המניות טסות, התוצאות מבטיחות: הכול ורוד ב-Big Data?

שוק ניהול הנתונים העסקיים בתקופה מצוינת ■ אך האם ההתלהבות מטכנולוגיות ה-Big Data תפגע בביצועים של חלק מהחברות?

התלהבות יתר ממגמה טכנולוגית היא חלק מסגנון החיים בעולם המחשוב הארגוני. הסיבה לכך ברורה - כ-2.2 טריליון דולר ייצאו השנה בסך-הכול על שרשרת המזון שבו, החל מרכיבים למחשבים אישיים וכלה בחומרה לתשתיות בחוות השרתים סביב העולם. זהו כסף גדול, וכל תנודה במגמה טכנולוגית יכולה לזכות בתקציבים מכובדים את החברות שמספקות פתרונות חדשים לבעיות הכואבות של מנהלי מערכות המידע.

אנשי המחשוב הארגוני נמצאים במרוץ תמידי לשיפור והתייעלות, על רקע הדרישות ההולכות וגוברות ממנגנוני המחשוב. תשומת-הלב שלהם יכולה לבוא לידי ביטוי מהר מאוד גם בדוחות הרווח וההפסד של הספקים ובהמשך גם בוול סטריט. איך אמורים, אם כך, להרגיש המשקיעים בחברות שפועלות בתחום הטכנולוגי שמוגדר כהייפ גדול? התשובה, כרגיל, תלויה בעיקר בחיבת הסיכון של המשקיע: לממש ולברוח או לחכות להמשך עם חיוך של שביעות-רצון.

עולם ניהול הנתונים העסקיים חווה תקופה מעניינת, שכוללת חדירה מהירה של טכנולוגיות, חברות חדשות שנוצרות ושווי מטפס לחברות הציבוריות. הזעזוע הגדול שחווה כיום ה-Big Data, מכונה "ההייפ הגדול ביותר בעולם המחשוב הארגוני", בפי חברת המחקר והייעוץ גרטנר. חלקו של ה-Big Data בשוק, נזכיר, הוא לספק תשתיות חלופיות לטיפול במגוון סוגי מידע בהיקפים גדולים מאוד ובמהירות.

הצד היותר קרוב למשתמש הסופי הוא סביב פתרונות התוכנה לניתוח נתונים עסקיים ותפעוליים (BI), ובו חוו מחירי המניות טיפוס חד באחרונה. הדור החדש של החברות הציבוריות בשוק ה-BI - והבולטות בהן Splunk ו-QlikTech - רשמו מתחילת השנה תשואות בטווח של עד 75%. Tableau, שהונפקה רק במאי האחרון, קפצה מאז ב-35%.

לעומתן, חברות שמספקות פתרונות תשתיתיים מסורתיים במהותם, כגון Informatica ו-Teradata, עברו תקופה תנודתית בהרבה, עם עלייה וירידה של 20% בהתאמה.

פער אידיאולוגי

כמות גדולה של חברות שמספקות פונקציונליות דומה נכנסה לשוק ניהול נתונים הארגוניים, ומהווה תחרות - לפחות על תשומת-הלב אם לא לגבי התקציבים - של אנשי המחשוב הארגוני. כך, גם אם מדובר במוצרים משלימים, עלולה להיגרם פגיעה בהקצאות התקציביות.

הניצנים של האיום מוצאים ביטוי בדיווחי המחקר הטכנולוגי והפיננסי. בגרטנר העריכו ביוני, כי הירידה בשיעור הצמיחה של שוק ה-BI ב-2012 (ל-6.8% בלבד לעומת 17% ב-2011) אירעה בעקבות "הבלבול בארגונים בשל חדירת ה-Big Data, והמשמעות עבורם".

בבנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן העריכו במקביל, כי כוונת הארגונים לתמחר את הערכים והעלויות של טכנולוגיות ה-Big Data עבורם, "עשויה להפריע בטווח הקצר לספקים הוותיקים בתחום". בבנק ההשקעות רואים חברות כגון Informatica ו-Teradata, שהוזכרו, ככאלו אשר עשויות להיפגע מכך.

בפרספקטיבה היסטורית, הפתרונות הוותיקים של ניתוח הנתונים העסקיים, BI כאמור, מיועדים לספק ניתוח בסיסי למנהלים, שנתמך בממשק ויזואלי על מה שהתרחש במחלקות העסקיות או התפעוליות בחברות. בעשור האחרון עוברת גישה זו שינויים מהירים ברמת התשתית, הפתרון הסופי, סוג המשתמשים, והנתונים המנותחים. ה-Big Data מוסיף סט טכנולוגיות לטיפול בהיקפי מידע שתשתיות המידע הוותיקות לא מסוגלות להתמודד איתו, וכן מנגנונים "לתרגם" את המידע כדי לאפשר עבודה איתו.

למעשה, בחברות שפועלות בתחום ניתן למצוא פערי גישה אידיאולוגיים לגבי הכיוון שאליו מתקדמת צריכת הנתונים בארגונים. על-פי החברות שמתרכזות בכלי דיווח בתחום ה-BI, העיקר הוא הפנייה למשתמש. לדידם, כל מה שקורה מאחורי הקלעים לא ממש משנה וגם לא צפוי לו עתיד גדול בטווח הקרוב.

מנגד טוענות חברות ה-Big Data, כי כיום חייבים תשתיות מתקדמות יותר בכדי לגשת לסוגי המידע הרלוונטיים במהירות (כגון תכנים מרשתות חברתיות), ובלעדיהן בין כה וכה הדיווח אינו אפקטיבי.

אין סיבה לברוח

בהשלכה לוול סטריט, השורה התחתונה של הדיון עבור המשקיעים ברורה לאנליסטים שמכסים חברות בעולם ניהול הנתונים - אין סיבה לברוח. בג'יי.פי מורגן מכניסים את כל החברות שהוזכרו כאן כחלק שייהנה בסופו של דבר מההתרחבות של טכנולוגיות ה-Big Data.

גם בברקליס קפיטל תהו לגבי העתיד של Informatica ו-Teradata עם ההתבגרות של פתרונות התשתית החדשים. שם סיכמו עם המסר המרגיע, כי "Informatica מוצאת את מקומה בעולם ה-Big Data", ונשארו עם המלצת "משקל יתר".

אם כך, אולי בעצם לא צפויה בכלל מהפכה? הממשק Tableau, להצגת נתונים ממערכות המחשוב הארגוניות, נחשב לאחד הפתרונות שמשנים את השוק. הנה מה שיש לקרדיט סוויס, אשר ממליצה על החברה "נייטרלי", להגיד עליה: "אנחנו מאמינים ש-Tableau ממוצבת היטב כדי לשבש ולהגדיר מחדש את שוק ה-BI הקיים"; או במילים אחרות - לקחת נתח שוק על חשבון הפתרונות הקיימים, שרואים אצל חברות כגון SAP, אורקל ו-IBM, ואולי אף ב-Qlik Tech החדשה יחסית.

"יש בלבול"

בג'יי.פי מורגן טענו במחקר שביצעו באחרונה כי "רוב החדשנות בתחום מגיעה מהמגזר הפרטי". המשמעות היא שסטארט-אפים, לעתים עמוק במוסך, יכולים להשפיע על תקציבי המחשוב שזורמים לחברות הוותיקות. כך למשל עם חברות כגון Cloudera, Hortonworks, MapR ואף SiSense הישראלית, ש"גונבות" את תשומת-הלב ממחלקות המחשוב בארגונים.

ב-Qlik Tech, שמספקת תוכנת BI פופולרית, מנסים לעשות סדר בהבדלים בין מה שנראה בשטח לבין מה שחשים אנשי המחשוב. "יש בלבול בעניין הזה", מודה יואל סלע, מנכ"ל משותף ב-QlikView, שמפיצה את פתרונות Qlik Tech בישראל, "עבור הלקוחות להבין לעומק את הדברים זה מורכב. הלקוחות לא באמת מבינים מה זה Big Data, וחלק מהלקוחות היותר גדולים עוצרים ומנסים להבין".

הגישה ב-Qlik Tech היא, כי התשתיות שאוספות את הנתונים אינן משנות כל-כך, והאידיאולוגיה בחברה היא לספק את "המייל האחרון", כלומר את הכלים שינסו לספק ללקוח הסופי את מירב היכולות בניתוח. לדברי סלע, "אם אתה לא יודע להבין את הסיפור, אין משמעות לכמות הנתונים שמגיעה".

שוק ניהול נתונים עסקיים
 שוק ניהול נתונים עסקיים