צפו בטבלה: מה עשו קופות הגמל שלכם ביולי?

מהפך בענף: ילין לפידות דחק את אלטשולר-שחם מהפסגה ■ העליות בשוקי המניות ובאג"ח החזירו את המומנטום החיובי לענף, והעלו את התשואה הממוצעת מתחילת השנה ל-5%

המומנטום החיובי חזר לענף קופות הגמל. לאחר שביוני רשמו קופות הגמל תשואה שלילית ממוצעת של כ-1.5%, ביולי התהפכה המגמה והענף רשם בחודש החולף תשואה ממוצעת של 1.6%. כך, וכשברקע התשואות החיוביות מינואר-מאי, התשואה הממוצעת בענף מתחילת השנה עלתה חזרה ל-5%.

המגמה החיובית בענף הגמל נבעה מעליות השערים בשוקי המניות (בארץ ובחו"ל) ובאג"ח (הקונצרניות והממשלתיות). עם זאת, השוק המקומי המשיך להפגין חולשה בהשוואה לשווקים מעבר לים. בעוד ת"א 25 התחזק בחודש החולף ב-1.1%, ה-500 S&P,האמריקאי, למשל, התחזק בכ-5%, והקאק הצרפתי זינק ב-6.8%.

על רקע התנודתיות בתשואה הממוצעת החודשית בענף, נזכיר כי הדירוג החודשי של "גלובס" מתבסס על התשואה המצטברת ב-3 השנים האחרונות, וזאת מפאת החשיבות שבבחינת התשואות במכשיר חיסכון ארוך-טווח על פני תקופה ממושכת. במהלך התקופה עמדה התשואה הממוצעת בענף על כ-20%.

חצו את רף מיליארד השקל

בחודש יולי חל מהפך בצמרת דירוג קופות הגמל הגדולות: בית ההשקעות ילין לפידות הצליח לראשונה להתברג בראש הטבלה, לאחר שקופת הגמל הקטנה שלו, גמל ב', חצתה את רף מיליארד שקל בנכסים מנוהלים.

עמיתי קופת הגמל של בית ההשקעות, שמנוהל על-ידי דב ילין ויאיר לפידות, נהנו ב-36 החודשים האחרונים מהתשואה המצטברת הגבוהה מבין קופות הגמל לתגמולים ופיצויים - 28.7% (למעשה, הם נהנו גם מהתשואה הגבוהה מתחילת השנה בהשוואה ליתר הקופות הגדולות, שעמדה על 6.6%).

במקביל, קופת הגמל הגדולה של בית ההשקעות, שמנהלת נכסים בהיקף של 4.1 מיליארד שקל, נדחקה מהמקום השני בטבלה למקום הרביעי, עם תשואה מצטברת של 25.5%.

במקומות השני והשלישי נמצאות קופותיו של אלטשולר-שחם, שכזכור שלט בצמרת הטבלה במשך תקופה ארוכה. במהלך 36 החודשים האחרונים הניבה "גמל כללי", הקופה הגדולה של בית ההשקעות שבניהולו של גילעד אלטשולר, תשואה של 28.5%. במקום השלישי נמצאת קופת הגמל "להיט" עם תשואה של 27.4%, לאחר שגם היא חצתה את רף מיליארד השקלים בנכסים המנוהלים והצטרפה לדירוג קופות הגמל הגדולות. "גמל קלאסי," הקופה הבינונית בגודלה של אלטשולר-שחם (כ-2.3 מיליארד שקל) צנחה מהמקום השלישי למקום החמישי, עם תשואה של 24.3%.

מי שעוד בלטה בדירוג הייתה כלל ביטוח. 3 קופות גמל של חברת הביטוח, "בר", "תמר" ו"איתן כללי", ממוקמות בחציון התחתון של הטבלה הודות לתשואה ממוצעת של 19.2%, 17.9% ו-17%, בהתאמה, ב-3 השנים האחרונות. עם זאת, מעניין לציין כי קופות אלה הניבו לחוסכים את התשואה המצטברת הגבוהה בענף ב-12 החודשים האחרונים (מבין הקופות הגדולות), שעמדה על 13.6%, 13.4% ו-13.1%, בהתאמה.

בתחתית דירוג קופות הגמל נמצאות "יהבית" של הלמן אלדובי ו"יסודות" של אקסלנס, שב-36 החודשים האחרונים הניבו תשואה של 15.6% כל אחת.

גם בטבלת קופות הגמל הקטנות, שמנהלות בין 500 מיליון שקל למיליארד שקל, חל מהפך, אולם מדובר בשינוי קוסמטי שנובע מעזיבתן של קופות ילין לפידות ואלטשולר-שחם.

16.2% תשואה בתחתית הטבלה

מבין הקטנות קופת הגמל של הראל עברה מהמקום השלישי למקום הראשון, עם תשואה מצטברת של 21.5% במהלך 36 החודשים האחרונים. במקום השני, ובפער ניכר, נמצאת "יתר ד'" של מנורה מבטחים, עם תשואה של 18.8% במהלך התקופה. עם זאת, אם בוחנים את שתי הקופות לפי התשואה המצטברת במהלך 12 החודשים האחרונים הפער מצטמצם: 12.5% להראל ו-12.2% למנורה-מבטחים.

למעשה, בדומה לטבלת קופות הגמל הגדולות, גם כאן הקופה שהניבה את התשואה הגבוהה ביותר ב-12 החודשים האחרונים ממוקמת במרכז הטבלה. מדובר בקופה "גמל כללי ב'" של אנליסט, שבתקופה זו הניבה תשואה של 18.5%. עם זאת, הקופה רשמה תשואה בשיעור דומה גם ב-3 השנים האחרונות.

את דירוג קופות הגמל הקטנות חותמת "גמל כללי", גם היא של אנליסט, שבמהלך 3 השנים האחרונות הניבה תשואה של 16.2%.

תשואות קופות הגמל הקטנות
 תשואות קופות הגמל הקטנות

תשואות קופות הגמל הגדולות
 תשואות קופות הגמל הגדולות