קבינט הדיור ידון בתוכנית לפריפריה ב-110 מ' ש'

התוכנית שתוצג ביום ב' כוללת מתן הטבות מרחיקות לכת למתיישבים בפריפריה, בניית יחידות דיור להשכרה בסיוע המדינה והסבת מבני ציבור לדיור להשכרה ■ "צעד נוסף בדרך להבאת 300 אלף תושבים חדשים בעשור הקרוב"

תוכנית המפרטת צעדים לפתרון מצוקת הדיור בפריפריה תעלה לאישור קבינט הדיור בישיבתו ביום שני הקרוב. מעיקרי התוכנית שהגיעו לידי "גלובס" עולה, כי מדובר בתוכנית שההיקף הכספי המתוכנן ליישומה עומד על כ-110 מיליון שקל שייועדו בין היתר לסיוע בשכר דירה, לקידום הקמת פרויקטים להשכרה ואף לתוכנית להשכרת בתים במושבים.

מדובר בפרק שלם חדש של תוכנית הדיור הממשלתית, שאותו יזם השר לפיתוח הנגב והגליל, סילבן שלום, המכהן גם כשר האנרגיה והמים. כזכור, בראשית הישיבה השנייה של קבינט הדיור הביע השר השלום תרעומת על כך שהתוכנית מקפחת את הפריפריה ודרש, בתמיכת שרים נוספים, התייחסות ספציפית גם לנגב ולגליל. במהלך הישיבה הוסכם כי תגובש תוכנית כזו שתשולב בתוכנית הדיור הממשלתית.

התוכנית המדוברת נותנת מענה הן להתיישבות העירונית והן להתיישבות הכפרית במרחבי הנגב והגליל, במטרה לתת מענה למצוקת הדיור הקיימת ולמחירי הדיור הגבוהים. מהלכי התוכנית מתייחסים הן לדיור להשכרה והן לרכישה. עוד כחלק מהתוכנית, לראשונה תשתתף המדינה, באמצעות המשרד לפיתוח הנגב והגליל, בבניית דיור להשכרה. רשויות עירוניות בנגב ובגליל, אשר ירצו לבנות דיור להשכרה, יקבלו תמיכה מהמדינה באמצעות השתתפות בעלויות הבנייה עצמה.

עוד על פי התוכנית, יינתן סבסוד שכר דירה למי שהחליט להעתיק את מקום מגוריו לנגב או לגליל בצורה של השתתפות בשכר דירה של עד 1,200 שקל בחודש למשך תקופה של עד שנתיים. ההטבה תינתן לרוכשי דירה ראשונה בלבד, אשר מתגוררים או עוברים להתגורר בנגב ובגליל. הרעיון בבסיס הטבה זו הוא להקל על זוגות צעירים שרכשו דירה, ושלא יצטרכו עוד לשלם שכר דירה מלא במקביל למשכנתא בזמן שהם ממתינים לפינוי הדירה שרכשו, אם מדובר ביד שנייה, או לסיום הבנייה של ביתם החדש.

עוד סעיף בתוכנית עוסק בפתרון שכירות לטווח קצר באמצעות איתור מבני ציבור נטושים, שיפוצם והסבתם למגורים מוזלים בשכירות. בכוונת המשרד לפיתוח הנגב והגליל לסייע לרשויות בשיפוץ המבנים.

באשר להתיישבות הכפרית, התוכנית מאמצת את מודל "בתי אגודה", שלפיו רשות מקרקעי ישראל תאפשר לרשות להקצות עד 7 מגרשי בנייה למגורים לצורך בניית יחידות דיור, שיושכרו למתיישבים עם אפשרות לרכישה בהמשך. על פי המודל, האגודה מחויבת להשתמש בכספי כל יחידת דיור שתימכר לטובת בניית יחידת דיור חדשה להשכרה. במקביל, תשלומי השכירות שישלמו במשך אותה תקופה ייחשבו כחלק מההון העצמי שלהם בעת רכישת יחידת הדיור.

כאמור, ההשקעה הכוללת ליישום החלטה תסתכם בכ-110 מיליון. על פי התוכנית, מסתמן כי 60 מיליון שקל יוקצו מתקציב המשרד לפיתוח הנגב והגליל למשך 3 שנים - 15 מיליון שקל ב-2013, 25 מיליון שקל ב-2014 ו-20 מיליון שקל ב-2015. 50 מיליון שקל נוספים יוקצו מתקציב משרד הבינוי והשיכון בשנים 2013-2014.

השר לפיתוח הנגב והגליל, שעתיד להציג את התוכנית ביום שני הקרוב, אמר ל"גלובס", כי "זהו צעד נוסף בדרך להבאת 300 אלף תושבים חדשים בעשור הקרוב. התוכנית תייצר בזמן קצר יחסית דיור להשכרה בהתיישבות העירונית והכפרית במרחבי הנגב והגליל. מדובר בהטבות ומודלים שיפחיתו את העומס הכלכלי על המשפחות והצעירים, ויאפשרו להם לעשות את הצעד המתבקש, ולעבור להתיישב בנגב ובגליל".

עיקרי התכנית
 עיקרי התכנית