תביעה נגד דונלד טראמפ: ה"אוניברסיטה" שהקים מזויפת

התובע של מדינת ניו-יורק: טראמפ מבטיח להפוך את הסטודנטים לעשירים, אך במקום זאת מפתה אותם לקחת סמינרים יקרים וחסרי תועלת ■ היקף התביעה: 40 מיליון דולר ■ טראמפ בתגובה: תביעה כוזבת שמניעיה פוליטיים

התובע הכללי של מדינת ניו-יורק הגיש אתמול (שבת) תביעה בסך 40 מיליון דולר נגד איל הנדל"ן דונלד טראמפ, בטענה כי "אוניברסיטת טראמפ" שבניהולו היא אוניברסיטה מזויפת, וכי טראמפ מבטיח להפוך את הסטודנטים לעשירים - אך במקום זאת מפתה אותם לקחת סמינרים יקרים שרובם חסרי תועלת.

כמו כן, נטען כי טראמפ לא סיפק את תקופת ההתמחות שהבטיח לסטודנטים.

טראמפ: תביעה כוזבת

טראמפ, מצדו, השיב כי התביעה שהגיש נגדו התובע - איש המפלגה הדמוקרטית - היא כוזבת ונובעת ממניעים פוליטיים.

על-פי הדיווח ברויטרס, התובע הכללי של מדינת ניו-יורק, אריק שניידרמן, טוען כי רבים מ-5,000 הסטודנטים, ששילמו סכומים של עד 35 אלף דולר, האמינו שייפגשו עם טראמפ, אך בסופו של דבר התאפשר להם רק להצטלם לצד תמונה בגודל טבעי של כוכב תוכנית הטלוויזיה "המתמחה".

"אוניברסיטת טראמפ ביצעה מעשי מירמה בכל שלב ושלב שאליו העפילו הצרכנים בתוכניות היקרות שלה, והיא גרמה להם נזק כספי ממשי", אמר שניידרמן. "אוניברסיטת טראמפ, בידיעתו ובהשתתפותו של דונלד טראמפ, התבססה על הכרת השם טראמפ ועל מעמדו של טראמפ כאישיות מפורסמת, במטרה לנצל את הצרכנים שהאמינו במותג טראמפ".

עורך דינו של טראמפ טען כי שניידרמן פתח בחקירה נגד טראמפ בניסיון לסחוט ממנו תרומות למימון מסע בחירות. עורך הדין, מייקל ד. כהן, אמר אתמול (שבת) לסוכנות הידיעות AP כי התביעה שהגיש שניידרמן גדושה כזבים. כהן הוסיף כי טראמפ והאוניברסיטה שלו מעולם לא רימו איש.

לדבריו, אוניברסיטת טראמפ הציגה בפני שניידרמן קרוב ל-11 אלף עדויות מסטודנטים ששיבחו את התוכנית. עוד הוסיף כי 98% מהסטודנטים שהשתתפו בסקר אמרו כי התוכנית "מצוינת".

"התובע הכללי כועס משום שהוא חש שמר טראמפ והחברות השונות שבבעלותו היו צריכות לעשות הרבה יותר עבורו במונחי גיוס כספים", אמר כהן. "החקירה כולה נובעת ממניעים פוליטיים, ומדובר בבזבוז אדיר של כספי משלמי המסים".

מרישומי ועדת הבחירות עולה כי טראמפ תרם יותר מ-136 אלף דולר למסעות בחירות בניו-יורק מאז 2010. על-פי הרישומים, הוא תרם לשניידרמן 12,500 דולר באוקטובר 2010, כאשר התמודד על תפקיד התובע הכללי.

טראמפ, שמרן מוצהר, השתעשע אשתקד ברעיון לרוץ לתפקיד נשיא ארה"ב.

"דונלד טראמפ לא ייתן לאף אחד לסחוט אותו - כולל התובע הכללי", אמר כהן.

בתביעה נטען כי רבים מהסטודנטים השואפים להפוך לאילי נדל"ן לא הצליחו לבצע אפילו עסקת נדל"ן אחת, ומצבם לאחר הלימודים באוניברסיטת טראמפ היה גרוע הרבה יותר מאשר לפני הלימודים. כמו כן הם צברו חובות בהיקף של אלפי דולרים כדי לממן את לימודיהם בסמינרים שבעבר הוצגו כאוניברסיטה מהדרגה הראשונה, שבה מלמדים מורים "שנבחרו בקפדנות" בידי טראמפ עצמו.

שניידרמן תובע את האוניברסיטה עצמה, את טראמפ, המכהן כיו"ר שלה, ואת נשיא האוניברסיטה לשעבר. כתב התביעה יוגש לבית המשפט העליון במדינה, השוכן במנהטן.

שניידרמן מאשים את הנתבעים במעשה מירמה מתמשך, בהתנהגות לא חוקית ומטעה ובהפרת החוק הפדרלי להגנת הצרכן. 40 מיליון הדולרים שדורש שניידרמן נועדו ברובם לפצות את הצרכנים.

שניידרמן דחה את טענתו של טראמפ כי התביעה נובעת ממניעים פוליטיים. "העובדה שלשניידרמן יש מספיק אומץ להמשיך בחקירה - ולא משנה להיכן היא תוביל - מעידה על אופיו", אמר דוברו, אנדרו פרידמן, ל-AP.

כמה עולה ה"אליטה של טראמפ"

פקידים ממשרד החינוך של מדינת ניו-יורק הורו לטראמפ כבר לפני שנים לשנות את שם המיזם שלו, וציינו כי אין לו היתר, וכי הוא אינו עומד בהגדרה החוקית של אוניברסיטה.

ב-2011 שונה שם המיזם ל"מכון היזמים של טראמפ", ומאז הוגשו נגדו תלונות מצד הצרכנים, ואף הוגשו נגדו כמה תביעות אזרחיות בודדות שבהן נטען כי הוא אינו ממלא אחר ההבטחות שהוא מבטיח בפרסומות.

התביעה של שניידרמן מכסה תלונות שהוגשו בשנים 2005-2011. סטודנטים שילמו סכומים שנעו מ-1,495 ל-35 אלף דולר כדי ללמוד מאין הנדל"ן של מנהטן, שכתב את רב-המכר "אמנות המכירה" לפני 10 שנים, ולאחר מכן פרסם גם את הספרים "איך להתעשר" ו"תחשוב כמו מיליארדר".

שניידרמן אמר כי בניגוד להבטחות, הסמינרים לא לימדו את הסטודנטים כל מה שהם שצריכים לדעת על נדל"ן. במדריך של אוניברסיטת טראמפ נאמר למורים לא "ליצור בקרב הצרכנים את הרושם כי די יהיה ב-3 ימים כדי להפוך אותם למצליחים", אמר שניידרמן.

בסמינרים נאמר לצרכנים כי החברות ב"אליטה של טראמפ" עולה 10,000 עד 35 אלף דולר. לסטודנטים הובטחה הדרכה אישית עד שיצליחו לבצע את עסקת הנדל"ן הראשונה שלהם.

שניידרמן אמר כי למשתתפים בסמינרים נאמר כי כדאי להם להגדיל את סכום ההוצאה המרבי בכרטיסי האשראי שלהם לצורך ביצוע עסקאות נדל"ן, אך בסופו של דבר שימשו כרטיסי האשראי לתשלום עבור תוכניות "האליטה של טראמפ".

לדברי התובע הכללי, בניגוד להבטחתה, לא ביטלה "האליטה של טראמפ" לאלתר את חברותם של האנשים שביקשו הפסקת חברות.