מנכ"ל טראסטיר יגרוף 151 מיליון דולר מהמכירה ל-IBM

מיקי בודאי, הנחשב לתושב ישראל לצורך המכירה, ישלם ככל הנראה את מלוא המס - 45.3 מיליון דולר ■ גם ללא מכירת טראסטיר, בודאי איש עשיר מאוד עם הון של 182 מיליון דולר לפחות

אחרי תקופה ארוכה של שקט יחסי, חוזרת IBM לככב במדורי ההיי-טק המקומיים. ענקית המחשוב הודיעה היום (ה') בבוקר על רכישת חברת אבטחת המידע טראסטיר הישראלית. זו אחת הרכישות המשמעותיות שביצעה החברה בישראל, בוודאי מבחינת ההיקף הכספי. בהודעה לעיתונות לא פירטה IBM את סדרי הגודל, אך נודע כי מדובר בסביבות ה-630 מיליון דולר וכמה עשרות מיליוני דולרים נוספים לעובדים, מה שמעמיד את העסקה הנוכחית כגדולה ביותר שביצעה IBM בישראל, ואחת הגדולות שביצעה מכונת הרכישות שלה בתקופה האחרונה.

טראסטיר מושכת עניין קודם כל בעקבות השמות מאחוריה. את החברה הקימו מיקי בודאי ושלמה קרמר, שני שמות מוכרים מאוד בעולם האבטחה המקומי. קרמר היה בין שלושת המייסדים של צ'ק פוינט בתחילת שנות ה-90 לצד גיל שוויד ומריוס נכט, ופרש ממנה סופית בשנת 2003.

בודאי שותף עם קרמר ועמיחי שולמן בהקמת אימפרבה, שנסחרת כיום בנאסד"ק לפי כ-1.2 מיליארד דולר. לצידם של בודאי וקרמר השקיעו בחברה גם קרן USVP ומשקיעים פרטיים. בסך הכול הושקעו בחברה כ-10 מיליון דולר, מה שהופך את העסקה למוצלחת ביותר שנעשתה כאן מבחינת החזרים לבעלי המניות מאז כרומטיס.

העסקה צפויה להניב רווח גם למדינת ישראל. קרמר היה אמור לשלם כ-64.2 מיליון דולר, אולם המניות שלו רשומות בחברה איסלנדית ולכן ישלם כנראה מס מופחת. ייתכן שמיקי בודאי ישלם את מלוא המס - כ-45.3 מיליון דולר, משום שהוא נחשב לתושב ישראל לצורך המכירה.

הצלחתה של החברה באה לידי ביטוי בהיקף המכירות שהוערכו בכ-70 מיליון דולר אשתקד ועל פי צפי החברה היו עשויים לצמוח לכ-100 מיליון דולר השנה, והיא רווחית כבר מזה מספר שנים. קצב הצמיחה המהיר, הוביל לצמיחה במספר העובדים. במשך 2012 גדלה מצבת העובדים בחברה מכ-100 ליותר מ-300 עובדים כיום, רובם, מעל ל-200, במרכז הפיתוח של החברה בת"א. לדברי בודאי, שמכהן כמנכ"ל החברה, הכוונה היא להמשיך ו"להתרחב בקצב הגיוס הנוכחי", גם תחת בעלת הבית החדשה.

"אנחנו לא מרגישים אכזבה מזה שלא הייתה הנפקה", אומר היום בודאי בראיון ל"גלובס", "לוויתי גם תהליך של רכישה וגם הנפקה ושני התהליכים מעניינים. הנפקת החברה עמדה על הפרק למרות שלא היה לוח זמנים מוגדר. לא התחלנו היערכות לקראת זה, אבל ידענו שזה באופק הלא מאוד ארוך בהתבסס על היכולות של החברה".

"עסקה טובה לכולם"

"מעבר להיבט של ההחזרים לבעלי המניות ראינו פה הזדמנות מאוד מיוחדת", הסביר היום בודאי, "IBM חיפשה להקים מעבדת מחקר בתחום האבטחה, זיהתה את הפוטנציאל של ישראל ורוצה פה נוכחות גדולה לבניית פלטפורמה למוצרי אבטחת מידע כחלק מחטיבה חדשה שנוסדה ב-2012 בתחום האבטחה. מאוד קסמה לנו ההזדמנות שיבססו את המהלך הזה בישראל ולא במקום אחר. התחלנו לדבר איתם סביב זה, להבין מה הם רוצים לעשות ומצאנו סינרגיה בין מה שאנחנו עושים לבין הדרך של IBM, וזה נראה נכון. מבחינת בעלי המניות, הדרייבר היה להקים בישראל את מעבדת המחקר הגדולה של IBM בתחום האבטחה, לפתח אותה הלאה, ולהשאיר אחרינו מורשת".

ב-IBM הסבירו היום את הכוונות בעסקה. "כחלק מהכרזה זו תקים IBM בישראל מעבדת תוכנה להגנה מהתקפות סייבר שתאגד יותר מ-200 חוקרים ומפתחים מיבמ ומטראסטיר שיתמקדו בפיתוח פתרונות לאיומי אבטחה מתקדמים, תוכנות זדוניות, מניעת הונאות פיננסיות ואבטחה בסביבת המובייל. מעבדה זו תתווסף למרכזי המחקר והפיתוח של יבמ שכבר קיימים בישראל".

עובדי טראסטיר / צילום: תמר מצפי
 עובדי טראסטיר / צילום: תמר מצפי

בודאי צבר הון של 182 מיליון דולר לפחות

שלמה קרמר הוא האיש המוכר והידוע מאחורי טראסטיר ומאחורי אימפרבה, וכן - מאחורי צ'ק פוינט - אך לא הוא המייסד היחיד שעומד להגדיל באופן משמעותי את הונו כתוצאה ממכירת טראסטיר.

מנכ"ל טראסטיר והמייסד השני שלה הוא מיכאל (מיקי) בודאי, האיש שלמעשה מלווה את קרמר יד ביד מאז שהאחרון עזב את צ'ק פוינט. בודאי (41) עומד להיפגש עם מזומן בשווי של 151 מיליון דולר, אך הפרוטה הייתה בכיסו הרבה לפני שהענק הכחול (IBM) לטש עיניו לטראסטיר.

בודאי נמנה על מייסדי אימפרבה, חברת האבטחה אותה הספיק קרמר להנפיק בוול סטריט והיא נסחרת כרגע לפי שווי של 1.1 מיליארד דולר. בודאי כיהן כדירקטור באימפרבה מרגע הקמתה ועד ינואר האחרון, ככל הנראה על רקע רצונו להקדיש את עיקר זמנו לטראסטיר.

מבדיקת "גלובס" עולה כי במסגרת הנפקת אימפרבה ובמהלך המסחר השוטף במניה, מכר בודאי את רוב מניותיו בחברה תמורת 31 מיליון דולר בקירוב. כך, בשקלול מה שיקבל ממכירת טראסטיר, יוצא שבודאי שווה 182 מיליון דולר לפחות, ונכנס ישירות לרשימת עשירי ישראל. בודאי מושקע בחברות אחרות, כך שייתכן שסך הונו גבוה יותר, לפחות "על הנייר".

לבודאי יש תואר ראשון בהנדסת מחשבים מהטכניון, ותואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת בן גוריון. בעבר, במסגרת ראיון ל"כלכליסט" ציין בודאי בהתייחסו לאסטרטגיית ההשקעה שלו ושל קרמר כי "אנחנו לא בונים חברות במטרה למכור אותן בתוך זמן קצר, גם אימפרבה וטראסטיר אינן כאלו. אנחנו עובדים מאוד קשה כדי שהן יגיעו בתוך 7 עד 10 שנים להנפקה. חברה שנמכרת זו חברה שהבינה שאין לה אופציה טובה יותר בשוק. חברה שיכולה להנפיק ולהמשיך להיות עצמאית למרות הצעות לרכישה צריכה לעשות כך".

הרכישות של IBM
 הרכישות של IBM

בעלי המניות טראסטיר
 בעלי המניות טראסטיר