קיצוץ הפנסיה: צעד מחויב שמקדים את המהלומה הגדולה

סביר שזהו הפתיח לשחיקה עתידית חדה יותר, שתגיע כתוצאה מהתארכות תוחלת החיים

הרבה זעם הוכוון השבוע לאוצר, שהודיע על כוונתו לשנות את הנחת התשואה במקדמי המרה לקצבה בקרנות הפנסיה החדשות. צעד זה יביא להקטנת הקצבה החודשית שאותה יוכל לקנות הכסף של הציבור החוסך, בעת שהחוסכים יגיעו לגיל הפרישה לגמלאות.

על פי הערכות, השינוי האמור בהנחות התשואה על מקדמי הקצבה שעל-פיהם תחושב קצבת הזקנה של החוסכים כשיגיעו לגיל הפרישה לגמלאות, יוביל לחיתוך של הקצבאות של החוסכים בכ-10% ביחס למה שהם אמורים לקבל היום.

אולם בניגוד ליוזמות אחרות של האוצר, הפעם הוא בעיקר מגיב למציאות של הריביות הנמוכות בשווקים. מהרבה בחינות מדובר בצעד שנכפה על האוצר - שמצדו ניסה להימנע מלנקוט אותו חודשים ארוכים (שבמהלכם היה ברור לעוסקים בתחום שאין ברירה ממשית אחרת). צעד זה נובע מחוקי המשחק שנקבעו בקרנות החדשות של הפנסיה הצוברת, שיצאו לדרך עוד בשנת 1995, ולא באוצר הנוכחי.

"חובה לעצור את הסבסוד"

כשהאוצר ישנה את הריבית התחשיבית - אותה הנחת תשואה אמורה - ויפגע בקצבאות של החוסכים (ביחס למצב הנוכחי) הוא יהיה רק בגדר מגיב. כפי שאמר רגו'אן גרייב, סגן בכיר לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, "ללא השינוי נסכים בעצם להמשך הפגיעה בחוסכים הצעירים, שימשיכו לסבסד את היוצאים לפנסיה. חובתנו לעצור את הפגיעה באותם חוסכים צעירים, כמה שיותר מהר. התיקון האמור לא חוסך למדינה כסף, או מביא רווח לגופים עסקיים".

השפעות הריבית התחשיבית צפויות אמנם להיות זמניות, גם אם משתנות באיטיות, וההשפעה של הצעד הנוכחי צפויה להשתנות בעוד כמה שנים. אותם ישנה עוד עננה קודרת של השפעה שלילית אדירה שרובצת על שיעור קצבת הפנסיה הצוברת בעתיד: התארכות תוחלת החיים.

האחריות מתממשת

איום זה אינו שוכך ואינו משתנה. תוחלת החיים מתארכת בקצב מהיר, וגבוה מקצב הגידול שנצפה בעבר, וזה יתבטא בתשלומי הפנסיה. מדוע? אם החוסך יחיה יותר שנים כפנסיונר, אז סכום הכסף שהוא צבר יצטרך לשמש אותו ליותר שנים, ולכן הוא יקבל מדי חודש סכום נמוך יותר.

כך, אם חשבתם שקיצוץ של 10% בגלל שינויים בריבית התחשיבית זה סוף הסיפור, חשבו שוב. סביר מאוד שזהו רק הפתיח לשחיקה עתידית, בשיעור שעלול להיות חד אף יותר. גם גיל הפרישה והזכאות לפנסיה צפוי לטפס מעלה (ובמידה רבה של צדק), במטרה למנוע חלק מהפגיעה הישירה בגובה הקצבה, שנובעת מהתארכות תוחלת החיים.

אבל גם העלאת גיל הפרישה מקבילה לקיצוץ בקצבה (מעין השתתפות עצמית על סטרואידים, אם תרצו). כך או אחרת, בפנסיה הצוברת - ואת זה אמרנו הרבה פעמים במשך זמן רב - האחריות רובצת על כתפי החוסך בלבד, והאחריות הזו מתממשת מעת לעת.