שפירא: ההחלטה לפקח על מחירי הגבינה והשמנת - חיובית

מבקר המדינה: "עליית מחירי המזון בשנים האחרונות, נוכח כשלי שוק בחלק מהשווקים של מוצרי מזון חיוניים, הרעה משמעותית את מצב השכבות החלשות"

מבקר המדינה, השופט (בדימוס) יוסף שפירא, הודיע הבוקר (ג') כי הוא מקדם בחיוב את ההחלטה להחזיר לפיקוח את מחירי הגבינה הלבנה והשמנת המתוקה. ההודעה התקבלה על רקע הודעת המפקח על המחירים במשרד החקלאות, אורי צוק בר, כי החליט להכניס לפיקוח מחירים את הגבינה הלבנה 5% ואת השמנת המתוקה 38%.

כזכור, בספטמבר 2012 פרסם משרד מבקר המדינה חוות-דעת מיוחדת לגבי הפיקוח על מחירי המזון ולגבי הפיקוח על מחירי מוצרי החלב, במסגרתה קבע כי מדינת ישראל לא מילאה את חובתה הבסיסית לדאוג לביטחון תזונתי לתושביה, ועליה לקבוע סל מוצרי מזון בסיסי ולנהל עליו פיקוח מחירים הדוק.

חוות-דעת של המבקר חשפה שורה ארוכה של ליקויים קשים ופעילות רשלנית במיוחד של בעלי תפקידים במשרדי הממשלה, שהביאה באופן עקיף לעליית מחירי המזון.

"מזון הוא צורך בסיסי וקיומי לאדם", כתב המבקר. "במדינת ישראל של שנות האלפיים קיימת, למגינת-הלב, אוכלוסייה גדולה המתקשה להתקיים בכבוד ולהבטיח לעצמה את צריכת מוצרי המזון הנדרשים לה. צדק חברתי אינו סיסמה ריקה, וראוי שיבוא לידי ביטוי בהתנהלות שוויונית של מקבלי ההחלטות.

"עליית מחירי המזון בשנים האחרונות, נוכח כשלי שוק בחלק מהשווקים של מוצרי מזון חיוניים, הרעה משמעותית את מצבן של השכבות החלשות. חובת הממשלה להגביר את הביטחון התזונתי של האוכלוסייה בכלל ושל השכבות החלשות בפרט".

בדיקת מבקר המדינה עסקה הן בפיקוח על מחירי המזון והן בפיקוח על מחירי המוצרים בענף החלב. בשני התחומים נמצאו כשלים קשים. בין השנים 2005-2010 עלו מחירי המזון בישראל (בעיקר לחם, דגנים, בשר, עופות, מוצרי שמן ומוצרי חלב) בשיעור ריאלי של כ-8%. פיקוח על מחירי המוצרים בענף החלב מתבצע על-ידי ועדה משותפת למשרד האוצר ולמשרד החקלאות.

חוות-הדעת מצאה כי הורדת רמת הפיקוח על מוצרי חלב לרמה הנמוכה ביותר בשוק ריכוזי, בלא שבשלו תנאי תחרות של ממש, פגעה קשות באינטרס הכלכלי של ציבור הצרכנים.

מבקר המדינה העיר לממשלה בכלל ולמשרדי הנוגעים בדבר בפרט, לתקן את הליקויים שחשפה הביקורת בשימוש במנגנוני קביעת המחירים המפוקחים ולנקוט את הצעדים המתחייבים כדי לנהל פיקוח ממשי על מחיריהם של מוצרי המזון החיוניים. כל זאת כדי להקל על הצרכנים בכלל ועל השכבות החלשות בפרט.

בנוסף פעל מבקר המדינה לדחיית עליית מחירי החלב ומוצריו. בהודעה שהוציא הבוקר ציין שפירא כי "לדעת מבקר המדינה, על כל הגופים המבוקרים לפעול בדרך זאת ולתקן את הליקויים שנחשפו בדוחות מבקר המדינה".