JP מורגן ישלם ללן בלבטניק 42 מיליון דולר על הפרת חוזה

‎‎הבנק יפצה את בלבטניק על שהשקיע את כספו באג"ח משכנתאיות מסוכנות‏

‎‎שופט במדינת ניו-יורק פסק כי בנק JP מורגן צ'ייס הפר חוזה עם המיליארדר הרוסי-אמריקאי לן בלבטניק, מפני שהבנק מילא את חשבון ההשקעות שלו באג"ח משכנתאיות מסוכנות. השופט הורה לבנק לפצות את בלבטניק ביותר מ-50 מיליון דולר כולל ריבית.

‏בפסיקתו, שניתנה לפני כשבוע ופורסמה אתמול (ב'), הורה השופט העליון של מדינת ניו-יורק, מלווין שווייצר, לבנק הגדול בארה"ב לשלם 42.5 מיליון דולר בגין הפרת חוזה, בתוספת ריבית שנתית של 5% החל ממאי 2008.

על-פי הדיווח ברויטרס, ‏בלבטניק, שהונו נאמד ב-16 מיליארד דולר, תבע את JP מורגן ב-2009 על סך של יותר מ-100 מיליון דולר, בטענה כי הבנק הפסיד סכום דומה עבור קרן בסך כמיליארד דולר שהוקמה על-ידי חברתו, אקסס אינדסטריז גרופ, שהבנק ניהל.

‏לפי בלבטניק, יחידת ניהול נכסים של JP מורגן הבטיחה כי תשקיע את כספי חברתו בסגנון שמרני, אחרי שהוא פתח את חשבונו בבנק ב-2006. במקום זאת, הבנק הפר את תקרת ההשקעה של 20% שנקבעה לניירות ערך מגובי משכנתאות, על-ידי הגדרת אותם ניירות ערך מבוססי משכנתאות לדיור (‏ABS‏) כניירות ערך מגובי נכסים ולא ‏MBS‏ (ני"ע מגובי משכנתאות).

בנוסף, ‏חברתו של בלבטניק האשימה את הבנק בכך שהמשיך להחזיק בחשבונה את ניירות הערך הבעייתיים הללו, גם לאחר שידעה שהם אינם מתאימים לתיק. החברה סגרה את החשבון בבנק ב-2008. ‏‎‎‏