האם תור הזהב בעסקי הזיקוק של תשובה וויסמן בפני סיום?

הרווחים של דלק US ואלון USA צנחו בעשרות אחוזים כתוצאה מירידה משמעותית במרווחי הזיקוק ■ המימוש שביצעה קבוצת דלק במארס במניות דלק US נעשה בתזמון מצוין: מאז נפלה המניה ב-35%

חברות הזיקוק הישראליות בארה"ב, דלק US ואלון USA, פרסמו בסוף השבוע האחרון את דוחות הרבעון השני שלהן, ונראה שהתקופה הטובה במיוחד שממנה נהנו השתיים - ושבמהלכה זינקו מניותיהן במאות אחוזים - עלולה להגיע לסיומה.

ב-2011 החלו לטפס מרווחי הזיקוק (הפער בין המחיר שבו בית הזיקוק קונה את הנפט הגולמי למחיר התזקיקים שאותם הוא מוכר, כגון סולר ובנזין), בין היתר בגלל פער שנוצר בין מחיר הנפט מסוג ברנט, שבו נמכרים התזקיקים, למחיר הנפט מסוג WTI, הנמצא בצפון אמריקה.

גידול בהיצע של נפט מסוג זה, אשר נשאב בחלק הצפוני של ארה"ב וקנדה, ולא היה יכול להגיע לבתי הזיקוק שנמצאים במפרץ מקסיקו בשל היעדר תשתית מתאימה, הביא לכך שהוא נסחר במחיר הנמוך ממחיר הברנט, בפער שהגיע ל-20 דולר ויותר.

מי שנהנה מהפער הזה הן החברות אשר בתי הזיקוק שלהן ממוקמים בתוך ארה"ב, בהן אלון ודלק, אשר נהנו מגישה לנפט הזול, בעוד שאת התזקיקים שהפיקו ממנו הן מכרו לפי המחיר הגבוה.

עקב כך נרשמה קפיצה גדולה ברווחיהן בשנתיים האחרונות, מה שהביא גם לעלייה משמעותית במניותיהן.

אלא שלפני חודשיים גרם מזג אוויר קשה באזור קנדה לכך שההפקה של הנפט מסוג WTI פחתה, ובשל ההיצע הנמוך של הנפט מסוג זה נסגר הפער, וכעת הוא עומד על פחות מ-10 דולרים לחבית.

בהתאמה לכך, דיווחו שתי חברות הזיקוק על ירידה משמעותית ברווחיהן, אשר צפויה לבוא לידי ביטוי באופן משמעותי יותר ברבעון השלישי, אם המרווחים יישארו ללא שינוי.

דלק US: קבוצת דלק מכרה בזמן

דלק US שבשליטת קבוצת דלק של יצחק תשובה, סיימה את הרבעון השני של 2013 עם רווח נקי של 46.6 מיליון דולר, ירידה של 31.8% לעומת הרווח ברבעון המקביל אשתקד.

דלק US, המנוהלת על-ידי עוזי ימין, מפעילה היום שני בתי זיקוק: אחד בטיילר טקסס, שאותו רכשה ב-2005, והשני באלדוראדו ארקנסו, שנרכש ב-2011. השניים בעלי כושר זיקוק של כ-140 אלף חביות ליום.

נוסף על כך, לדלק US פעילות קמעונית הכוללת 370 תחנות תדלוק וחנויות נוחות, וכן פעילות לוגיסטית לשיווק דלקים, המונפקת כשותפות ונסחרת תחת הסימול DKL.

עיקר הירידה ברווחי הרבעון השני מיוחסת למגזר הזיקוק: למרות שתפוקת בית הזיקוק בטיילר עלתה בכ-25% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, והגיעה לשיא של כ-70 אלף חביות ליום, הרווח התפעולי של מגזר הזיקוק נפל בכ-30%, לרמה של 95.8 מיליון דולר. גם ברווח התפעולי של המגזר הקמעוני נרשמה ירידה, בהיקף של 12.1%, וזה הסתכם ב-16 מיליון דולר בלבד. נקודת האור הגיעה מהכיוון הלוגיסטי - הרווח התפעולי של פעילות זו הכפיל את עצמו, ועמד על 16.2 מיליון דולר.

בחודש מארס האחרון מכרה קבוצת דלק בהצעת מכר כ-19% ממניות דלקUS במחיר של 39.5 דולר למניה, הגבוה בכ-35% מהמחיר הנוכחי שבו נמצאת מניית דלק US. מימוש זה הצטרף למימושים נוספים שביצעה קבוצת דלק במחירי שיא, ושבהם נפרדה ממחצית החזקתה בחברה הבת, תמורת יותר מ-2 מיליארד שקל, וירדה להחזקה של כ-34%.

אלון USA: תקלה במתקן ייצור

אצל אלון USA שבשליטת קבוצת אלון של דודי ויסמן הירידה ברווח הייתה חדה יותר: זה צנח בלא פחות מ-73% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ועמד על 11.5 מיליון דולר בלבד.

אלון USA המנוהלת על-ידי פול איסמן, מפעילה היום שני בתי זיקוק: ביג ספרינג בטקסס, הפועל במסגרת שותפות אלון פרטנרס שהונפקה אשתקד תחת הסימול ALDW, ובה מחזיקה החברה האם 82%, ובית הזיקוק קרוץ ספרינגס בלואיזיאנה. קומפלקס בתי הזיקוק של החברה בקליפורניה מושבת לעת עתה, עד אשר תושלם בניית תשתית הרכבות והטרמינלים, שתוכל להעביר אליו נפט גולמי זול מצפון ארה"ב.

הרווח התפעולי של מגזר הזיקוק באלון USA נפל ב-58.4% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ועמד על 33 מיליון דולר בלבד, בעיקר בשל הירידה במרווח הזיקוק, אך גם בשל השבתה ותיקון של אחת מיחידות הייצור בבית הזיקוק בקרוץ ספרינגס. זו הביאה להוצאה חד-פעמית של 17 מיליון דולר, אשר פגעה ברווח של מגזר זה.

בבית ההשקעות ברקליס העריכו, כי לתוצאות החלשות שהציגה החברה יהיו השלכות על מנייתה, והורידו את מחיר היעד שלהם למניה ב-22%, ל-18 דולר.

למרות שמחיר זה עדיין גבוה ב-47.3% מהמחיר הנוכחי של אלון USA, ברקליס ממליץ על החברה ב"משקל חסר".

חברות הזיקוק
 חברות הזיקוק