שופטים בתיקי עבירות מין יעברו השתלמויות בנושא תקיפה מינית

שרת המשפטים ציפי לבני: "ההשתלמויות יקנו לשופטים כלים נוספים כדי להבין את נפש קורבן התקיפה המינית, ואין בהן הטלת ספק במקצועיותם"

דווקא ביום שבו החליט נציב תלונות הציבור על שופטים, אליעזר גולדברג, להעניק גיבוי מוחלט לשלושת שופטי בית המשפט המחוזי בירושלים בפרשת הנאנסת שאולצה להדגים כביכול את אינוסה, מודיעים שרת המשפטים ציפי לבני ונשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, כי שופטים המטפלים בתיקי עבירות מין יעברו השתלמויות ייחודיות בנושא תקיפה מינית.

"ההשתלמויות יקנו לשופטים כלים נוספים כדי להבין את נפש קורבן התקיפה המינית, ואין בהן הטלת ספק במקצועיותם", אמרה לבני.

מוקדם יותר היום (ב') דחה הנציב גולדברג את התלונה נגד שלושת השופטים - צבי סגל, משה דרורי ויורם נועם - והודיע כי "שמיעת ההקלטה אינה מותירה כל ספק בכך שהמתלוננת לא התבקשה לכרוע על ארבע ולהדגים את מעשה האונס שבוצע בה, כאמור בתלונה. לטענה זו אין כל יסוד והינה עלילת דברים".

לדברי הנציב, "בית המשפט הקפיד לשמור על כבודה של המתלוננת לאורך כל חקירתה וגילה הבנה למעמד הקשה והמביך שבו היתה נתונה, זאת תוך שהוא מקיים את חובת ההגינות גם כלפי הנאשמים".

אלא שדווקא בעיתוי זה החליטו שרת המשפטים ונשיא העליון כי יתקיימו השתלמויות ייחודיות בנושא תקיפה מינית, בהן ישתתפו כלל השופטים הדנים בתיקי פליליים בעבירות אלה.

כבר בשנה הבאה יתקיימו שתי השתלמויות ייעודיות לשופטים, בחודשים פברואר ויוני 2014, שיארכו 3 ימים בתנאי פנימייה, וישתתפו בה כלל השופטים העוסקים בתיקי עבירות מין.

"השופטים בישראל הם מקצועיים וערכיים, ולהם השכלה משפטית מקיפה וחיונית", אמרה לבני. "לפיכך, ההשתלמויות הללו אין בהן כדי להטיל ספק במקצועיותם, אלא להקנות להם כלים נוספים כדי להבין את נפש קורבן התקיפה המינית וליישמם בהליך המשפטי הפלילי.

"לאחרונה נשמעו מפי שופטים בודדים התבטאויות פוגעניות כלפי נשים בכלל, וקורבנות התקיפה המינית בפרט - אך חשוב לציין כי אין המיעוט מעיד על הכלל, ולכן ההשתלמויות הללו יוכלו לסייע גם בהדרת דעות קדומות לא ראויות מאולם בית המשפט, ובמקביל יחזקו את אמון הציבור במערכת המשפט".

עוד סוכם בין שרת המשפטים לנשיא העליון כי בכל השתלמות שתיערך לשופטים תיכלל הרצאה בנושא עבירות מין. כמו כן, מועמדים לשיפוט יעברו גם הם הרצאות בנושא כחלק מקורס הערכה. כבר בקורס האחרון למועמדים לשיפוט, שהתקיים לאחרונה, נכללה הרצאה בנושא שהייתה חלק מהערכת התאמתם לתפקיד השיפוטי.