לראשונה: ארגון מבקש להצטרף לייצוגית כדי לאתר תובעים

עמותת "בהצלחה" ביקשה להצטרף לבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד עיריית חולון, בגין גביית תשלומי חובה ביתר באגרת שירותים וחינוך - זאת לאחר שהסתבר כי עילת התובע הייצוגי שהגיש את התביעה מתאימה רק לחלק מרכיבי התביעה

לראשונה בישראל - ארגון שאינו צד להליך של בקשת אישור תביעה ייצוגית, מבקש להצטרף להליך קיים במטרה לאתר תובעים ייצוגיים נוספים. זאת, לאחר שהסתבר כי עילת התובע הייצוגי שהגיש את התביעה מתאימה רק לחלק מהרכיבים של התביעה.

עמותת "בהצלחה" - תנועה לקידום חברה כלכלית הוגנת הגישה לפני מספר ימים לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה להצטרף להליך של בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהגיש תושב חולון, אשר ברנדט, נגד עיריית חולון, בגין גביית תשלומי חובה ביתר באגרת שירותים וחינוך מתושבי העיר.

ברנדט טוען עוד כי קיימות גם יתרות ארנונה ביתר בספרי העירייה, אך העירייה לא מחזירה אותן לתושבים. עם זאת, לברנדט עצמו אין יתרת זכות בגין הארנונה, אלא רק בגין תשלומי אגרת החינוך, ולכן הוא אינו יכול לשמש תובע ייצוגי בעילה זאת.

העמותה מבקשת להצטרף לתביעה לאור הערותיה של השופטת הדנה בתיק, יהודית שבח, שציינה כי קיים צורך בהתייצבותם של תושבים נוספים כתובעים מייצגים בתביעה, בנוסף על ברנדט, לגבי סוגי מס שונים שייתכן שקיימת בעירייה יתרת זכות בנוגע אליהם, כגון ארנונה, שמירה, היטל ביוב וכדומה.

לדברי העמותה, באמצעות עו"ד אלעד מן, צירופה להליך הוא מתבקש כדי לפעול בניסיון לאתר תובע בעל עילה בתיק, בהתאם לדברי השופטת.

אם תתקבל בקשת העמותה, יסמן הדבר המשך מגמה של בתי המשפט לאפשר לארגונים ציבוריים שאינם בעלי עילת תביעה אישית לקחת חלק בניהול תביעות ייצוגיות.

בפברואר השנה קבע השופט חאלד כבוב לראשונה כי באופן עקרוני, ארגון רשאי לנהל תביעה ייצוגית גם בהיעדר תובע בעל עילת תביעה אישית שנמצא מעוניין לעשות זאת.

מדובר היה בפעם הראשונה שבה בית המשפט דן באפשרות שארגון ינהל תביעה ייצוגית, שנקבעה בחוק כחריג לדרך המלך של ניהול תביעות ייצוגיות, שהיא על-ידי תובע ייצוגי בעל עילת תביעה אישית, המייצג קבוצת תובעים.

"הרצון המובהק של המחוקק הנו לאפשר לארגונים להגיש תביעות ייצוגיות כאשר הן והם ראויים", כתב השופט.