המשקיעים בקרנות הנאמנות חוזרים לקרנות המסורתיות

יולי הסוער בתעשיית קרנות הנאמנות ותעודות הסל: נמשכת ההרעה בקרנות אלטשולר שחם, שספגו פדיונות, לראשונה זה שנתיים ■ ילין לפידות הוא המגייס הגדול, עם 879 מיליון שקל

חודש של תהפוכות בקרנות הנאמנות ותעודות הסל: במהלך יולי גייסו שני הענפים סך כולל של כ-8 מיליארד שקל. בחודש החולף צמח ענף קרנות הנאמנות, שמנהל כיום למעלה מ-213 מיליארד שקל, בכ-8.4 מיליארד שקל. היקף הגיוס היה גבוה בהשוואה לחודש הקודם, והסתכם בכ-6.5 מיליארד שקל (לעומת 5.7 מיליארד שקל ביוני). גיוסים גבוהים נרשמו גם בענף תעודות הסל, שגייס 1.7 מיליארד שקל, בהשוואה ל-500 מיליון שקל ביוני.

ואולם, תעשיית קרנות הנאמנות רשמה החודש הישג המשמעותי: היקף הגיוס בקרנות המסורתיות צמח בכ-140% בהשוואה ליוני (מ-1.4 מיליארד שקל ל-3.3 מיליארד שקל), והסיבה היא גידול משמעותי בגיוסים בקרנות אג"ח כללי וקונצרניות, לצד נהירה לקרנות המנייתיות.

בחודש החולף זרמו לקרנות אג"ח כללי ואג"ח קונצרניות כ-2 מיליארד שקל וכ-900 מיליון שקל בהתאמה, המהווים גידול של 42% ו-108% בהתאמה בהשוואה לחודש יוני. עם זאת, הגידול המרשים ביותר נרשם בקרנות המנייתיות, שגייסו כ-570 מיליון שקל - כמעט פי 3 בהשוואה לחודש הקודם.

עוד בלטו קרנות אג"ח מדינה, שמגמת הפדיונות בהן נמשכה גם ביולי. בחודש החולף נפדו מקרנות אלה כ-485 מיליון שקל, כשברקע כאמור התיאבון ההולך וגובר של המשקיעים לנכסים מסוכנים.

במקביל, חל קיטון בהיקף הגיוס של הקרנות הכספיות - "חוף המבטחים" של המשקיעים, והן גייסו ביולי כ-3.2 מיליארד שקל, שהיוו כ-50% מסך הגיוסים בענף. לשם השוואה, בחודש יוני היוו הגיוסים בקרנות אלה כ-70% מכלל הגיוסים בענף. עם זאת, הקרנות הכספיות, שמנהלות כיום כ-61 מיליארד שקל ונכסיהן מהווים כשליש מכלל הענף, הן עדיין האפיק הגדול והצומח ביותר בתעשיית קרנות הנאמנות (גידול של 73% בהיקף הנכסים מתחילת השנה).

ומה לגבי התשואה באפיקים המגייסים ביותר? בזמן שהתשואה הממוצעת בכלל הענף הסתכמה ביולי ב-1.3%, הקרנות הכספיות רשמו תשואה ממוצעת של כ-0.1%; קרנות אג"ח כללי נהנו מתשואה של 1.2%; וקרנות אג"ח קונצרניות הניבו תשואה ממוצעת של 1.5% (ראו טבלה).

מי שיכולים לחייך הם המשקיעים בקרנות המנייתיות בארץ, ובחו"ל, שנהנו מתשואה ממוצעת של כ-2.6% ו-3.1% בהתאמה. מתחילת השנה עומדת התשואה הממוצעת בקטגוריה זו על כ-8.7%, בעוד שהתשואה של כלל הקרנות בתקופה זו עמדה על 3.7%.

להלן סיכום חודש יולי אצל כמה ממנהלי קרנות הנאמנות ותעודות הסל הבולטים:

4 זהו מספר מנהלי הקרנות שספגו פדיונות בחודש יולי, בניגוד למגמת הגיוסים החיובית בתעשייה. למרבה ההפתעה, הפדיון בהיקף הגדול ביותר - 86 מיליון שקל, נרשם בקרנות הנאמנות של אלטשולר-שחם, מי שנהנתה מתואר המגייסת הגדולה של 2012 ושל 2013 עד כה. ואולם, בחודשים האחרונים חלה מגמת האטה בגיוסים לקרנות בית ההשקעות, המנוהלות על ידי גילעד אלטשולר, כאשר ביולי, לראשונה מזה כשנתיים, ההאטה החריפה לפדיונות. ביולי נפדו 96 מיליון שקל בקרנות המסורתיות של אלטשולר-שחם, ככל הנראה על רקע תשואות חלשות מתחילת השנה (עקב חשיפה גבוהה למח"מ ארוך ואג"ח בחו"ל), שהובילו להורדת דירוג במערכות הבנקים.

גוף נוסף שבלט לשלילה היה הראל. חברת הקרנות של בית ההשקעות בניהולו של סמי בבקוב אמנם גייסה ביולי כ-400 מיליון שקל, אולם ספגה פדיונות של כ-60 מיליון שקל בקרנות המסורתיות. זאת, כשברקע המיזוג עם קרנות כלל פיננסים שהושלם באפריל האחרון.

מגמה שלילית נרשמה גם בקרנות של בתי ההשקעות איילון ואילים, מהן נפדו 39 מיליון שקל ו-16מיליון שקל, בהתאמה - הכול בקרנות המסורתיות.

879 מיליון שקל הוא היקף הגיוס שרשמה ילין לפידות בחודש החולף - שהינו הסכום הגדול ביותר שגויס בקרנות מסורתיות ביולי. חברת הקרנות של בית ההשקעות, שמנוהלת על ידי אסף אלדר ואורי קרן, הצליחה להכפיל את היקף הגיוס החודשי הממוצע שלה, תוך שהיא נהנית מסטיות תקן נמוכות (שמוערכות על ידי היועצים בבנקים) ומנצלת את היחלשותה של אלשטולר-שחם. עוד בלטו לטובה קרנות פסגות, שגייסו כמיליארד שקל, 570 מיליון שקל מהם בקרנות המסורתיות; וקרנות אקסלנס, שגייסו 779 מיליון שקל, מהם 334 מיליון שקל בקרנות המסורתיות.

7 זהו מספר השחקנים הגדולים בענף (מתוך 9) שעיקר הגיוס שלהם ביולי היה בקרנות הכספיות והמחקות, שכידוע שיעור הרווחיות בהן נמוך מאוד.

מדובר בגופים מיטב-דש, אקסלנס ומגדל שוקי הון - שנהנו מגיוסים שנעו בין 560 מיליון ועד 1.3 מיליארד שקל, אולם היקף הגיוס בקרנות הכספיות והמחקות מסך הגיוס הכולל הסתכם בהם בכ-89%, 64% ו-82%, בהתאמה; במנורה מבטחים ואי.בי.אי, שכל אחד מהם גייס כ-300-400 מיליון שקל, כאשר היקף הגיוס בקרנות הכספיות והמחקות היה 58% ו-98% בהתאמה; וכן באלטשולר שחם, שגייס החודש 10 מיליון שקל בקרנות הכספיות; ובהראל פיא, שכאמור גייסה ביולי רק בקרנות כספיות.

למעשה, כמעט כל הגופים בטבלה שמנהלים קרנות כספיות/מחקות, גייסו את רוב הסכום ביולי לקרנות אלה (להוציא את אנליסט ואלפא פלטינום, שנחשבות לשחקניות חדשות יחסית באפיק הכספיות). כך, שניתן לומר כי רוב הצמיחה של השחקנים הגדולים בענף מתאפיינת ברווחיות נמוכה.

696 מיליון שקל הם היקף הגיוס של הראל תעודות סל ביולי, שהייתה המגייסת הגדולה של החודש. חברת תעודות הסל הקטנה בענף, שמנוהלת על ידי אורי שור, נהנתה מחודש חזק שהתבטא ברובו בגיוסים בתעודות פיקדון (291 מיליון שקל) ותעודות על מניות בחו"ל (273 מיליון שקל). זאת, בעקבות ההיחלשות של קסם, חברת תעודות הסל הגדולה בענף שמנוהלת על ידי אבנר חדד. קסם גייסה בחודש שעבר רק 87 מיליון שקל - סכום נמוך משמעותית מהמתחרות, אך היא עדיין שומרת על מעמדה כמגייסת הגדולה בענף מתחילת השנה. נכון לסוף יולי, ענף תעודות הסל מנהל נכסים בהיקף של 87.7 מיליארד שקל.

קרנות נאמנות
 קרנות נאמנות

מה היה אפיק
 מה היה אפיק