הקשר המוסדי

נוחי דנקנר הוא האחראי העיקרי לקריסת קבוצת אי.די.בי

אבל הררי הביקורות המוצדקות הללו, מסיטות את תשומת הלב מאחריותם למצב של הגופים המוסדיים, מנהלי חסכונות הציבור, מי שהלוו לאי.די.בי מיליארדי שקלים, בלי לשאול יותר מדי שאלות והכי גרוע - ללא ביטחונות.

אז איך זה קרה? שיחה דמיונית עם מנהל השקעות - שכל קשר בינה לבין המציאות בהחלט אינו מקרי - יכולה ללמד משהו על התנהלות המוסדיים בשנים שקדמו לקריסתו של הקונצרן הגדול במשק.

תגיד, למה בכלל השקעתם באג"ח של אי.די.בי? בשביל מה הייתם צריכים את כל כאב הראש הזה?

מנהל השקעות מוסדי: עזוב, זו הייתה תקופה אחרת.

מה זאת אומרת?

המוסדי: אני לא יודע אפילו מאיפה להתחיל. נכון, ב-2006-2007 הלווינו לאי.די.בי מיליארדי שקלים, אבל אז גם ניהלנו תחרות אגרסיבית על התשואה החודשית. אתה צריך לזכור ששנה קודם רכשנו את קופות הגמל וקרנות הנאמנות מהבנקים במסגרת רפורמת בכר, וגם לקחנו בשביל זה הלוואה גדולה מהבנק. היה עלינו לחץ לייצר תשואה חודשית גבוהה מזו של המתחרים, כדי שהמשווקים שלנו יוכלו לגייס עוד ועוד לקוחות, והדירקטורים יגידו לעצמם שהם אישרו עסקה טובה.

אוקי, אז איך זה קשור להשקעות הכושלות באי.די.בי?

פשוט מאוד, כדי לייצר תשואה חודשית גבוהה מכרנו כמו כולם אג"ח של מדינת ישראל וקנינו אג"ח קונצרניות, כמו אלו שהנפיקה אי.די.בי. על האג"ח הללו קיבלנו תשואה גבוהה יחסית, וגם צ'ופרים מהחתמים, כמו עמלת התחייבות מוקדמת שיצרה רווח הון מיידי למי שהשתתף בהנפקה.

ולמה לא טרחתם לפחות לדרוש ביטחונות?

נו, כבר אמרתי לך שזו הייתה תקופה אחרת. היום כל המוסדיים צריכים ליישר קו עם המלצות ועדת חודק, להעביר כל הלוואה תהליך בדיקה ולדרוש ביטחונות. אבל בגל הנפקות האג"ח של 2006-2007 רק הבנקים קיבלו ביטחונות. רוב ההנפקות בשוק ההון היו מה שנקרא 'מזנין' בלי ביטחונות בכלל. כמשקיע מוסדי היית צריך להחליט: או שאתה מתחרה על התשואה החודשית ומשתתף בהנפקה של נוחי, או שאתה יכול למות כצדיק.

אגב, את הממונה החדשה על שוק ההון והביטוח באוצר, דורית סלינגר, אתה מכיר?

גם היא קשורה לסיפור?

בטח. באותה תקופה, ב-2007, היא הייתה מנכ"לית חברת הדירוג מעלות. האנליסט שסיקר את אי.די.בי במעלות כתב שהוא רואה אצל אי.די.בי אחזקות איתנות פיננסית טובה מאוד ושפרויקט הפלאזה בלאס וגאס מגלם רווחיות גבוהה. הוא גם נתן לאי.די.בי אחזקות דירוג AA מינוס, שזה לפי ההגדרה של מעלות "יכולת גבוהה לעמוד בהתחייבויות". ברור שהיום אני צוחק כשאני נזכר בדוח של מעלות, אבל אז היה כסת"ח מעולה מבחינתי.

מה אני אגיד לך, יפה שאחרי כל זה אתה עוד מצליח לצחוק.

תראה, אתה צריך להבין עוד דבר. מעבר לכל הסיבות שמניתי, כשהמנכ"ל שלי מכיר את נוחי אישית, אז גם אם אני אעשה שמיניות באוויר, הוא יגיד לי לתת לו את הכסף. אתה מכיר שכיר אחד שהיה מתנהג אחרת?