מסתמן: המדינה תכיר בחוב של 100 מיליון ש' לשפיר

הסכום נועד לפצות את שפיר על התאמות שביצעה בפרויקט הנתיב המהיר בשל טעויות תכנוניות של המדינה, שלא דאגה למקום להקמת מסילת רכבת רביעית בערוץ נחל האיילון

הישג לשפיר הנדסה: המדינה תכיר בחוב של 100 מיליון שקל לזכיינית פרויקט הנתיב המהיר - כך עולה ממידע שהגיע ל"גלובס". הסכום נועד לפצות את שפיר על התאמות שביצעה בפרויקט בשל טעויות תכנוניות של המדינה, שלא דאגה למקום להקמת מסילת רכבת רביעית בערוץ נחל האיילון.

במסגרת הסכם פשרה שייחתם בימים הקרובים, תעניק המדינה לשפיר את תעודת הגמר של הפרויקט ותכיר בחוב הכספי, ובתמורה תוותר שפיר על תביעותיה נגד המדינה ותשלם את חלקו האחרון של התמלוג שלו התחייבה, בסך 53 מיליון שקל. המדינה לא תידרש לשלם ככל הנראה את החוב לשפיר, אלא הסכום יקוזז מול הפרשי ריבית בין הריבית שנקבעה במכרז לריבית היום, שהיא נמוכה יותר.

הסדר הפשרה יאפשר לשפיר להמיר את החוב הקצר שלקחה להקמת הפרויקט בחוב ארוך-טווח. את שפיר ייצג במגעים מול המדינה משרד עורכי הדין יגאל ארנון. מטעם המדינה ניהלה את המגעים החשכ"ל באוצר מיכל עבאדי בויאנג'ו. מהאוצר נמסר בתגובה כי "הנושא נמצא בדיונים בין הגורמים הרלוונטיים".

שפיר זכתה ב-2006 במכרז BOT שפרסם החשב הכללי באוצר להקמה ותפעול של הנתיב המהיר, ליד מחלף שפירים בכניסה המזרחית לתל אביב. הצעתה של שפיר הדהימה את מארגני המכרז כשבמקום לדרוש מענק הקמה, כפי שעשו יתר המתמודדות, הציעה לשלם למדינה תמלוג בגובה 182 מיליון שקל תמורת זיכיון ל-30 שנה.

ואולם, במהלך העבודות להקמת הפרויקט פרצו סכסוכים בין המדינה לזכיין בעקבות דרישות של המדינה לבצע שינויים בפרויקט, לאחר שהתברר כי במתכונתו המאושרת לא נותר מקום להקמת מסילת רכבת רביעית בתוואי נחל האיילון. ללא מסילת הרכבת הרביעית צפוי להיווצר צוואר בקבוק שימנע את פיתוח רשת הרכבות הארצית בעשור הבא. לדעת גורמי מקצוע המדינה עשתה טעות בפרויקט לאחר שנטלה על עצמה את מלוא האחריות לכל פגם תכנוני שיתגלה בו.

הסכסוך הביא להשבתת עבודות ההקמה לחודשים ארוכים, עד שהושג הסדר זמני שאפשר את השלמת הפרויקט.

הנתיב המהיר נחשב כיום להצלחה והמדינה פועלת להכפלת גודל חניון ה"חנה וסע" שנבנה בו ל-4,000 מקומות. משרד התחבורה מתכוון להעתיק את מודל הנתיב לכניסה הדרומית לנתיבי איילון באזור ראשל"צ מערב, כפי שנחשף לראשונה ב"גלובס".