פספסה כשהעניקה דירוגים גבוהים לאי.די.בי ואפריקה

את המטרה הראשונה במעלה מבחינת שר האוצר לפיד, השיגה דורית סלינגר ביום בו מונתה לתפקיד הממונה על שוק ההון והביטוח באוצר - היא אישה. אבל, עם כל הכבוד למטרה לשמה פעל לפיד מתחילת הדרך, סלינגר לא צפויה ליהנות מכניסה רגועה לתפקיד; כבר מהרגע הראשון מונחות על שולחנה מספר סוגיות בוערות, שמחכות להחלטה מהירה.

כזו היא סוגיית השליטה בכלל ביטוח, שנמצאת בלב הקריסה הפיננסית של קונצרן אי.די.בי ועשויה להימכר בקרוב לגורם זר, כחלק מעסקה שאישורה או אי-אישורה ידרשו את החלטתה - החלטה חריגה ובעלת השלכות על הקונצרן והשליטה בו.

לצד מהלך זה, תידרש המפקחת החדשה גם 'להוציא את הערמונים מן האש' עבור לפיד עצמו, שנקלע לאחרונה לעין הסערה הציבורית בשל כוונת אגף שוק ההון באוצר לשנות את הריבית התחשיבית בפנסיה הצוברת - צעד שצפוי להוביל לקיצוץ של 10%-15% מקצבאות הפנסיה שעתידים לקבל אלו שיפרשו בשנים הקרובות לגמלאות.

סלינגר מביאה עימה נדוניה מקצועית בהיבט אחד של פעילות אגף שוק ההון - תחום האשראי העסקי החוץ בנקאי, בו יש לה ניסיון ממשי ואפשרות להיכנס מהר יחסית לעובי הקורה. עם זאת, בל נשכח - על מעלות S&P נמתחה ביקורת נוקבת לאחר שהחמיצה לא אחת בדירוגי החוב שלה. בין היתר העניקה חברת הדירוג תחת סלינגר דירוגים גבוהים לחברות שבדיעבד התברר שאינן מסוגלות להחזיר את חובותיהן לרוכשי האג"ח, ובהן אפריקה ישראל, דלק נדל"ן אי.די.בי.

הימור של לפיד

סלינגר תיכנס לתפקידה החדש כמה שנים לאחר שהאגף הוביל, תחת שריג, את הטמעת משטר "חודק" בשוק האג"ח הקונצרני, ובימים בהם האוצר מקדם עוד שתי ועדות שרלוונטיות לאשראי החוץ בנקאי (ועדת גולדשמידט להסדרת ההלוואות הפרטיות שמעמידים המוסדיים, וועדת אנדורן שמונתה לבחון את הסדרי החוב בשוק ההון).

ואולם, הפיקוח על הביטוח הוא יותר מהסדרה של שוק האשראי החוץ בנקאי. נושא הליבה המרכזי של האגף בשנים האחרונות, שצפוי להוסיף להיות מרכזי גם בשנים הבאות, הוא תחום החיסכון הפנסיוני, הסופר-מקצועי (שבו אין לסלינגר ניסיון). לצידו ישנם ביטוחי הבריאות והסיעוד המשמעותיים, שנמצאים בעיצומו של ויכוח אדיר בין שלל גורמים באוצר ולמול משרד הבריאות.

הטיפול בנושאים הללו תלוי ביכולתה של סלינגר להגיע למומחיות מקצועית, תוך הבנה של הפוליטיקה הכרוכה בהם ויכולת עמידה בלחצים. מבחינת לפיד ומשרד האוצר מדובר בהימור מסוים: האם תצליח סלינגר לסגור במהירות פערי ידע בתחומי הליבה של האגף עליו היא מופקדת, ותלמד כיצד לתמרן בין המטרות שלה והאינטרסים הרבים בשוק, בכנסת ובגופים עליהם היא מפקחת.