סרטונים קשים לצפייה: נפגעי ההתקפה הכימית היום בסוריה

(עדכון) - המתנגדים למשטר אסד טוענים כי מאות בני אדם, בהם ילדים רבים מתו בעקבות מתקפה כימית באזור דמשק ■ ברשת מופצים סרטונים בהם תמונות גופות ופצועים ■ ממשל אסד: לא נעשה שימוש בנשק כימי

סוריה מכחישה את הדיווחים לפיהם צבאו של אסד השתמש בנשק כימי נגד מתנגדי המשטר בשכונות המזרחיות של דמשק. מנגד, טוענים המורדים שלפחות 200 בני אדם, רבים מהם ילדים ונשים נפגעו הבוקר (ד') במתקפה כימית ב-3 פרברים מדרום לדמשק.

אנשי האופוזיציה מציגים תמונות קשות של נפגעים מהמתקפה הזו, תמונות שעל-פי הדיווחים צולמו בבית חולים במזרח דמשק ובו נראים נפגעים רבים עם מה שנראה כמו פגיעות של נשק לא קונבנציונלי.

סרטונים רבים וקשים לצפייה של הרוגים, פצועים, וגופות עטויות סדינים מופצים ברשת. בסרטונים נראים ילדים רבים, פצועים שכובים על הרצפה. לטענת המתנגדים למשטר אסד, צבא הנשיא בשאר אל אסד שיגר מתקפת גז עצבים.

על-פי הטענה, הפגזים עם הגז הכימי האסור פגעו ב-3 שכונות: עין תמרה, זמאלקה וג'ובאר - כולן במזרח הבירה דמשק.

האחות בבית החולים "דומה" סיפרה לסוכנות רויטרס שמספר ההרוגים מגיע ל-213, וטענה שרבים מהנפגעים הם נשים וילדים. "הנפגעים הגיעו עם אישונים מורחבים, גופם קר מאוד, קצף יצא מפיהם - כל הרופאים טענו שזו התקפת גז עצבים".

המתקפה לכאורה, בוצעה על רקע הגעתו של צוות מומחי או"ם לנושא השימוש בנשק הכימי בסוריה. מאז תחילת מלחמת האזרחים בסוריה, הועלו האשמות משני הצדדים על שימוש בנשק לא קונבנציונלי. בקהילה הבינלאומית אמרו לא אחת ששימוש בנשק כימי הוא חציית קו אדום, שעליו העולם לא יוכל לעבור לסדר היום.

בתגובה בינלאומית ראשונה לדיווחים על המתקפה הכימית, הודיעה בריטניה כי היא מתכוונת להעלות את הסוגיה בפני מועצת הביטחון של האו"ם. בוושינגטון ובאיחוד האירופי טענו שצבאו של אסד כבר עשה שימוש בגז העצבים סארין בעבר, וששימוש שכזה עשוי להוביל להתערבות בינלאומית במלחמת האזרחים הסורית שכבר גבתה את חייהם של למעלה ממאה אלף אנשים.

גורמים צבאיים בממשל אסד הכחישו הדיווחים לפיהם התבצעה תקיפה בנשק כימי בפרברי דמשק. הגורמים שצוטטו בטלוויזיה הממלכתית בסוריה, טענו כי הדיווחים שקריים וכי אין ברשות צבא אסד נשק כימי. יחד עם זאת אישרו אנשי צבאו של בשאר אסד כי במהלך הבוקר התרחשו קרבות קשים סביב דמשק. "אין כל שמץ אמת בדיווחים שהופצו על-ידי אנשי האופוזיציה, וכי הם נועדו להסיט את תשומת ליבם של פקחי האו"ם שנשלחו לסוריה כדי לבחון את סוגיית השימוש בנשק כימי", אמרו הגורמים.

המורדים: התקיפה היתה לפנות בוקר

לפי הדיווח, קודם לתקיפה, ירו המורדים טילי נ"מ על כוחות צבא אסד, והצליחו להפיל מטוס של הצבא הסורי. בתגובה לכך שיגר הצבא טילים כימיים ל-3 שכונות במזרח דמשק. המורדים טוענים כי גברים, נשים וילדים נהרגו כשטיל קרקע בעל ראש נפץ כימי נורה לעבר יישובים בפרברי עיר הבירה דמשק.

כאמור, רק לפני כ-3 שבועות דיווחו סוריה והאומות המאוחדות כי הן הגיעו להסכמה בנוגע לחקירת השימוש בנשק כימי במהלך מלחמת האזרחים במדינה. ההסכמה הושגה לאחר ששתי משלחות של האו"ם הגיעו לדמשק וערכו שיחות עם שר החוץ הסורי וואליד אל-מועלם ועם סגן ראש הממשלה. "הדיונים היו מקיפים ומועילים והובילו להסכמה בנוגע לאופן שבו עלינו להתקדם", נמסר בהצהרה מטעם האו"ם, מבלי לפרט. התקרית העיקרית שאמורה להיחקר היא שימוש בנשק כימי במהלך הלחימה בעיירה חאן אל-עסאל שבצפון המדינה ב-19 במארס.

הקהילה הבינלאומית כולה לא נשארת אדישה לדיווחים על שימוש בנשק כימי - ארצות הברית, בריטניה וצרפת האשימו לא פעם את הנשיא בשאר אסד בשימוש בנשק כימי בקרבות במדינתו. אך בני בריתו הרוסים חזרו ואמרו כי יש בידיהם הוכחות דווקא לשימוש של המורדים בגז סארין.