קרטל האשלג חי ובועט: פוטאש אישרה את שכר הבכירים בכיל

ענק האשלג הקנדי, המחזיק 14% ממניות כיל, תמך במדיניות השכר חרף המלצת אנטרופי למוסדיים המקומיים להתנגד לחלק ממנה‏

חרף המלצתה של חברת הייעוץ למוסדיים אנטרופי, להתנגד לחלק מסעיפי מדיניות שכר הבכירים בכיל, אישרה אמש (ב') אסיפת בעלי המניות של חברת הדשנים מקבוצת החברה לישראל, את מדיניות התגמול על כל סעיפיה. האסיפה זנערכה בהתאם לתיקון 20 לחוק החברות ("חוק שכר הבכירים") שקובע כי אישור מדיניות התגמול באסיפה הכללית דורש רוב מקרב בעלי מניות המיעוט בחברה.

‏את אישור המדיניות חייבת הנהלת כיל לתמיכת ענקית האשלג הקנדית פוטאש, המחזיקה כ-14% ממניות כיל. פוטאש היוותה כמחצית ממניות המיעוט שהצביעו בעד מדיניות התגמול (בסה"כ 77% מבין בעלי מניות המיעוט), וכך גם בעד עדכון סעיף המענק והתשלום מבוסס מניות למנכ"ל החברה, סטפן בורגס.

‏נזכיר כי תכנית התגמולים של בכירי כיל כוללת, בין היתר, שכר בסיס שנתי (לפני מענקים ואופציות) של 1.24 מיליון דולר לבורגס, ושכר בסיס של עד 749 אלף דולר לשאר נושאי המשרה בחברה. מדובר על שני סעיפים להם התנגדה אנטרופי בחוות הדעת שפרסמה לאחרונה, כאשר היא מציינת כי תנאי הסף להענקת מענקים בכיל הם בעלי "אפקטיביות מוגבלת", וכי מידת השקיפות שהציגה כיל "בינונית". ליתר ביטחון, הצטיידה כיל בחוות דעות של חברות הייעוץ הבינלאומיות ‏ISS‏ גלאס-לואיס שבניגוד לאנטרופי, סברו כי מדיניות התגמול צריכה להישאר בידי הדירקטוריון או ועדת התגמול של החברה.

‏על רקע זה, תמכו כל הגופים הזרים המחזיקים במניות כיל ללא הסתייגות במדיניות התגמוןל של החברה, כמו גם ביתר הסעיפים שעמדו על סדר היום. בין אלו נציין את גולדמן זאקס, מורגן סטנלי, קרדיט סווייס ו-‏‏UBS‏, אשר הצביעו כולם בעד מדיניות השכר בחברה.

‏מלבד פוטאש והמוסדיים הזרים, עוד מספר מוסדיים הישראליים תמכו בתוכנית התגמול, כך למשל בתי ההשקעות ילין לפידות, אפסילון ואלפא . בית ההשקעות אי.בי.אי בחר לתמוך רק בסעיף מתן האופציות לבורגס והתנגד למדיניות התגמול, ובגופים מקבוצת אלטשולר שחם נחלקו הדעות בעד ובנגד.

‏סעיף נוסף שעלה להצבעה באסיפה - אישור מענק שנתי לבורגס בהיקף של 1.2 מיליון שקל בגין ארבעת החודשים בהם עבד בשנת 2012, זכה לתמיכה ברוב מוחץ של מעל 92%. סעיף זה נזכיר זכה לתמיכתה של חברת הייעוץ אנטרופי בטענה כי הוא אושר לפני שמדיניות התגמול הותאמה לתיקון 20 לחוק (שכר הבכירים).

‏למרות שמדיניות התגמול של כיל זכתה ברוב הנדרש, בחברת הדשנים שדרו היום שוב תחושות קשות מהמלצתה השלילית של אנטרופי, שמהווה מבחינתם "נורה אדומה" לתהליכים המתרחשים בשוק המקומי, אותם הם מגדירים כ"לא רציונליים."

‏גורמים המקורבים לחברה ציינו בפני "גלובס" כי ההתערבות של אנטרופי בתהליך קבלת ההחלטות של החברה מהווה דוגמא נוספת לכך ש"הרישום בבורסה המקומית הפך מנכס לנטל, דבר המעלה שאלה לגבי איזה אינטרס יש לכיל כחברה גלובלית להיסחר בבורסה קטנה שרחוקה מהכסף הגדול, כאשר המשקיעים המקומיים לא תומכים בחברה."