מדענים פיתחו במעבדה 'מיני מוח' בגודל אפונה מתאי גזע

למרות שלא מדובר במוח אמיתי, זוהי פריצת דרך מדעית בעלת השלכות מסקרנות ומפחידות

זה התחיל ב"גולם", המשיך בפרנקנשטיין וכעת נראה שזה קרוב יותר מתמיד - מדענים הצליחו לייצר במעבדה מוח מתאי גזע.

לא מדובר במוח אמיתי אלא ב'מיני מוח', בגודל אפונה. למרות זאת, מדובר בפריצת דרך מדעית בעלת השלכות מסקרנות ומפחידות. רשת הנוירונים התחילה להתפתח בעצמה בתוך המצע שהניחו החוקרים. לאחר כחודשיים של ניסוי, כבר ניכרה בה דיפרנציאציה, כלומר החלו להתפתח אזורי מוח נבדלים זה מזה, כגון רשתית-עין, קרום המוח וקליפת המוח.

"ההפתעה שלנו נבעה מכך שהאיברונים התארגנו מעצמם, כשנתנו להם את מצע הגידול המתאים, מבלי שהיינו צריכים לכוון את הגידול של כל אזור ואזור", אומר החוקר המוביל פרופ' יורגן קובליך, שהוביל את המחקר מטעם המכון לביוטכנולוגיה מולקולרית באקדמיה האוסטרית למדעים. המאמר פורסם בכתב העת נייצ'ר.

החוקרים טוענים כי ההתפתחות של ה'מיני מוח' אחרי חודשיים, לא מאוד שונה ברמת הדיפרנציאציה שלה משל עובר בן אותו הגיל. כאשר הם נשאלו האם המוח שלהם "חושב" אמרו שלא. בכל זאת, התפתחות נוספת בהקשר הזה עלולה להציף דילמות אתיות לא פשוטות.

בינתיים, ה'מיני מוח' נחשב לרקמת מעבדה לכל דבר והחוקרים מתכוונים להשתמש בו, ולמעשה כבר משתמשים בו, לחקר מוח פתולוגי לעומת תקין. כך למשל, הם נטלו דגימת נוירונים מחולה במחלה בשם מיקרוצפליה, שבה המוח אינו גדל מספיק, ואז גידלו את התאים הללו במעבדה. התוצאה הייתה שגם ה'מיני מוח' המעבדתי גדל פחות מאשר 'מיני מוח' אחר שפותח מתאים רגילים, שלא היו חולים במחלה. בעתיד אפשר יהיה לבחון את השפעת התרופות על הרקמה.