העתיד: משועבד; מינהלת הליגה? לא קיימת

מדוע היה חשוב כל כך להתאחדות לכדורגל להוציא מכרז שידורים עד 2019? ואיפה מינהלת הליגה שהוקמה בדיוק בשביל לעשות את הדברים האלו?

אתמול (ג') אפשר היה לקבל את הדוגמה הטובה ביותר לכוחו הקלוש של הגוף הלא ממש קיים - מינהלת הליגה בכדורגל. ההתאחדות לכדורגל, זו שהתחייבה להעביר את כל הסמכויות הכלכליות של ניהול ליגת העל למינהלת כחלק מיישום המלצות הוועדות השונות (זליכה ודודי כהן), הוציאה אתמול בצהריים מכרז לשידורי ליגת העל לשנים 2016-2019 ("חבילת המשחקים המשניים" - זו שנמצאת היום בידי צ'רלטון).

אם ככה, גם אם ישכנעו אתכם אחרת, אין פה מינהלת ליגה. הכל זו אחיזת עיניים. חבל על המשכורות ששילמו לניר חפץ מהכסף שלכם.

אם נציגי המינהלת הסכימו עקרונית להחלטה שעברה במזכירות ההתאחדות לכדורגל לצאת למכרז מוקדם, הרי שהם עדיין לא מבינים בשביל מה הם התכנסו. ראשי הקבוצות הם אלו שאמורים מהיום לדאוג למיקסום הרווחים ולהביא כסף לליגת העל. הם צריכים לדאוג לעתיד הכלכלי של הקבוצות, ולא לדאוג לכיסא המתנדנד של אבי לוזון שבשביל להמשיך ולאחוז בקרנות המזבח, מוכן לשעבד את הכספים העתידיים - העיקר שיתאפשר לפתוח את העונה הנוכחית.

תאריך ההגשה של המכרז נקבע ל-22 באוגוסט, יומיים לפני פתיחת הליגה. בתנאי המכרז קבעה ההתאחדות כי הגוף שירכוש את הזכויות יצטרך להתחייב לשלם כבר עכשיו סכום של 35 מיליון שקל. על-פניו, שוק הטלוויזיה פה כל כך מת, שאף גוף שידור לא יתחייב עכשיו ללכת למהלך של רכישת הזכויות.

אם כן, מה גרם להתאחדות לכדורגל לצאת כל כך מהר החוצה למכרז? האם מדובר בספין? לא בטוח בכלל.

אם ראשי הקבוצות, שקוראים לעצמם מינהלת ליגה אבל מתנהגים כחסרי עמוד שדרה, היו באמת מנהלים כבר מהיום איזושהי מחשבה מעמיקה על שוק זכויות הטלוויזיה העתידי, הם ודאי היו יודעים שיש סיכוי לא רע ששוק זכויות הספורט עשוי לעבור שינוי שישחק לטובתם ועשוי להיות שווה הרבה כסף. הכוונה היא לניסיון של ערוץ הטלוויזיה של ONE להיכנס לשוק הערוצים בתשלום (אחרי שכבר הגיש למועצת הכבלים והלוויין בקשה לאשר ערוץ בתשלום). המחשבה על שני גופים שיתחרו אחד בשני בעוד כמה שנים על זכויות השידור של ליגת העל בערוצים בתשלום - דבר שמעולם לא היה פה - אמורה לפחות לעלות בראש של מישהו מאנשי המינהלת או הקבוצות לפני שהם מתכופפים מול ההצעה שהביא לוזון. תחרות כזאת יכולה להביא בעתיד כסף גדול לכדורגל.

לפי התגובה הנסערת אתמול באתר ONE ("המחטף של ראשי ההתאחדות"..."לוזון מוכר את עתיד הכדורגל"), קשה שלא להניח שבכל זאת יש למישהו רצון לסגור, לכאורה, כבר היום את השוק לתחרות ובכך לסדר לצ'רלטון הסכם לעוד כמה שנים. ההחלטה לצאת למכרז בזק בן תשעה ימים בלבד מוציאה בוודאות את ONE מהתמונה: עד שלא יקבלו איתות חיובי על אישור הערוץ בתשלום, לא יעזו ב-ONE להתחייב למהלך שהצעד הראשון שלו מחייב אותם להפקיד כבר עכשיו 35 מיליון שקל. ומבחינת צ'רלטון? מלבד העניין של למצוא פתרון לכסף המיידי שצריך להפקיד, שיתווסף לכסף שהם מעבירים עבור הזיכיון העכשווי, עבורם זו נתפשת בסך הכל כהזדמנות פז להאריך כבר עכשיו ללא תחרות ובמחיר אטרקטיבי את תקופת הזיכיון, שהיו מאריכים במילא יותר מאוחר.

אם ההתאחדות היתה מנסה לייצר לפחות מראית עין של כוונה אמיתית, למה לא הוציאה למכרז גם את "המשחק המרכזי" שהזכויות עליו יסתיימו גם הן בקיץ 2016?