על הכוונת של רשות המסים: הבורסה ליהלומים

יהלומנים רבים קיבלו באחרונה מכתב מרשות המסים, ובו דרישה למלא בתוך 60 יום הצהרה על נכסים ומקורות הכנסה, וזאת מטעם מחלקת מודיעין וחקירות החוקרת העלמות מס ■ עו"ד שוש שחם המייצגת יהלומנים: "מהלך תמוה ביותר"

האם רשות המסים מבצעת חקירה סמויה חדשה בבורסה ליהלומים ברמת-גן? בימים אלה יהלומנים רבים, חברי הבורסה ליהלומים ברמת-גן, הופתעו לגלות בתיבת הדואר שלהם מכתב מרשות המסים, ובו דרישה לפי סעיף 135 לפקודת מס הכנסה, למלא דוח פרטים אישיים והצהרה על נכסים ומקורות הכנסה.

ההפתעה נבעה מהעובדה שמכתב הדרישה לא היה חתום על-ידי פקיד שומה אזרחי, אלא על-ידי מחלקת מודיעין וחקירות מס הכנסה ברשות המסים. במכתב הייתה גם התראה לפיה אי-מילוי הדוח תוך 60 יום, או השמטת פרטים, מהווים עבירה פלילית לפי פקודת מס הכנסה.

לדברי עו"ד שוש שחם, סגנית יו"ר ועדת המסים של לשכת עורכי הדין, המתמחה בדיני מיסוי ומייצגת מספר יהלומנים, שליחת מכתב ממחלקת המודיעין מהווה "פעולה חריגה נגד ציבור שלם, ואין זה הוגן".

שחם מציינת כי סעיף 135 לפקודה הינו כלי עזר לפקיד השומה האזרחי, לבדיקת אמיתות הדוחות שהנישום מגיש על הכנסותיו, ולכן "תמוה ביותר מדוע מודיעין וחקירות מס הכנסה - החוקרים העלמות מס פליליות - משתמשים בכלי זה נגד ציבור גדול של היהלומנים בישראל".

פעילות פיננסית במחתרת

איסוף המידע מהיהלומנים על-ידי מחלקת החקירות נעשה כאשר ברקע נמשכת בדיקת היקף פרשת הבנק המחתרתי הסודי, שהופעל לפי החשד במתחם הבורסה ליהלומים ברמת-גן על-ידי שורה של חשודים, שגילגלו לכאורה מאות מיליוני שקלים.

בפרקליטות הצהירו כי יוגשו כתבי אישום בפרשה בכפוף לשימוע.

בינואר 2012 חשף המפלג לחקירות כלכליות ביחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרה, בשיתוף רשות המסים ופרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה), כי מתנהלת חקירה בעניין בנק מחתרתי לא מדווח, שפעל במתחם הבורסה ליהלומים ברמת-גן ושניהל במשך שנים פעילות פיננסית של מתן הלוואות, העברת כספים לחו"ל, ניכיון צ'קים והמרות מט"ח בהיקפים של מיליארד שקל.

לדברי המשטרה ורשות המסים, ממצאי החקירה הצביעו כי הבנק המחתרתי סיפק שירותי מטבע בהיקפים של מאות מיליוני שקלים במשך שנים, מבלי לדווח לרשויות, במסווה של ביצוע עסקאות יהלומים פיקטיביות.

"אפליה לרעה"

"אי-אפשר להשתחרר מההרגשה שיש ליהלומנים בשנה האחרונה, שרשות המסים סימנה את כל היהלומנים, שלא בצדק, אחרי פרשת הבנק שהתגלתה בבורסה, וזה בא לידי ביטוי גם מהדרישות הללו מהם על-ידי מודיעין חקירות", אומרת עו"ד שחם. "לא ייתכן כי אם חלק קטן מענף מסוים נמצא פועל לא נכון, ידונו את כל העוסקים בענף זה כפועלים לא נכון, הגם שהינם פועלים נכון וכחוק. האם רוצים לפגוע בענף חשוב זה של יצוא?".

עוד לדברי שחם, חלק מלקחותיה היהלומנים אמרו לה לאחרונה כי נאמר להם שהם אינם יכולים להגיש בקשות לגילוי מרצון, שכן הם יידחו. גילוי מרצון היא תוכנית המיועדת להחזיר את כספם של ישראלים על רכוש שמסיבות שונות נמצא בחו"ל ובגינו לא שולם מס.

"אם אכן כך נאמר להם, הרי שאין זה כחוק", מבהירה שחם. "אם הבקשה עומדת בנוהל גילוי מרצון, דינה להתקבל, גם אם מי שהגיש אותה הוא יהלומן. החוק ונוהל גילוי מרצון אינם מפלים לרעה יהלומנים בבקשות לגילוי מרצון, ולכן זה אסור ובלתי חוקי להפלות יהלומנים לרעה בהליך נוהל גילוי מרצון המיועד לכולם".

רשות המסים: "מיפוי מודיעיני הוא חלק ממערך ההרתעה"

מרשות המסים נמסר בתגובה לשליחת מכתבי הדרישה ליהלומנים למלא בתוך 60 יום דוח פרטים אישיים והצהרה על נכסים ומקורות הכנסה, וזאת עבור מחלקת מודיעין וחקירות מס הכנסה: "רשות המסים, כידוע, פועלת בכל מקום בו יש חשד לביצוע עבירות מס. עוד ידוע כי רשות המסים, ככלל, אינה מוסרת מידע לגבי פעילויות מודיעיניות, בין אם הן מתנהלות ובין אם לאו. עם זאת, נציין כי ככלל מיפוי מודיעיני מהווה חלק ממערך ההרתעה של הרשות".

באשר לטענות כי הרשות מסרבת לאפשר ליהלומנים להגיש בקשות של גילוי מרצון (תוכנית המיועדת להחזיר את כספם של ישראלים על רכוש שמסיבות שונות נמצא בחו"ל ובגינו לא שולם מס), נמסר מהרשות: "באשר למהלך הגילוי מרצון, נבהיר כי כל מקרה נבחן לגופו. יחד עם זאת, במקום בו יש חשש כי מהלך הגילוי מרצון יהווה מנוף להלבנת הון, ברור כי הבקשה תידחה".