בג"ץ דחה את העתירה נגד החלטת ביה"ד על הקפאת הרפורמה בנמלים

‎‎ביה"ד קבע כי המכרזים להקמת נמלים פרטיים יוקפאו למשך חודש כדי למצות את המו"מ בעניין עם ההסתדרות ■‏‎‎‏ בג"ץ: אין מקום להתערב בפסיקת ביה"ד בשלב זה ■ משרדי האוצר והתחבורה: נמשיך לקדם את הקמת הנמלים הפרטיים

בג"ץ דחה היום (ה') את העתירה שהגישה המדינה נגד החלטת בית הדין הארצי לעבודה שניתנה בסוף החודש הקודם, ולפיה על משרדי התחבורה והאוצר להקפיא למשך חודש ימים את המכרזים להקמת נמלים פרטיים כדי למצות משא-ומתן בעניין עם ההסתדרות.

החלטת בג"ץ מהווה מכה לראש הממשלה נתניהו, שר האוצר לפיד ושר התחבורה ישראל כ"ץ, שהגישו את העתירה למרות שפסיקת בית הדין לא הייתה תקדימית ואף מנעה שביתה עם נזקים צפויים במאות מיליוני שקלים.

כ"ץ אף הגדיל לעשות לאחר פסיקת בית הדין, כשרמז כי "יבהיר לבית הדין" שהוא ימשיך להוביל את הרפורמה בנמלים בדרכו, גם אם הדבר יחייב חקיקה.

שופט העליון צבי זילברטל קבע כי לאחר עיון בעתירה ובתגובות שצורפו לה, הוא לא מצא מקום להתערב בפסיקת בית הדין ולהוציא צו ביניים בשלב זה.

השופט זילברטל לא סגר לחלוטין את הדלת בפני המדינה, לפחות לא פורמלית, וציין כי לאחר הגשת הדיווח של הצדדים על התקדמות השיחות ביניהם עד 2 בספטמבר, כפי שהורה בית הדין לעבודה, יוחלט על המשך טיפול בעתירה.

שופטי בית הדין הארצי לעבודה, סגן הנשיאה יגאל פליטמן, עמירם רבינוביץ' ורונית רוזנפלד, מתחו בפסיקתם ביקורת נוקבת על התנהלות המדינה, שאותה הגדירו כ"חוסר תום-לב".

השופטים התייחסו בכך להחלטת המדינה להתנער "באבחה אחת" ממתווה ההסכמות שגובש לפני כחצי שנה עם ההסתדרות והוועד של נמל אשדוד, שאף הגיע לכדי טיוטת הסכם.

על-פי אותה טיוטה, הוסכם על הפרטת נמל אשדוד ועל הקמת נמל פרטי נוסף בצדו, תוך שורה של הבטחות בדבר שמירה על איתנות הנמל הקיים ועל כוחו של ועד העובדים.

בין היתר נקבע כי המדינה תשקיע בפיתוח הנמל הקיים כדי שיוכל להתחרות בנמל החדש, וכי על אף התחרות בין הנמלים יורשו הוועדים לפעול תחת "ועד מאוחד".

שופטי בית הדין קבעו כי המתווה החדש והחד-צדדי שבו בחרה בסופו של יום המדינה, באמצעות פרסום מכרזים להקמת שני נמלים חדשים באשדוד ובחיפה, יש בו כדי חשש סביר לפגיעה בביטחונם התעסוקתי של העובדים, ובעיקר בעובדים הצעירים יחסית שלא זוכים להגנה המיוחדת שעוגנה בהסכם הרפורמה משנת 2005. העובדים האלה (דור ב'), שאינם מוגנים מפני פיטורים, מהווים כיום 60% מעובדי הנמלים.

במהלך הדיון בבית הדין לעבודה בחודש שעבר נרשמה מבוכה רבה, לאחר שנציגת הפרקליטות שייצגה את המדינה טענה כי מי שמוסמך לנהל משא-ומתן עם העובדים במדינת ישראל הוא הממונה על השכר במשרד האוצר, ולא הממונה על התקציבים - זאת על רקע טיוטת ההסכם שגובשה בין ההסתדרות לממונה על התקציבים היוצא גל הרשקוביץ.

אפילו נציג הציבור מצד המעסיקים שישב בהרכב השופטים, מנכ"ל בזק לשעבר יצחק קאול, אמר לנציגת המדינה: "סליחה שאני מקשה, אבל יש כאן זיכרון דברים כתוב עם המדינה שגיבש אדם רציני מאוד מטעם המדינה, ואת אומרת שזה לא רציני?".

בהסתדרות, באופן טבעי, הביעו היום שביעות-רצון רבה מהחלטת בג"ץ. "לא הייתה כל הצדקה להגשת העתירה לבג"ץ בשעה שמתנהל דיון בבית הדין הארצי לעבודה", מסר עו"ד שי תקן ממשרד פישר בכר ושות', שייצג את ההסתדרות בהליך.

לדבריו, "הניסיון לערער על החלטת בית הדין ועל סמכותו לנהל את ההליך היה שלא במקומו. אנו מקווים שבשלב זה המדינה תכבד ותפעל על-פי החלטת בית הדין ותנהל משא-ומתן אמיתי בניסיון לפתור את המחלוקות, כפי שהיה עליה לעשות מלכתחילה", הוסיף.

‏ממשרדי האוצר והתחבורה נמסר כי "בג"ץ קבע כי הטיפול בעתירה שהוגשה על-ידי המדינה בעניין התחרות בנמלים יימשך לאחר הגשת עדכון מטעם הצדדים באשר להתקדמות ההידברות וההליך בבית הדין לעבודה. בג"ץ לא דחה את עתירת המדינה וקבע כי הטיפול בעתירה יימשך לאחר שהצדדים יעדכנו את בית הדין לעבודה‏‎.‎‏

"משרדי האוצר והתחבורה ימשיכו לפעול לקידום הקמת הנמלים הפרטיים החדשים על מנת לפתוח את נמלי הים לתחרות, דבר שיסייע להפחתת יוקר המחיה ויפתח את הסחר הבינלאומי של ישראל".

בינתיים, ראשי הוועד בנמל אשדוד ובנמל חיפה, אבינועם שושן ומאיר תורג'מן, הודיעו כי שכרו את שירותיהם של הכלכלנים פרופ' אביה ספיבק וד"ר מאיר אמיר, לצורך גיבוש עבודת מחקר סביב השאלה האם קיים בכלל צורך אמיתי בהקמת שני נמלים נוספים בישראל. "אנחנו יודעים את האמת", הסביר שושן, "והיא שזורים חול בעיני הציבור". ‏‎‎‏