קבוצת דלק תרשום רווח של 450-500 מיליון שקל על דלק US

מכרה בשנה האחרונה מניות החברה הבת בהיקף של 2.64 מיליארד שקל הקבוצה נותרה להחזיק כ-30.5% ממניות דלק US, ששוויין כחצי מיליארד דולר

קבוצת דלק של יצחק תשובה ממשיכה לממש החזקות בחברת דלק US , ובסוף השבוע מכרה 2.5% ממניות החברה הבת, הפועלת בתחום הזיקוק ותחנות הדלק בארה"ב, תמורת 42 מיליון דולר (כ-150 מיליון שקל). המכירה נעשתה לפי מחיר מימוש של כ-28 דולר למניה - דומה למחיר השוק באותה עת, ובעקבותיה יקטנו החזקות הקבוצה בדלק US (סימול DK) ל-30.5% מההון, בשווי שוק של כחצי מיליארד דולר.

המכירה נעשתה ביום חמישי לאחר תום המסחר בארה"ב, בעסקאות מחוץ לבורסה, והרוכש הוא מוסד פיננסי זר. במסגרת העסקה מכרה קבוצת דלק 1.5 מיליון מניות דלק US, אשר ביום שישי צנחו בכ-6%.

המכירה הנוכחית מצטרפת למימושים בהיקף אדיר של 2.6 מיליארד שקל שביצעה קבוצת דלק בדלק US בשנה האחרונה - יותר ממחצית הסכום (1.45 מיליארד שקל) בהצעת מכר במסגרת הנפקה משנית שביצעה בבורסה של ניו-יורק. בהצעת המכר, שבוצעה בחודש מארס, מכרה קבוצת דלק כ-10 מיליון מניות החברה הבת במחיר של 39.5 דולר למניה, ששיקף שווי של 2.35 מיליארד דולר לדלק US. מאז נחלשה המניה ביותר מ-30%, וכיום היא משקפת לחברה שווי של כ-1.6 מיליארד דולר.

בסך הכול, מימושים אלה הגדילו את התזרים של הקבוצה בקרוב ל-2 מיליארד שקל, וחיזקו את הונה העצמי. בשורת הרווח, בדלק צופים כי ירשמו בדוחות הרבעון השני של 2013 רווח לאחר מס בגין המכירה מלפני כחודשיים, ומשערוך יתרת ההשקעה בדלק US, בהיקף של 450-500 מיליון שקל. הדוחות יפורסמו לקראת סוף החודש.

מוקדם יותר השנה, הצפי היה כי דלק תרשום רווח של קרוב ל-1 מיליארד שקל בגין מכירת מניות דלקUS שביצעה, אולם כללי החשבונאות הובילו לכך שבסופו של דבר נזקף הרווח ישירות לקרן ההון שלה ולא לדוח הרווח-והפסד. בדלק ציינו כי "החברה השלימה את בחינתה לגבי הטיפול החשבונאי, שכללה גם דיונים עם סגל רשות ניירות ערך, וכתוצאה מכך מפסיקה לאחד בדוחותיה הכספיים את דלק US החל מהרבעון השני של 2013".

מגמה שלילית בדוחות הרבעון

מנכ"ל דלק, אסי ברטפלד, מסר היום כי "העסקה היא מימוש האסטרטגיה של הקבוצה, להתכנס לעסקי ליבה שבמרכזם תחום האנרגיה והגז. היא מהווה הוכחה נוספת לגמישות הפיננסית של הקבוצה וליכולת לממש אחזקות סחירות".

דלק US, המנוהלת על ידי עוזי ימין, מפעילה כיום שני בתי זיקוק בארה"ב: אחד בטיילר טקסס, שאותו רכשה ב-2005, והשני באלדוראדו ארקנסו, שנרכש ב-2011. השניים בעלי כושר זיקוק של כ-140 אלף חביות ליום. בנוסף, לחברה פעילות קמעונית הכוללת 370 תחנות תדלוק וחנויות נוחות, וכן פעילות לוגיסטית לשיווק דלקים, המונפקת כשותפות ונסחרת תחת הסימול DLK.

בדוחות החברה לרבעון השני של השנה, שפורסמו באחרונה, היא הציגה מגמה שלילית, בדומה למתחרה אלון USA. כך, רווחי דלק US צנחו ברבעון ב-32% ל-46.6 מיליון דולר, ירידה המיוחסת בעיקרה למגזר הזיקוק, שרווחיו התפעוליים נפלו בכ-30% לכ-96 מיליון דולר.

דלק
 דלק