לא נטפל רק לבנק לאומי

השפעת חוות-הדעת של ליכט תורגש בכל החברות הציבוריות

פורמלית, חוות-דעתו של המשנה ליועמ"ש (כלכלי-פיסקלי), עו"ד אבי ליכט, עניינה אך ורק במדיניות שכר נושאי המשרה הבכירים בבנק לאומי. אבל ליכט לא ביקש להיטפל דווקא ללאומי. חוות-דעתו, המיועדת לחשבת הכללית מיכל עבאדי-בויאנג'ו בתפקידה כיו"ר דירקטוריון חברת האחזקות הממשלתית "נכסים מ.י בע"מ", עוסקת בלאומי מהסיבה הפשוטה שזהו הבנק היחיד שבו מחזיקה עדיין מדינת ישראל במניות.

ואולם למעשה, משמעותה והשפעתה של חוות-הדעת רחבה בהרבה ממדיניות השכר בבנק לאומי. היא צפויה להשפיע לא רק על תחום השכר בענף הבנקאות כולו, אלא לרוחב כל החזית בשוק החברות הציבוריות.

תיקון 20 לחוק החברות, שאושר בכנסת בנובמבר 2012, מגדיר כללי ממשל תאגידי בנוגע למדיניות קביעת שכר נושאי המשרה הבכירים בחברות ציבוריות ובחברות אג"ח.

שלושת עיקריו הם הקמת ועדת דירקטוריון בהרכב המבטיח את עצמאותה, שתדון בכל ענייני התגמול; קביעת מדיניות תגמול לכל חברה, בהתאם לשיקולים ואמות-מידה מפורטים, המתבססת על קשר ארוך-טווח בין ביצועיו של נושא המשרה לבין שכרו; וקביעת הליך אישור מדיניות השכר תוך שקילת עמדת בעלי מניות המיעוט.

את חקיקת החוק הובילה מחלקתו של ליכט, על יסוד מסקנות ועדה בראשות שר המשפטים לשעבר יעקב נאמן. חוות-דעתו מהיום (ד') משמשת מהלך משלים לחקיקה. הציפייה במשרד המשפטים היא שחוות-הדעת תחלחל ותהפוך לפרשנות המקובלת של התיקון, ותוטמע כהוראות מחייבות ביחס למדיניות שכר הבכירים בחברות הציבוריות באשר הן.

מאחר שעדיין לא הצטברה פרשנות של בתי המשפט לתיקון החדש, מדובר עדיין בקרקע בתולה. מדיניות שכר בכל חברה ציבורית, שתהיה מנוגדת לעקרונות שנקבעו כעת על-ידי ליכט, תיחשב חשודה מלכתחילה, ואולי אף תיתקל בפסילה על-ידי בתי משפט, או בסנקציות במקרים של תביעות ייצוגיות או נגזרות.

כך, למשל, מציין ליכט כי אין להסתפק בציון העובדה ש"היחס בין שכר הבכירים לשכר יתר העובדים בבנק נמצא על-ידי הדירקטוריון כהוגן וסביר", אלא יש להביא לפני בעלי המניות את הנתונים המדויקים - כולל נתוני השכר הממוצע והשכר החציוני של העובדים הקבועים ושל עובדי הקבלן. או למשל, שלא ניתן לסווג רכיבי מענק מסוימים כשכר קבוע, ובכך לחמוק בדלת האחורית מהצורך לעגן את הענקתם בקריטריונים מדידים.

דומה כי אין פרצה, אמיתית או מדומה, בהוראות תיקון 20, שאנשי לאומי נמנעו מלשחק באמצעותה משחקי חתול ועכבר עם הרגולטור. ליכט, שניסח את החוק, חושף בחוות דעתו את התעלולים הללו אחד לאחד.

לא בטוח שהוראות ההפעלה של תיקון 20, הגלומות בחוות-הדעת, ישנו את המגמה הכללית של שכר הבכירים המנופח, אך הן צועדות צעד נוסף לעבר חשיפת רכיבי החגיגה לאור השמש.