תביעה נגזרת נגד בכירי לאומי לשעבר: "נזק של מאות מיליונים"

התביעה שהוגשה בין היתר נגד המנכ"לית לשעבר גליה מאור והיו"ר לשעבר איתן רף עוסקת בחלקם בחקירת רשויות המס האמריקאיות כנגד הבנק

תביעה נגזרת נגד בנק לאומי ובכיריו לשעבר הוגשה היום (א') לביהמ"ש המחוזי בת"א בטענה להפרת אמונים וחובת הזהירות. התביעה עוסקת בחלקם של הבכירים, ביניהם היו"ר לשעבר איתן רף והמנכ"לית לשעבר גליה מאור, בפרשה שלפיה נחשד הבנק כי סייע ללקוחות אמריקאים להעלים מס. פרשה זו נחקרת על ידי רשויות המס האמריקאיות בימים אלה.

התביעה הוגשה בשם בארי לנואל, המחזיק במניות בבנק. את לנואל מייצגים עורכי הדין עמית מנור, יוקי שמש וענבל לייפר. עורכי דין אלו הם בעלי ניסיון בהגשת תביעות ייצוגיות ותביעות נגזרות בכלל ונגד הבנקים בפרט, ולא אחת הם אף זכו בתביעות, וזכו לתשלום נאה. סכום התביעה הסופי לא נקבע, ורק נכתב כי הוא גבוה מ-2.5 מיליון שקל. מבנק לאומי נמסר בתגובה: "טרם נתקבלה התביעה. כשנקבלה, נבחן אותה".

בתביעה נכתב: "תביעה זו עוסקת במעשיהם של נושאי משרה בכירים בלאומי. מעשים שהסבו נזקים כספיים בסכומים העולים עד מאות מיליוני שקלים". מלבד מאור ורף, נתבעים גם צבי איצקוביץ שהיה ראש החטיבה לבנקאות פרטית ובינלאומית, עוזי רוזן שניהל את לאומי ארה"ב ובנימין נווה, ששימש סמנכ"ל לאומי ארה"ב.

"אחראים לנזק"

נזכיר כי לפני שנתיים, הרשויות האמריקאיות פתחו בחקירה נגד לאומי, בחשד כי הבנק סייע ללקוחות אמריקאים בהעלמת מס מהרשויות האמריקאיות בשנים 2001-2010. רשויות המס בארה"ב קיימו חקירה גם נגד בנקים זרים אחרים וכן נגד בנק הפועלים ובנק מזרחי טפחות בנושא זה, ואולם החקירה בלאומי נחשבת עמוקה ומורכבת יותר מאשר שאר הבנקים הישראליים, והקנס שהבנק אמור לקבל צפוי להיות גבוה משמעותית לעומת שני הבנקים האחרים.

"במסגרת החקירות התברר כי נציגי הבנק ונציגי לאומי ארה"ב, סייעו ושכנעו אזרחים של ארה"ב לבצע פעולות עסקיות, שהניבו לבנק רווחים, ומצד שני מנעו מרשויות המס האמריקאיות לגבות מסים בגין הרווחים שנצברו לאזרחיהם", נכתב בתביעה. בתביעה מצוין כי אחת השיטות המרכזיות לכך הייתה באמצעות פתיחת חשבון בנק מחוץ לארה"ב. "הרחק מעיניהן של רשויות המס בארה"ב", לשון התביעה. בתביעה מצוין כי הנתבעים ידעו על שיטה זו: "הם אף נהנו בעקבותיה מתנאי שכר משופרים המותנים בתוצאות של הבנק, שרווחיו גדלו כתוצאה מהפעילות הבלתי חוקית".

נזכיר כי לפני חצי שנה, לאומי הודיע שבעקבות החקירה יבצע הפרשה של 340 מיליון שקל. סכום זה מגלם את גובה הקנס שעתיד לאומי לקבל, וכן הוצאות ליועצים ועורכי דין ששכר הבנק (הוצאות אלו בלבד צפויות להסתכם בעשרות מיליוני שקלים).

"נושאי המשרה הבכירים אחראים לנזק שנגרם לבנק, שעה שהניעו אותו לקחת חלק בפעילות בלתי חוקית בארה"ב, או לכל הפחות לא מנעו זאת. פגיעה נוספת שנגרמה לבנק היא פגיעה תדמיתית, שכן קרוב לוודאי שהבנק תויג בארה"ב כנותן סיוע לפעילות עבריינית", נכתב בתביעה.