הממונה פועל לפתיחת שוק כרטיסי האשראי לתחרות

הורה לחברת שב"א לאפשר למנפיקים וסולקים להתחבר למערכות שלה במחיר זול

הממונה על ההגבלים העסקיים, פרופ' דיויד גילה, פועל לפתיחת התחרות בשוק כרטיסי האשראי. גילה הודיע היום (ג') לחברת שב"א, שבבעלות הבנקים, כי עליה לעבור שינוי דרמטי בפעילות שלה, על מנת לאפשר לשחקנים חדשים להתחבר אל המערכות שלה בקלות ובמחיר זול, וזאת בתוך כשנתיים.

נציין כי בשב"א יושבות המערכות באמצעותן מתבצעת הסליקה של כרטיסי אשראי. ללא עבודה מול שב"א, לא ניתן לפעול בענף. במשרד הממונה על ההגבלים ביצעו בדיקה מעמיקה של התחרות בשוק כרטיסי האשראי, ממנה עלה כי אחד החסמים העיקריים לכניסה של שחקנים חדשים הוא הקושי להתחבר למערכות של שב"א.

גילה דורש משב"א לאפשר לחברות חדשות (אם יקומו) להתחבר לשב"א בעלות של עד 400 אלף שקל בלבד (מדובר בעלות של אחוזים בודדים לעומת המחיר שגובה שב"א כיום). בנוסף על שב"א יהיה לתמוך בסטנדרטים טכנולוגיים בינלאומיים, שיקלו על כניסת שחקנים חדשים לענף.

נציין כי לפני מספר חודשים פרסם בנק ישראל תנאים לכניסת סולקים חדשים לענף כרטיסי האשראי. בנק ישראל הציב תנאים גבוהים ביניהם דרישות הון עצמי גבוהות. כלומר, הצעד של גילה אינו מספיק כדי לפתוח את ענף כרטיסי האשראי לתחרות, ולפי הערכות, שחקנים חדשים ייכנסו לענף רק אם יהיו גם הקלות בדרישות של בנק ישראל.

שוק כרטיסי האשראי נשלט כיום על-ידי 3 חברות: ישראכרט, לאומי קארד וכאל, שהרוויחו במחצית הראשונה של שנת 2013 מעל ל-300 מיליון שקל. היקף השימוש בכרטיסי האשראי עמד במחצית הראשונה על 110 מיליארד שקל.