תכירו: האישה שאוחזת באחת המשרות המרתקות בטלוויזיה

קלודט דידול היא מעצבת הסט של "מד מן" ■ ל"פירמה" היא מגלה איך משחזרים את שנות ה-60 ואיך מתאימים את צבע הטפט לצבע השיער של ג'נוארי ג'ונס

תוציאו מ"מד מן" את מערכות היחסים המורכבות, את הנימות החברתיות והפוליטיות בשפת האנדרסטייטמנט המשכנעת וכמובן את הסקס, והיא עדיין תישאר כמוסת זמן מדהימה של עידן עיצובי שחלף, בזכות צוות תפאורה שאובססיבי מספיק כדי להחליף קערת תפוחים שנראים קצת גדולים מדי לשנות ה-60.

הסדרה המסוגננת ביותר בטלוויזיה, שסיימה באחרונה עונה שישית (ניתן לצפות בה במלואה ב-HOT VOD) בסטייל מתוחכם ובעיצוב תפאורה מדויק להפליא, עלתה לאוויר ב-2007 והפכה בן רגע להצלחה מסחררת. אבל עוד לפני הליהוק המושלם והעלילה המתוחכמת, הדבר הראשון שבלט בה הוא החיקוי התקופתי המדויק, שמתחיל בעיצוב האסתטי של הסט ונמשך בבגדים, בסגנון הדיבור, בכמות הסיגריות, בהטרדות המיניות ובקיצור, בכל מה שיוצר הסדרה מתיו ויינר מצא לנכון לשחזר מהסיקסטיז כדי לגרום לצופים, בכל פרק מחדש, להרגיש שהם חוזרים אחורה בזמן.

בדומה לעונות הקודמות, גם העונה השישית של הסדרה סובבת מצד אחד סביב תשוקתם למקצוע של המנהלים בעולם הפרסום, ומצד שני סביב שטיחים לבנים ואמנות מודרנית, כמו שיר קינה על הימים האחרונים של מאפרות זכוכית מורנו וגבישי קריסטל, סיפור אהבה בין כתום וטורקיז, וסיפור הרפתקאות בכיכובם של כיסאות איימס ושולחנות סארינן. לא בכדי, מאז עלתה לאוויר, הבאזז שיצרה "מד מן" בעולם עיצוב הפנים הביא כל מגזין עיצוב שמחשיב את עצמו להקדיש כתבות ענק לסדרה, במטרה לעזור לצופים לשחזר אצלם בבית את המשרד של רוג'ר סטרלינג, הדירה של דון ומייגן, ועבודות האמנות התלויות במשרדו של ברט קופר.

את התשואות על העיצוב של עונות 1-3 מקבלת איימי וולס, לשעבר מעצבת הסט הראשית של "מד מן". החל מהעונה הרביעית ועד הנוכחית אחראית לו קלודט דידול. "אנחנו כל הזמן משתדלים שעיצוב התפאורה יהיה מדויק ככל האפשר", אומרת דידול בראיון ל"פירמה", "והדיוק הזה הופך מדי שבוע לאתגר שאנחנו נהנים ממנו - כולל התסכולים העומדים בפנינו - במיוחד כאשר התוצאה הסופית הופכת להצלחה והיא בדיוק מה שמתיו (ויינר) דמיין בראשו".

- השחזור התקופתי הוא מרכיב מרכזי בסדרה. איך מצליחים ליצור את הלוק הייחודי ומעורר ההשראה?

"הכל מתחיל מתחקיר תקופתי. כדי לערוך תחקיר מקיף אנחנו נעזרים במידע ממגזינים ומלא-מעט ספרי עיצוב שיצאו לאור בשנות ה-60, ובעיקר בהרבה מאוד קטלוגים של חנויות מאותה תקופה וגיליונות וינטג' של 'House Beautiful', למשל, מגזין עיצוב פנים אמריקאי, היוצא לאור מאז 1896".

- איך מתנהל התהליך? מאיפה מתחילים?

"בדרך כלל מעצב ההפקה מדבר על החזון של כל פרק. כך, למשל, בשנה שעברה היו לנו משרדים חדשים, בקומה השנייה החדשה, ולכן היו גם מדרגות בין שתי הקומות, וחשבנו איך המשרדים ייראו וכו'. ואז אנחנו מראים למתיו (ויינר) את המחשבות והרעיונות שיש לנו".

- על-פי מה ממחישים לו את הרעיונות?

"יש לוח השראה לכל דבר. הרהיטים שאנחנו יכולים לקנות בפועל משמשים לתמונות השראה על הלוח. הרעיון הוא למצוא משהו שנראה דומה עד כמה שיותר למה שאנחנו מתכוונים ליצור במציאות".

- כמה זמן עבודה נדרש לכל פרק?

"שבוע".

אוצרות בחנויות לענתיקות

על-פי דידול, הריהוט והאביזרים נרכשים או נשכרים מדי עונה, בין היתר, במסגרת מסעות חיפוש ורכש הנעשים גם על-ידי מעצב ההפקה דן בישופ וצוות העיצוב. בעבר, בישופ סיפר בראיון ל"וושינגטון פוסט" שבמכוון לא נעשה שימוש בחפצים אייקוניים מהתקופה, כיוון ש"אין כוונה להפוך את 'מד מן' לקטלוג שנות ה-60, משום שאנשים החזיקו אז בבתיהם חפצים ישנים, לפעמים אפילו מהשנים של טרום מלחמת העולם השנייה, ממש כשם שהיום אנו מחזיקים ברשותנו חפצים מעשורים קודמים". לכן, רבים מהחפצים והריהוט שנבחרים לסדרה אינם בהכרח ממותגים או עוצבו בידי מעצבים מפורסמים.

- בפועל, מה היחס בין האביזרים המקוריים ובין אביזרים משוחזרים על הסט?

"מעט מהריהוט הנראה בסדרה מיוצר במיוחד עבורנו. כדי לשמור על תחושת אותנטיות וכדי להימנע מתחושת מלאכותיות, רוב הפריטים מקוריים, אפילו בדים, חפצי נוי קטנים, מאפרות, כלי אוכל ועטים. אנחנו משתדלים למצוא גם רהיטי וינטג' מקוריים. לפעמים אנחנו בני מזל מספיק למצוא פריטים ישנים עם הבד המקורי שלא נפגם. בפעמים אחרות אנחנו צריכים לשחזר את הבד כי הוא דהוי או שהוא לא עובד טוב עם שאר התפאורה. כשאנחנו נזקקים לכמה שולחנות או כיסאות שנראים אותו הדבר, ואני לא יכולה למצוא כאלה או לממן אותם, אחד מבתי האביזרים שאנחנו עובדים עמם בונה לנו את הפריטים האלה מכלום - והם עושים עבודת שחזור יפה".

- איפה אתם מוצאים את הריהוט ואביזרי הווינטג'?

"יש כמה חנויות ענתיקות באל.איי כמו Sunbeam Vintage או Loftthiteen. מצאתי גם הרבה ענתיקות ב-City of Orange בפסדינה ו-Pomona. אנחנו גם רוכשים אונליין ב-Etsy Vintage, eBay וב-craigslist. אנשים מנסים כל הזמן להיפטר מחפצים ישנים, ועבורנו זה זהב", היא צוחקת. "לאחרונה היה ג'נטלמן מאוד נחמד מקונטיקט שיצר איתנו קשר. הוא מעריץ של התוכנית ורצה לראות אם נהיה מעוניינים ברכישת מקלט הטלוויזיה שלו, משנת 1967, אז קנינו אותו ממנו".

- מה לגבי כל הפרופס, האביזרים הקטנים, כמו טלפונים עם חוגה, למשל?

"לפעמים הם מגיעים מחנויות של עתיקות. לגבי הטלפונים למשל, מצאנו איש מקסים ב- eBay, שאוסף ומשפץ אותם כתחביב. בשלב מסוים היינו זקוקים לטלפון חוגה ספציפי עבור אחד הסטים שלנו, והאיש הזה היה אוצר עבורנו".

- מה היה האתגר המשמעותי ביותר עבורך בעונה הזו?

"עיצוב המשרד והניסיון להשיג כמה שיותר עבודות אמנות מקוריות שמאפיינות את התקופה, חלקן מכל מיני אספנים שלרוב מאוד נרגשים להשתתף בתוכנית, למרות שאנחנו לא יכולים לומר איזו תוכנית זו עד שהם חותמים על טופס אישור מיוחד, ואז נשאר 'רק' לוודא שנוכל לקבל את הכול בזמן. בעונה הזו התחדשנו בערך ב-50 עבודות כאלה".

- כמה אנשים עובדים בצוות העיצוב?

"יש רכז שמטפל ומעביר את כל הכספים. היה לי מזל וזכיתי בעוזרת אישית שמסייעת לי בכל עבודת הניירת, וכך אני יכולה להתרכז בתכנונים. היא גם מאוד מוכשרת בעבודת הארט קריאייטיב של הלאונג' ובכמה מהמשרדים על הסט. בנוסף, יש בצוות עוד שמונה אנשים שעוזרים בתחקיר ובבחירת הרהיטים".

- את מזכירה לא מעט את המזל - כמה ממנו צריך בעבודה כמו שלך?

"המון".

להתאים את הטפט לבלונד של בטי

צילומי "מד מן" נעשים בקומפלקס בניינים בלוס אנג'לס (כארבעה עד עשרה סטים בפרק), חלקם קבועים וחלקם מתחלפים. מרבית הצילומים הם צילומי פנים בסטים סגורים, בשל סיבות תקציביות (ויינר התחייב בפני רשת הכבלים AMC, המפיקה את הסדרה, לא לחרוג מהתקציב בתמורה לחופש אמנותי). כך שהאותנטיות, מתחילתה ועד סופה, תלויה אך ורק בצוות העיצוב. הקירות בכל החללים הציבוריים והפרטיים מטופלים בצבע, טפט או חיפוי עץ כיאה לתקופה (כמו במטבח של בטי דרייפר בעונה הראשונה, שבו צופו הקירות בטפט משובץ בגווני חום, שמנת וירוק, שנבחרו בקפידה בהתאם לגווני העור הבהירים והבלונד הבוהק של ג'נוארי ג'ונס).

בעונות הראשונות הקירות של משרדי החברה היו מחופים בפאנלים מעץ, שיצרו אווירת עבודה מכובדת, ופריטי הריהוט של "מד מן" מבשרים בכל עונה את תחילתו של העידן המודרני, שבו פונקציונליות היא שם המשחק. עידן שבו הקישוטיות נעלמת ואת מקומה תופסים קווים ישרים, נקיים וסימטריים, תוך שימוש בחומרים משולבים של פלסטיק ועץ, פורמייקה ומתכת, ויניל וסקאי, המסמלים את תרבות הפופ ואת תחילתו של העידן הטכנולוגי עם גווני צבע עזים ושימוש במתכות ובקווים מעוגלים. גם התאורה היא מרכיב חיוני בעיצוב הסט, ויהיה מאתגר למצוא קטע בסדרה שהוא נטול מנורה מפוארת.

"העונה, למזלנו או לצערנו, חלק מהמנורות של התקופה היו מגרמניה, בלגיה, ספרד ואנגליה. היו לנו תמונות משם והצלחנו בתוך ארבעה ימים להביא אותם משם אל הסט", מפרטת דידול.

- אילו כישורים נדרשים כדי להיות מעצבת תפאורה - היית צריכה לעבור מבחנים כלשהם כדי להתקבל לתפקיד?

"היו לי שלושה ראיונות. בעבר עשיתי מבחנים כדי להתקבל לאיגוד מעצבי התפאורה, שבהם קיבלתי תסריט והייתי צריכה לבנות עבורו תקציב - אחד הכישורים המשמעותיים הוא היכולת להוציא את המיטב עם תקציב קיים".

- מה התקציב שעומד לרשותך?

"כל פרק דורש תקציב שונה. כדי ליצור סט קבוע, אני צריכה תקציב נפרד בתחילת העונה, ובדרך כלל לא מדובר בסכומים כל כך גבוהים כמו שכולם חושבים".

- רהיטי וינטג' הם בכל זאת עסק יקר.

"נכון, ולצערי המחירים קופצים עוד יותר כשאתה אומר לאנשים איפה אתה עובד. מצד שני, לפעמים זו עובדה שעוזרת לקבל את המשלוחים מהר יותר".

- איך מתנהל הלו"ז של "מד מן"?

"יש לנו כשבוע להרכיב את התפאורה עבור כל פרק. יש לנו כ-5 שבועות להתכונן לפרק הראשון, אז אנחנו בדרך כלל עובדים על סטים גדולים וחדשים יותר. בעונה הרביעית למשל, היו משרדים חדשים והדירה של דון בכפר, ובעונה החמישית הופיעו הדירה החדשה של דון, הבית החדש של פרנסיס והבית החדש של פיט. בכל שנה מתיו ויינר אוהב לשנות משהו, ובדרך כלל יש לנו רק מושג קלוש על זה לפני שאנחנו מצלמים את הפרק האחרון".

- ואיך מתנהל הלו"ז היומיומי?

"לפעמים אנחנו מתחילים כבר ב-6:00 בבוקר ועובדים עד 19:30 בערב. לפעמים מתנהלות שתי ישיבות לפרק, אחת עבור הקונספט, והשנייה פגישת הפקה, לוקיישן. בין לבין אני עוברת עם הקניינים לחפש פריטים להשכרה או לרכישה, ובין לבין כשהסטים פנויים אני מנסה להלביש אותם בזמן לפני הצילומים".

אלמנט נוסף שנלקח בחשבון הוא הדקורציה שמסונכרנת עם הבגדים, להם אחראית מעצבת אופנת הסדרה ג'ני בריינט. "התיאום נעשה על מנת שהתפאורה, התופסת מקום נרחב בתמונה, לא תאפיל על הביגוד, אלא תשתלב איתו", אומרת דידול. כך, כשם שלבושן של הנשים, גזרתן וסגנון השיער שלהן משתנים, נעשים גם שינויים הדרגתיים בעיצוב הסט - בהתאם לזמן ההתרחשות, לדמויות ולעלילה כמובן.

- עד כמה את מתואמת עם צוות ההלבשה?

"מתואמת מאוד. לפעמים רק בגלל צבעים והדפסים מסוימים של הבגדים, ובמיוחד אם מדובר בתלבושת ספציפית של דמות, נבחרים ביחד הצבעים של הטפט כדי לוודא שאנחנו לא מערבבים יותר מדי - כמו שילוב של שמלה בצבע מסוים עם צבע הספה, כדי שהצבעים לא יהיו קרובים. אנחנו מנסים להיזהר מעומס צבעוני שלא ישרת אותנו".

***הכתבה המלאה - במגזין "פירמה"