הצעות לרכישת דיסקונט ניו-יורק - בשבועיים הקרובים

תהליך מכירת דיסקונט ניו-יורק הולך ומתקדם: כ-20 גופים פיננסים, בהם בנקים זרים וקרנות פרייבט אקוויטי נכנסו לחדר המידע ■ מכירת דיסקונט ניו-יורק אמורה לשפר משמעותית את יחס ההון של הבנק

תהליך מכירת דיסקונט ניו-יורק הולך ומתקדם. ל"גלובס" נודע כי בשבועיים הקרובים אמורות להתקבל ההצעות לרכישת הבנק מידי בנק דיסקונט . הגשת ההצעות יכולה להתבצע בשני מסלולים: במסלול הראשון מדובר ברכישה מלאה של הבנק האמריקאי; במסלול השני מדובר ברכישה של 30% ממנו. ההערכות הן כי דיסקונט דורש מיליארד דולר בקירוב תמורת הבנק, שהונו העצמי עומד, נכון לסוף יוני, על 831 מיליון דולר.

את תהליך המכירה מובילים שני בנקי השקעות: JP מורגן ובוטיק ההשקעות סנדלר אוניל (Sandler O'Neill). סנדלר אוניל הוא בנק השקעות אמריקאי, שהוקם ב-1988 ומתמחה בעבודה מול הסקטור הפיננסי ומשקיעים מוסדיים. בין היתר, סנדלר אוניל עוסק בתחום המיזוגים והרכישות בענף הפיננסים.

במסגרת תהליך המכירה נפתח חדר מידע, שאליו יכלו להיכנס הגופים המתעניינים ברכישת הבנק. על פי הערכות, 20 גופים נכנסו לחדר המידע - בהם בנקים זרים וקרנות פרייבט אקוויטי. עם זאת, כלל לא בטוח שכל מי שנכנס לחדר המידע אכן יגיש הצעה.

לאחר שיוגשו ההצעות במסלולים השונים, אמור דירקטוריון הבנק להתכנס ולהחליט כיצד להתקדם, כאשר לא מן הנמנע שאם ההצעות יהיו מאכזבות, המכירה תוקפא. היום (ד') פרסם דיסקונט, שבשליטת קבוצת ברונפמן שראן, את דוחותיו לרבעון השני. במסגרת הדוח התייחס הבנק לתהליך מכירת דיסקונט ניו-יורק וציין: "הבנק פועל לעריכת תוכנית מפורטת לעמידה ביעדי הון. הבנק בוחן בין היתר מכירת החזקות או חלקן. כחלק מבחינת החלופות פנה הבנק לבנק השקעות בניו-יורק במטרה לקבל אינדיקציות ממשקיעים למכירת ההחזקות בדיסקונט ניו-יורק, כולן או חלקן. נכון להיום, התהליך בראשיתו וטרם הוגשו הצעות כלשהן. בשלב זו לא ניתן להעריך אילו מהחלופות תיבחר, אם בכלל".

דרישות רגולציה

הרעיון למכור את דיסקונט ניו-יורק נבע מדרישות רגולציה בנושא הון. על הבנקים להגיע להלימות הון ליבה (היחס בין ההון העצמי לנכסי הסיכון ובראשם תיק האשראי) של 9% עד סוף 2014. הלימות ההון של דיסקונט אמנם עומדת על 9.1%, אך בעקבות המעבר לכללי באזל 3, צפויה לרדת ביותר מ-1%.

מכירת דיסקונט ניו-יורק אמורה לשפר משמעותית את יחס ההון של הבנק, אלא שאינה טריוויאלית, וטומנת בחובה דילמה: האם למכור נכס משמעותי של הבנק כדי להגיע ליעדי ההון, מה שיאפשר לו לצמוח בתיק האשראי, אך מנגד יביא לכך שבטווח הארוך הבנק יאבד מוקד רווח מרכזי. נציין כי במחצית הראשונה הרוויח דיסקונט ניו-יורק 18 מיליון דולר, המשקפים תשואה על ההון של 4.4%.

חלופה נוספת למכירת הבנק, היא להסתמך על התייעלותו והרווחים השוטפים כדי להגיע ליעד שקבע בנק ישראל, אך אז הרדיפה אחרי יעד הלימות ההון תימשך עוד זמן רב.