למרות המלצות המבקר: המכללה למינהל לא ערכה מכרז פרסום

כפי שפורסם ב"גלובס", המכללה למינהל נמצאת במו"מ עם אדלר-חומסקי ■ המכללה: "תקנות חובת המכרזים אינן חלות עלינו, כי אנחנו לא מוסד מתוקצב"

האם המכללה למינהל מתעלמת מהמלצות מבקר המדינה? לפני מספר ימים פורסם ב"גלובס" כי המכללה למינהל, שנחשבת לגוף המפרסם הגדול ביותר בתחום זה בארץ (6.3 מיליון דולר בשנה מחירי מחירון), מתעתדת להעביר את תקציב הפרסום שלה למשרד הפרסום אדלר-חומסקי, עימו היא נמצאת בשלב זה במשא-ומתן מתקדם על תנאים מסחריים.

אלא שהמכללה מנהלת הליך זה ללא שקדם לו מכרז כלשהו - זאת למרות המלצות מפורשות של מבקר המדינה ותשובה של המכללה כי תפעל לנהוג לפי המלצותיו.

יצוין כי המכללה למינהל אינה מתוקצבת על-ידי הממשלה, ולכן בעבר נהוגה הייתה התפיסה שהיא ודומותיה איננה כפופה לחוק חובת המכרזים. אך המבקר קבע כי "אף שחוק חובת המכרזים לא הוחל במפורש על המוסדות להשכלה גבוהה, חלים עליהם העקרונות שביסוד דיני המכרזים וכללי המינהל התקין, וכי מן הראוי שהמוסדות הללו יפעלו בהתאם לעקרונות אלה".

עוד כתב המבקר כי "מאחר שהתקשרויותיהם העסקיות (של המוסדות) ממומנות מכספי ציבור, והיות שהתפקיד שלהם נושא אופי ציבורי, מוטלת עליהם חובת אמון כלפי הציבור. מן הראוי אפוא שהמוסדות יפעלו כך שהתקשרויותיהם יהיו יעילות ככל האפשר ולא יפגעו בעקרונות העומדים ביסוד דיני המכרזים, כפי שנקבעו לא אחת בפסיקת בית המשפט העליון ומצאו את ביטויים בחוק".

בשנת 2006 נקבע כי חוק חובת המכרזים חל גם על המוסדות להשכלה גבוהה. בנובמבר 2008 הותקנו תקנות כאלה, אשר היו אמורות להיכנס לתוקף לאחר 6 חודשים, אולם בפועל רק באוגוסט 2010 נכנסו לתוקף תקנות חובת המכרזים.

אבל כאמור, במכללה למינהל בחרו לנהוג אחרת מהמלצות המבקר, לפחות בכל הקשור לתקציב הפרסום. לפני 3 שנים אמנם נערך מכרז על תקציב הפרסום של המכללה - אז התמודדו בו 3 ממשרדי הפרסום הגדולים בישראל: גיתם BBDO, יהושע TBWA ומקאן-אריקסון שזכה בתקציב בסופו של דבר. אבל בתום 3 שנים, ולאחר שבמכללה העדיפו שלא להמשיך את ההתקשרות עם מקאן, בחרה המכללה בדרך שונה והחלה הליך התקשרות מול אדלר-חומסקי.

דובר מבקר המדינה מסר בתגובה ל"גלובס" כי המבקר תמיד עומד על כך שיתוקנו הליקויים שנחשפו בדוחות המבקר.

מהמכללה למינהל נמסר בתגובה כי "בהתאם לייעוץ המשפטי שקיבלנו, חוק חובת מכרזים לא חל על המכללה. נבהיר כי ביום 11.2.2010 הותקנו תקנות חובת המכרזים (התקשרויות של מוסד להשכלה גבוהה), התש"ע - 2010, אך תקנות אלה חלות רק על מוסדות מתוקצבים. המכללה אינה מוסד מתוקצב, ולכן התקנות האמורות אינן חלות עליה.

"למען הסדר הטוב, נבהיר כי בכל מקרה רכישת שירותי פרסום או יחסי ציבור אינן חייבות במכרז רגיל, גם על-פי התקנות האמורות שכאמור אינן חלות עלינו".