שניים נוגסים בתפוח: מלחמה סוערת בין שני הסרטים על סטיב ג'ובס

שני סרטים אודות חייו המרתקים של סטיב ג'ובס מנהלים מלחמת יחסי ציבור ■ האחד - "ג'ובס", שלא נוחל הצלחה יתרה בקופות. השני - "סטיב ג'ובס" של אולפני סוני, שמתעכבים בכתיבת התסריט

שני סרטים אודות חייו המרתקים של סטיב ג'ובס, ממייסדי חברת המחשבים "אפל" ומנכ"לה האגדי, שנפטר באוקטובר 2011, מנהלים ביניהם מלחמה סוערת. עד לא מכבר התנהלה המלחמה הזו מתחת לפני השטח - החל ממאבק על השגת מידע אישי מהימן, וכלה בהאשמות הדדיות, בעיקר סביב דיוק ואמינות. אך ברגע שבו אחד מהסרטים, "ג'ובס" שמו, עלה לבתי הקולנוע (מחר, חמישי, יגיע הסרט לבתי הקולנוע בישראל), הוסרו הכפפות, והמלחמה, בסיוע יחסי ציבור מאסיביים, החלה לייצר כותרות.

"ג'ובס" הוא הפקה עצמאית רבת מפיקים, שהובילו חברות ההפקה וההפצה הקטנות "אופן דורס" ו-"5 כוכבים". כוכב הסרט הוא אשטון קוצ'ר, המגלם את ג'ובס. מן העבר השני, ניצבים אולפני סוני עם הסרט "סטיב ג'ובס". לאחר שרכשו את הביוגרפיה שכתב וולטר אייזקסון על ג'ובס, רב מכר בשם "סטיב ג'ובס", שכרו מנהלי הסטודיו את שירותיו של התסריטאי המחונן אהרן סורקין, מי שכתב את סרט הדרמה הביוגרפית "הרשת החברתית" על מארק צוקרברג, מייסד פייסבוק, סרט שהופק בתקציב של 40 מיליון דולר והניב הכנסות של 225 מיליון דולר.

סורקין, שהיה מיודד עם ג'ובס, שוקד על כתיבת התסריט, והוא מעט מתעכב, שכן במקביל הוא כותב את העונה השנייה והשלישית של הסדרה המוערכת "חדר החדשות". בראיון לכלי התקשורת האמריקניים, אמר סורקין שלכתוב על סטיב ג'ובס "זה כמו לכתוב סרט על הביטלס. יש כל-כך הרבה חומרים שיש לפענח וכל-כך הרבה אנשים שצריך לראיין אותם".

החיפזון מן השטן

כעת צצות בהוליווד שמועות שסורקין פורש מהפרויקט, לאחר שנה של עבודה על התסריט. ייתכן שמי שעומדת מאחורי אותן שמועות היא ההפקה של "ג'ובס", שלא נוחלת הצלחה קופתית יתרה. הסרט, שכתב מאט וויטלי, שזה לו תסריטו הראשון, וביים ג'ושוע מייקל סטרן, נקטל לא מעט על-ידי המבקרים, שהצביעו על חורים בעלילה, על ניסיון מיותר לספר את כל סיפור חייו, ובין השאר רמזו כי "החיפזון מן השטן". במקביל, הופצה ברשת ידיעה בשם "סרטונים על סטיב ג'ובס שכדאי לכם לראות, במקום ללכת לקולנוע לסרט של אשטון קוצ'ר". הסרט "ג'ובס" הכניס, נכון לכתיבת שורות אלו, כ-12 מיליון דולר. בדיוק הסכום שבו הופק.

כעת, למערכה הסוערת נדרש סטיב ווזניאק, ממייסדי "אפל" לצד ג'ובס, ומי שנחשב לשותפו. ווזניאק, שנשכר למטרות ייעוץ על-ידי אולפני סוני, משרת גם מטרות יחצנות. הוא התבטא בעניין הסרט ואמר כי קיווה לאהוב את הסרט, אך תקוותו לא התממשה. "המשחק היה ברובו טוב, אבל התסריט לא היה טוב", אמר במספר לא מבוטל של הזדמנויות. "ווזניאק אינו אובייקטיבי", השיב קוצ'ר להשגות. "האולפנים שמפיקים את הסרט 'סטיב ג'ובס' שילמו לו כסף רב על מנת שיתמוך בסרט ושייעץ לו. וחשוב לזכור את זה".