איפה יעצור הכיבוש האירופי?

מה ימנע מאשטון לדרוש את זכות השיבה כתנאי ליחסים עם האיחוד

כל הסכם שיתוף פעולה עם האיחוד האירופי, ובעיקר המדעי, הוא חשוב. נדמה שאין צורך להסביר את היתרונות הנובעים מהסכם כזה. ממשלה אחראית צריכה לעשות כל שביכולתה כדי לא לשבש הסכמים אלה, בוודאי להימנע מלגרום לביטולם. אבל לממשלה אחראית אסור לחתום על הסכמי המדע בתנאים שמציב האיחוד האירופי. כי הסכמה לתנאים אלה הם מחוץ ליכולתה, אולי אפילו מעבר לסמכותה, של ממשלת ישראל.

אשטון במקום עריקאת

לומר שהתנאים של האירופים הם חצופים זה באמת לשון המעטה. מדובר במהלך חמור מכך. שחברות ישראליות יחוייבו בהגשת תצהיר שאין להם קשרים עם התנחלויות? לחתום על הסכמה שישראלים לא יקבלו הלוואות אם יש להם קשרים אתן; ולבסוף: בכל הסכם (גם מדעי) יהיה סעיף שישראל מכירה בכך שאינה ריבונית מעבר לקווי 1967. הפלשתינים כבר יכולים להורות לעריקאת שאין צורך בשרותיו במשא ומתן עם ישראל. קתרין אשטון, שרת החוץ של האיחוד, עושה את עבודתו.

אין ימין ושמאל

הממשלה הודיעה שבתנאים אלה לא תחתום על הסכם הידוע כהורייזון 2002 למרות שחשיבות ההסכם ידועה לה היטב. הממשלה לא הייתה יכולה להחליט אחרת. אף ממשלה, ימין, שמאל או מרכז, לא היתה יכולה לקבל את התכתיבים האירופיים. ההסכם אמור להיחתם ביום רביעי, בעוד שלושה ימים. עד אז אמורים נתניהו ואנשיו לנסות להניע את האירופים לשנות את התנאים. לא בטוח שיצליחו.

למה לא זכות השיבה?

חשוב מאד שהממשלה תקבל בעניין זה תמיכה רחבה ככל האפשר, כדי שיידעו ויבינו האירופים שבישראל הדעות חצויות, אבל לא כאשר מבקשים להפקיע את סמכויותינו. יש כאן ניסיון של האיחוד האירופי לקבוע בנושאים עליהם צריכים הצדדים להחליט במסגרת המשא ומתן. לאירופים מותר שתהיה להם דעה - אבל אין להם את הזכות להכתיב אותה - לאף אחד מהצדדים.

הם מבקשים, באמצעות ההסכם, לקבוע את גבולות המדינה (הישראלית והפלשתינית). אז מה נשאר ללבני ועריקאת? ואם יקבלו את רצונם, איפה יעצרו? מה ימנע מאשטון וחבריה לדרוש מישראל להסכים, תמורת היחסים עם האיחוד, לזכות השיבה, למשל?

את המנגינה הזאת חייבים להפסיק. גם אם יהיה לזה מחיר. ו"להבהיר" משמעותו במעשים, לא במלים. יהיו עכשיו שיחות כדי לנסות לרכך ולמתן. זה צריך להיות מאבק לא רק על ההסכם המדעי, אלא על מהות ועתיד יחסינו עם האיחוד. בלי פוצקל'ה- מוצקל'ה אלא בתקיפות. היחסים עם אירופה חייבים להיות מושתתים על כבוד הדדי, לא על מנטליות של אדונים ונתינים.

גם את אורי אריאל צריך להפסיק

החלטתו של אורי אריאל מהבוקר על בניית דירות נוספות מעבר לקו הירוק אינה קונטרה לאירופים, וגם אינה מחזקת את עמדתנו. היא מטען צד לטרפוד כל אפשרות לגבש מדיניות חוץ חכמה.