וינשטיין: יוגב יוכל להתמנות למנכ"ל רשות החברות הממשלתיות

ח"כ יחימוביץ' טענה כי אין למנות את אורי יוגב לתפקיד נוכח התנהלותו בעת שכיהן כיו"ר רכבת ישראל, ואולם לטענת היועמ"ש אין מניעה משפטית לאשר את מינויו

אורי יוגב, מקורבו של שר האוצר יאיר לפיד, יוכל להתמנות למנכ"ל רשות החברות הממשלתיות - כך קבע היום (ה') היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין.

במכתב תשובה שהעבירה לשכתו של היועץ המשפטי לח"כ שלי יחימוביץ' (העבודה), במענה לפנייתה, נמסר כי "אין מניעה משפטית לאשר את מינויו של יוגב לתפקיד", וכי רוב טענותיה של יחימוביץ' באשר למינויו של יוגב כלל אינן במישור המשפטי.

יחימוביץ' טענה כי אין למנות את יוגב לתפקיד מנהל רשות החברות הממשלתיות, נוכח התנהלותו בעת שכיהן כדירקטור וכיו"ר דירקטוריון רכבת ישראל, בשתי פרשות - פרשת בומברדיה ופרשת מינוי מנכ"ל הרכבת.

"לא סביר למנות לתפקיד כה משמעותי ורב-השפעה אדם שהתנהלותו בתפקידו הקודם שמה ללעג את כללי המינהל התקין וטוהר המידות", כתבה יחימוביץ'.

ואולם, עוזרו הראשי של היועמ"ש, עו"ד אורן פונו, ציין בתשובה כי "ההמלצה על מינויו של יוגב ניתנה ב-11 באוגוסט על-ידי ועדת איתור, שנדרשה טרם החלטתה גם לטענות הנזכרות. לאחר בדיקה ועיון בחומרים הרלוונטיים ולאחר שמיעת התייחסותו של יוגב לטענות אלה במהלך הראיון עמו, הגיעה הוועדה בסופו של דבר למסקנה כי אין בהן כדי לפגוע בהתאמתו לתפקיד".

יחימוביץ' אף ציטטה במכתבה קטע מדבריו של המשנה ליועמ"ש (כלכלי-פיסקלי), עו"ד אבי ליכט, ולפיו יוגב פעל תוך "חוסר התחשבות בכללי מינהל תקין, תכונות ואף הליכה בפועל, מעבר לקווים מקובלים, אף כדי הגעה למצבים קיצוניים... אינה ראויה באופן מובהק ואינה מתיישבת עם סדרי מינהל תקין...".

ואולם, לשכת היועמ"ש מציינת כי מדובר היה בציטוט חלקי, וכי ליכט הבהיר כי "בראייה כוללת, אכן נפלו פגמים בהתנהלותו של יוגב, אולם אין לראות בהם מסכת אחת של מעידה עקבית. כמו כן, לא נקבע כי מתחייבת פסילת מועמדותו של יוגב לתפקיד".

איכות השלטון: לא לאשר את מינוי יוגב

במקביל, פנתה היום התנועה לאיכות השלטון לשרי הממשלה, בדרישה שלא יאשרו את מועמדותו של יוגב לתפקיד מנהל רשות החברות הממשלתיות, בישיבת הממשלה הקרובה.

התנועה דורשת להטיל על גורמים ניטרליים בעלי סמכות להכריע בקשר לפגמים שנפלו לטענת התנועה במעשיו של יוגב כיו"ר רכבת ישראל.

"בטרם ימונה למנהל רשות החברות", כתבה התנועה בפנייתה, "על האחראים על שמירת טוהר המידות והמינהל התקין לוודא כי השאלות ביחס לפעולותיו של יוגב ייבדקו וילובנו עד תום, אחרת צל כבד ירחף מעל מינויו".

התנועה מציינת בפנייה כמה מקרים שבהם מעורב יוגב המחייבים בדיקה מעמיקה. למשל, פגישה בין אורי יוגב, אז דירקטור ברכבת ישראל, במהלך איתור מנכ"ל רכבת ישראל, לבין המועמד המוביל לתפקיד, אורן מוסט, שטען כי יוגב ניסה לשכנע אותו שיסיר את מועמדותו לתפקיד.

בנוסף, במהלך הליכי המכרז להספקת קרונות לרכבת ישראל, נפגש יוגב עם ספקים בגרמניה, בניגוד לתקנות חובת המכרזים שאוסרות על דירקטור להיות מעורב כחבר ועדת מכרזים בחברה ממשלתית. בניגוד לטענתו כי הפגישה נעשתה ביוזמת יו"ר ומנכ"ל הרכבת, הרי שהרכבת עצמה, במסמך שהוגש לבית המשפט, טענה כי יוגב הוא זה שיזם את הפגישה.

עוד טוענת התנועה כי יוגב כשל לדווח על קשריו המוקדמים עם נציגה בישראל של חברת בומברדיה, שהתמודדה על מכרז להספקת קרונות נוסעים לרכבת, בשווי של מאות מיליוני אירו.