"כל שתי שניות מישהו בעולם נרשם לשירות אופיס 365"

ערן מגידו, האחראי על הפיתוח של אקסל: "יש קרוב למיליארד משתמשי אופיס בעולם. אין הרבה פלטפורמות שמאפשרות למפתח להגיע לכמות משתמשים כזו"

בעולם התוכנות המשרדיות, וורד ואקסל נחשבו למילים נרדפות ליצירת מסמכים או טבלאות במחשב.

בשנים האחרונות גוגל התחילה לסדוק את ההגמוניה של מיקרוסופט בתחום. ענקית החיפוש מציעה בחינם ערכת תוכנות משרדיות משלה שנקראת Drive (לשעבר גוגל דוקס). גוגל הבינה את מה שלקח למיקרוסופט כמה שנים להפנים - העולם נמצא באינטרנט ולא תמיד המשתמש צריך להתקין את מעבד התמלילים במחשב, כאשר הוא יכול למצוא שירות שמופעל דרך הענן ובחינם.

ערן מגידו, ישראלי שנחשב לאחד מבכירי מיקרוסופט העולמית, אחראי על אסטרטגיית המוצר העולמית של חבילת התוכנות אופיס, שצריכה להתמודד עם שורה של שינויים.

מגידו הגיע באחרונה לביקור במרכז המחקר והפיתוח של מיקרוסופט בהרצליה פיתוח, במטרה לתמוך בקבוצות העבודה שהוא משתף איתן פעולה ולהוסיף אנשים לצוותים שלו.

"ענן, עוד ענן ועוד ענן", זה הכיוון שאילו הולכת חבילת התוכנות המשרדיות אופיס, אומר מגידו בחיוך בראיון בלעדי ל"גלובס".

מגידו הצטרף למיקרוסופט בשנת 2001, לאחר שזו רכשה ב-20 מיליון דולר את הסטארט-אפ Maximal שהקים בישראל.

מקסימל פיתחה את הישום MAX שמאפשר להציג מידע שמתקבל מעיבוד שאילתות מבסיסי נתונים של מיקרוסופט, כדוגמת ה-SQL, בתצוגה רב-ממדית נוחה למשתמש.

אופן השימוש של מגידו בטאבלט שלו, שיושב במהלך הריאיון ומציג טבלאות, מסמכים וסרטונים, מאפשר להבין איפה מיקרוסופט רוצה להיות בעתיד הקרוב.

מגידו מספר שהוא לא עובד עם לפטופ או מחשב נייח, המוצר העיקרי עליו הוא עובד הוא ה-Surface. הטאבלט שמיקרוסופט מייצרת (שלא זכה להצלחה מסחרית - צ.ה), אשר כולל מקלדת מלאה המתחברת אליו. צורת העבודה של מגידו היא הכיוון אליו הולכת תעשיית המחשוב. מדובר במסך דק שמתחבר במקרה הצורך למקלדת.

מיקרוסופט שומרת את האופיס קרוב מאוד לחזה והיא לא מאפשרת להשתמש בו בטאבלטים של הפלטפורמות המתחרות - iOS של אפל אנדרואיד של גוגל.

מגידו מספר שבמיקרוסופט חושבים שיש עוד הרבה מה לעשות עם שילוב של מספר מכשירים ניידים או נייחים, שמחוברים לרשת עם אופיס. "העתיד של אופיס זה לא שחרור גרסאות פעם בשנתיים", אומר מגידו. בתחילת השנה השיקה מיקרוסופט את אופיס 2013 בגרסת 365, שמציעה רישיון שנתי לשירות ולא מכירה כתוכנה מהמדף.

מדובר בשינוי תפיסתי. הלקוח משלם כל חודש או כל שנה עבור חבילת אופיס והתוכנה שלו מעודכנת באופן קבוע.

משתמש הקצה

הפעילות של אופיס מתחלקת לשניים. המחלקות שמטפלות בעולם האופיס 365 בנושא השרתים, אקסצ'יינז' ו-Share Point. החלק השני, שבו פועל מגידו, עוסק בתחום התוכנות למשתמש קצה, למחשבים ולסמארטפונים.

המוצרים שנמצאים תחת האחריות של מגידו הם אקסל, פאוור פוינט, ויזיו ותחום הביזנס אינטלג'נס וגרפיקה באופיס. מגידו בעצם אחראי על המוצרים שמשתמש הקצה נוגע בהן.

- איך מיקרוסופט מתמודדת מול התחרות בענן?

"אנחנו גאים במה שיש לנו להציע. המספרים שלנו מראים שכל שתי שניות מישהו בעולם נרשם לשירות אופיס 365. מדובר במספרים יפים מאוד. רוב האנשים עובדים היום על אופיס או מגיעים לעולם הזה ממנו. מי שרוצה לעבוד ברצינות, אז אופיס הוא המוצר המוביל. בעיקר בעולם העסקי עם תמיכה בצרכים של ארגון, אף אחד לא מתקרב לשירותים שלנו".

- בשנה האחרונה מיקרוסופט הוסיפה חנות אפליקציות ייעודית לאופיס, שמאפשרת למפתחים להוסיף למערכת התוכנות יכולות חדשות.

"אנחנו משקיעים הרבה בשביל להפוך את אופיס לפלטפורמה למפתחי אפליקציות", אומר מגידו שמנסה להסביר שאופיס, הוא מקום אטרקטיבי למפתחים. "יש היום קרוב למיליארד משתמשי אופיס בעולם. אין הרבה פלטפורמות שמאפשרות למפתח להגיע לכמות משתמשים כזו, פרט לפייסבוק. אחד היתרונות האסטרטגיים שתמיד היו לאופיס הוא פתיחות למפתחים".

אופיס במגע

"ב-2007 עשינו שינוי משמעותי בממשק של האופיס. בגרסה האחרונה שיצאה השנה, המיקוד היה בהתאמה של המוצר לשימוש במסכי מגע ולא רק עם עכבר ומקלדת", אומר מגידו. "מדובר בשינוי משמעותי בצורת העבודה של המשתמש. סטיב באלמר (מנכ"ל מיקרוסופט, צ.ה) מחזיק במשרד שלו מסך מגע בגודל 84 אינץ' שמאפשר עבודה עם אופיס. מסך ענקי מאפשר להוציא מחדר הישיבות את המקרן או הלוח. אני עובד בצוות גלובלי עם מסך כזה. בישיבות כולנו כותבים על המסך והמידע מסתנכרן בין כל המשתתפים. על תצוגה של מקרן אי אפשר לכתוב ושימוש בלוח לא מאפשר לשתף את כולם במסמכים".

- אנחנו נגיע למצב שהשימוש באופיס יהיה בהפעלה קולית?

"אנחנו נגיע לזה. למשל אביזר התנועה קינקט בקונסולת המשחקים אקס בוקס 360, משמש להפעלה קולית של המכשיר בסלון ויש גם את הקינקט למחשב האישי".