנה אמיתית, מדוע המצב הכלכלי שלו בכי רע ושהעסק לפני פשיטת-רגל. לאור זאת, הוא יגיד, אין להתחשב בהכנסתו הנוכחית כמדד לקביעת מזונות.

אם האב שכיר, ומוגשת נגדו תביעת מזונות, הוא תמיד יזהיר מפני גל פיטורים קרוב ויטען כי רק אלילת המזל הצילה אותו מפני גל הפיטורים האחרון. עובדי היי-טק חרדים במיוחד לגורלם, וככל שגילם עולה, הם חוששים שיפוטרו בקרוב.

לכן, כדאי שתדעי כי מזונות ילדים אינם נקבעים ביחס ישיר להכנסה. ככל שהמשכורת של האב נמוכה יותר - כך אחוז גבוה יותר ממנה יוקדש למזונות הילדים.

ברוב-רובם של המקרים, חלוקת ההוצאות הנלוות, כגון הוצאות בריאות והוצאות חינוך, יהיו בחלקים שווים בין ההורים, גם אם הכנסתם אינה שווה, וגם אם הכנסת אחד מהם עולה במאות אחוזים על הכנסת האחר.

חוק המזונות במשמורת משותפת

קצבת הביטוח הלאומי לעולם משולמת לאם, גם אם המשמורת משותפת. האב כמעט תמיד משלם מזונות, גם במשמורת משותפת, וגם אם האם מרוויחה הרבה יותר, וזה לא משנה אם הילדים אצלו בדיוק מחצית מהזמן.

הדרך היחידה להימנע מכך היא להגיע להסכם אחר, ישירות עם האם.

חוק הוויתור על העסק

כאשר לאישה יש זכויות סוציאליות או עסק, ששוויים גבוה משל הבעל, היא תעלה כל טענה משפטית אפשרית על מנת למנוע חלוקתם עם הבעל. קיימים פסקי דין ספורים שקבעו כי האישה לא תחלק את זכויותיה עם הבעל, או לפחות לא תחלוק איתו בחלקים שווים. אין פסקי דין שמאפשרים לבעל לא לחלק עם האישה את זכויותיו.

בעל עסק תמיד משוכנע כי העסק שלו אינו שווה דבר ומציע למכור אותו בשוק החופשי או להעבירו במתנה לאישה. השופט כמעט תמיד אינו מתרשם מהטענה וממנה מומחה להעריך את שווי העסק. בדרך-כלל, המומחה ימצא כי שווי העסק שלך גבוה יותר ממה שהערכת. לכן, לא כדאי לך למהר ולוותר על העסק.

חוק הבגידה

החוק הכי מפתיע: 90% מהגברים שתפסו את האישה שלהם בבגידה, יהיו מוכנים לסלוח לה ולהציל את הנישואים. ב-80% מהמקרים האישה היא זו שבכלל לא מעוניינת.

■ הכותבת היא בעלת משרד העוסק בדיני משפחה.