הפתעה בארה"ב: הכלכלה צמחה בקצב של 2.5% ברבעון השני

צפי האנליסטים בשוק עמד על צמיחה מתונה יותר בקצב שנתי של 2.2% ■ הגורם המרכזי לשינוי האומדן: שיפור בנתוני היצוא וצמצום הגרעון המסחרי ■ תביעות האבטלה השבועיות ירדו ב-6,000 ל-331 אלף

בעוד המתיחות הגיאו-פוליטית מאיימת לשבש את מסלול ההתאוששות של ארה"ב, נתוני התמ"ג (האומדן השני) שפורסמו היום (ה') הצביעו על כך כי הכלכלה החזקה בעולם התרחבה בקצב שנתי של 2.5% ברבעון השני, הרבה מעל אומדן האנליסטים בשוק שעמד על קצב צמיחה שנתי של 2.2%. זאת לעומת אומדן הצמיחה הראשוני שהצביע על התרחבות בקצב של 1.7%.

לפי הנתונים, הסיבה המרכזית לשינוי אומדן הצמיחה הוא צמצום הגירעון המסחרי של המדינה ברבעון השני בשל שיפור בנתוני הייצוא. זאת, בעקבות גידול של 1.9% בביקוש למוצרים ושירותים אמריקאיים, לעומת ההערכה הקודמת שהצביעה על התרחבות בפעילות בקצב של 1.3% בלבד. כתוצאה מכך, הייצוא גדל בקצב של 8.6% ברבעון השני, לעומת האומדן הקודם שעמד על גידול של 5.6% בלבד.

מרבית הנתונים האחרים של התמ"ג נותרו כמעט ללא שינוי מהאומדן הקודם. הצריכה הפרטית, המהווה 70% מהכלכלה האמריקאית, צמחה ברבעון השני בקצב של 1.8%. ההוצאות הממשלתיות ירדו ב-0.9% בתקופה זו, לעומת הערכה קודמת שהצביעה על ירידה של 0.4%. קצב האינפלציה, מנגד, היה כמעט אפסי והצביע על גידול של 0.8% במחירים (ללא מחירי המזון והאנרגיה).

תביעות האבטלה ירדו

במקביל פורסמו גם נתוני תביעות האבטלה השבועיות לשבוע שהסתיים ב-24 באוגוסט. הנתונים הפתיעו לטובה וירדו ב-6,000 לרמה של 331 אלף. עם זאת, צפי האנליסטים בשוק עמד על ירידה חדה יותר לרמה של 330 אלף.

ממוצע תביעות האבטלה בחודש האחרון, נתון שנחשב למדויק יותר, עלה ב-750 לרמה של 331,250 תביעות, קרוב לרמה שהייתה לפני תחילת המשבר ב-2008.