עיצומים ברשות המסים: "לא יהיו עסקאות נדל"ן"

העובדים דורשים לפתוח במו"מ על הסכמי השכר ועל איחוד האגפים ברשות ■ במסגרת העיצומים הוקפאו העברות כספים לחו"ל, ולא הונפקו אישורים לטאבו ולמשכנתא ■ "ברשות יש עובדים הכי משכילים והכי מקצועיים, והשכר שלהם ביזיון"

"יש משבר אמון עמוק בין הוועדים ברשות המסים ובין הנהלת רשות המסים ומשרד האוצר. היום (ב') פתחנו בהילוך גבוה של עיצומים ברשות, שכולל את השבתת מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, ומחר אני מתכוון להחריף עוד יותר את המאבק, כי נראה שזה לא מפריע לאף אחד במשרד האוצר ובהנהלת רשות המסים. הם לא טרחו להרים אליי טלפון" - כך אומר הבוקר ל"גלובס" יו"ר ועד העובדים הארצי ברשות המסים, ואדים אבנשטיין, על רקע החרפת העיצומים ברשות המסים, במסגרת מאבקם של העובדים לשיפור תנאי העסקתם.

עובדי הרשות דורשים לפתוח במשא-ומתן מול משרד האוצר על הסכמי השכר שלהם ועל איחוד האגפים ברשות, שנעשה, לטענתם, מבלי להיוועץ עמם. הבוקר הם החריפו את העיצומים שעליהם הכריזו בשבוע שעבר.

במסגרת החרפת העיצומים לא הייתה היום קבלת קהל במשרדי מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, לא היה מענה טלפוני במשרדים, עובדי הרשות לא הנפיקו אישורים לטאבו ואישורים לצורך קבלת משכנתא, ועסקאות הנדל"ן מיד שנייה במשק הוקפאו.

בנוסף עצרו העובדים את העברות כספים לחו"ל. כל העברת כספים של חברות לחו"ל - הלוואות, שכר בגין הופעה של אמן מחו"ל בארץ וכדומה - עוברת דרך פקיד שומה, ולפיכך עצירת האישורים מרשות המסים משמעותה עיכוב עסקאות ופגיעה במהלך העסקים השוטף של המדינה.

אתמול (א') הצטרף גם ועד עובדי המחשוב ברשות המסים (שע"ם), בראשותו של דורון דודו, למאבק, ונחסמה על-ידם כל התקשורת בין המחשבים ברשות למשך מספר שעות.

"זה אומר שהמדינה מושבתת. מיליונים לא עוברים לחו"ל, אין עסקאות נדל"ן, אין משכנתאות, אבל לאוצר ולהנהלת רשות המסים זה כנראה לא מזיז", אומר אבנשטיין. "מאז התחלנו בשיבושים לא קיבלתי שום שיחה מהחלונות הגבוהים. זה לא מעניין אותם. האמירות על שוויון בנטל זה כנראה רק אמירות. במשרד האוצר, לא מעניין אותם אם יש עסקאות נדל"ן, אם זוגות צעירים יכולים לקבל משכנתא".

הסכם קיבוצי

ההחלטה על העיצומים התקבלה באסיפה כללית שנערכה בשבוע שעבר בנוכחות יושבי-הראש של ועד מס הכנסה ומיסוי מקרקעין, ועד מכס ומע"מ וועד שע"ם.

העובדים מבקשים לעבור להסכם שמאפשר ביטול גיוס עובדים באמצעות חוזים אישיים והחלת ההסכם הקיבוצי על כל עובדי רשות המסים, בפלטפורמה דומה להסכם שנחתם עם עובדי מינהל מקרקעי ישראל.

במקביל הם דורשים לשפר את שכרם של עובדים מקצועיים ברשות, בהם כלכלנים, רואי חשבון ועורכי דין, על מנת לעצור את בריחת המוחות מרשות המסים.

"אין הידברות"

לדברי אבנשטיין, "המטרה הסופית שלנו היא להגיע כמה שיותר מהר להסכם מודרני, הסכם חדשני, כמו שכינו אותו במשרד האוצר, בנוסח של מינהל מקרקעי ישראל, כפלטפורמה להסכם איתנו. יש לנו עובדים הכי משכילים והכי מקצועיים בשירות המדינה, ואני אומר את זה בגאווה ובאחריות, שהשכר שלהם - אני מתבייש לומר - הוא ביזיון".

אבנשטיין מציין כי "שכר של מפקח ברשות המסים, שהוא רואה חשבון עם ותק של 5-6 שנים, מגיע במקסימום ל-8,000 שקל ברוטו, שזה כולל רכב ודמי הבראה. זה בטופס 106 השנתי שלו. בושה וחרפה. אלה העובדים שחותמים על הסכמים עם שישה אפסים. את הסמכות של אותו מפקח אפשר להשוות לסמכויות של שופט בית משפט שלום, והשכר שלו בושה".

"רצינו שבאמצעות הסכם מודרני נגיע לשכר הולם, לא למיליונים, על מנת לשמור על הכוח המקצועי הזה, ומשרד האוצר מסרב לקיים אתנו משא-ומתן אינטנסיבי. אני תמיד אומר בצחוק-עצוב שהיו לנו שתי פגישות בנושא - פגישה ראשונה ואחרונה. הייתה לנו פגישה ב-6 בינואר, פגישה חגיגית עם מנהל רשות המסים היוצא והנכנס, יחד עם פקידים ממשרד האוצר ואגף התקציבים. זה עצוב. ומאז ועד עכשיו שום מגע שום דיבורים ושום הידברות. הגיעו מים עד נפש".

- מה התשובות שאתם מקבלים ממשרד האוצר ומהנהלת רשות המסים?

אבנשטיין: "הם אומרים 'אנחנו לומדים את החומר'. איך הם לומדים את החומר אם לא סביב שולחן הדיונים? ומה יש ללמוד? צריך לדבר. אנחנו כבר שנתיים מדברים על הדברים האלה.

"סיכמנו בעבר הכול עם אילן לוין, כשהיה הממונה על השכר, וקיבלנו אישור משר האוצר לשעבר, יובל שטייניץ, להעלאות שכר, אבל זה התפוגג. ב-6 בינואר הם עשו לנו חגיגה כאילו מדברים איתנו, וזה נגמר.

"אני רוצה להשיג את מה שמגיע לעובדים. לא נפסיק עד שנקבל את זה. אני לא רואה בינתיים שום סימנים שמתכוונים לדבר איתנו, ולכן לא יהיה מנוס מהחרפת הצעדים".

מרשות המסים נמסר בתגובה: "רשות המסים והממונה על השכר באוצר נערכים לקראת הסכם עבודה חדש לעובדי הרשות. עם השלמת ההיערכות בתקופה הקרובה, ניתן יהיה לקיים דיונים בעניין עם העובדים וההסתדרות. על-פי סיכום קודם עם העובדים, הם התחייבו לשמור על 'שקט תעשייתי' עד סוף שנת 2013, על מנת למצות את תהליכי ההידברות בין הצדדים. לעניין האיחוד, מאז אוחדו אגפי המסים ב 2004 עת הוקמה הרשות, לא נעשו צעדים הנוגעים באיחוד.

הסכסוך עם עובדי המחשוב ברשות המסים: "אם לא ידברו איתנו, כל המדינה תושבת"

ברקע הסכסוך הכללי של עובדי רשות המסים עם האוצר והנהלת הרשות, מתקיימים שני תתי-סכסוכי עבודה נוספים מזה כשנתיים מול עובדי המחשוב ברשות המסים (שע"ם). הסכסוך הראשון עוסק בקליטת עובדי קבלן ותיקים כעובדי הרשות, והסכסוך השני עוסק בתשלום בעבור שעות כוננות של עובדי המחשוב.

"משהו רע קורה פה. לא זזים, אין הידברות עם עובדי הרשות, ומשרד האוצר לא מכבד הסכמים", אומר יו"ר ועד שע"ם, דורון דודו. "כיבדנו את בקשת המדינה עד עכשיו לא להקפיא את המערכת, אבל אנחנו אומרים 'לא עוד'. אנחנו מתכננים להגביר עיצומים. אם לא יישבו לדבר איתנו בימים הקרובים, אז כל המדינה תושבת. כל מערכות המיחשוב של רשות המסים לא יעבדו. זה אומר שכל המערכת הכספית והכלכלית במדינה מושבתת".

דרישותיו של ועד עובדי שע"ם מתמקדות בקליטת עובדי קבלן שעובדים מעל 5 שנים ברשות המסים כעובדי מדינה, וכן בתשלום עבור שעות כוננות החל מוותק מסוים.

"מדובר בעובדים שנותנים את כול-כולם למערכת משך שנים ארוכות במערכות המחשוב המרכזיות בשע"ם - תוכניתנים בכירים שמחזיקים את כל המערכת של הרשות. במקום לקלוט אותם כעובדי הרשות, כל הזמן מבקשים מאתנו לגייס עובדי קבלן חדשים בתנאי שכר לא מהמשופרים. בנוסף, לא משלמים עבור כוננות לעובד שמגיע ב-3 לפנות בוקר לפתור בעיות במחשבים", מסביר דודו.

"הכספומט של המדינה"

לדברי דודו, "באנו לקראת המערכת משך שנתיים. הם ביקשו מאיתנו להמשיך לקלוט עובדי קבלן חדשים, כדי שיהיה כוח-אדם, בגלל שצריך ליישם פרויקטים מיחשוביים, שמניבים מיליארדים למדינה, ולהקפיא את הסכסוך, לא לעשות עיצומים. הסכמנו לפנים משורת הדין, אבל הגיעה השעה לשלם - והם לא משלמים".

דודו אף מותח ביקורת על התנהלותו של שר האוצר, יאיר לפיד, שמזניח את עובדי רשות המסים: "יושב שר אוצר במדינת ישראל ושוכח איפה נמצא המחשב המרכזי של רשות המסים. פה נמצא הכסף. אז תגיע לביקור, תבדוק מה קורה כאן, תשב עם מנהל שע"ם, תבדוק מהן הכנסות המדינה ואיך אנשי המחשבים כאן מסייעים למדינה לגבות אותו בקלות. מה אתה מתעסק עם ה-OECD? זה לא אוצר, זה לא כלכלה.

"מה אכפת לו? הכספומט של האוצר עובד. מאיתנו אפשר לקחת כל הזמן ולא לתת כלום. לקחו לנו עידוד צמיחה מהשכר, וכל הזמן לוקחים מאיתנו. אנחנו הכספומט של המדינה, אבל לא נאפשר את זה יותר. תעזבו לנו את תלוש השכר, לכו ליצחק תשובה, לפוספטים, למפעלי ים המלח".