ביהמ"ש אישר לאכלס בניין שנבנה בחריגה של 2.5 קומות

קבלן שהקים בניין מגורים בקרית מלאכי בחריגה לעומת היתר הבנייה שהונפק לו, יקבל טופס אכלוס למרות העבירה ■ הסיבה: יש להתחשב במשפחות "קשות היום" שרכשו דירות בפרויקט בתום לב

שופטת בית המשפט לעניינים מינהליים בבאר שבע, רחל ברקאי, קבעה לאחרונה כי קבלן שהקים בניין מגורים בקרית מלאכי בחריגה של 2.5 קומות מהיתר הבנייה שהונפק לו, יקבל טופס אכלוס למרות העבירה. הסיבה: יש להתחשב במשפחות "קשות היום" שרכשו דירות בפרויקט בתום לב.

תחילת הפרשה לפני כשנה, עם פרסום חשדות בדבר עבירות מין וקבלת שוחד כנגד ראש העירייה מוטי מלכה. פרויקט הבנייה שנקשר לפרשה הוא פרויקט "לב הפארק" שהקימה חברת ש.י. שפץ וקנין, שכלל שלושה בנייני מגורים, שאוכלס בחלקו. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה והמועצה הארצית לתכנון ובנייה קבעו כי אחד משלושת הבניינים שכולל הפרויקט לא יאוכלס בשל חריגות בנייה רבות, ובהן חריגה של 2.5 קומות מהיתר הבנייה, והקמת חניה עילית במקום חניה תת קרקעית.

הוועדה המקומית לתכנון ובנייה קרית מלאכי והקבלן ש.י שפץ הגישו עתירה לבית המשפט לעניינים מינהליים בבאר שבע, באמצעות עוה"ד אייל מאמו ואפי שבח דחב"ש ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות', כנגד החלטת המועצה הארצית, בדרישה לאכלס את הבניין שרוכשי הדירות בו מצאו עצמם עומדים בפני שוקת שבורה. בין הטענות שהעלו הוועדה המקומית והקבלן נטען גם כי חברי המועצה הארצית הושפעו מהחקירה הפלילית המתנהלת כנגד בכירים בעיריית קרית מלאכי בחשד לעבירות שוחד ועבירות נוספות.

השופטת רחל ברקאי קיבלה את טענות הוועדה המקומית והקבלן ונימקה את החלטה בכך שהאינטרס של רוכשי הדירות שנפגעו מההחלטה לבטל את היתר הבנייה לא קיבל משקל מספיק בהחלטת המועצה הארצית. "מדובר בעיר פיתוח שרוב תושביה הינם אנשים קשי יום ושליחתם לקבל מענה אחר על דרך של תביעה כספית אינה מהווה מענה ראוי או סביר", נימקה ברקאי בפסק הדין, "רוכשי הדירות הסתמכו בתום לב על כך שחברת שפץ מחזיקה בהיתר בנייה כדין". ברקאי ציינה לחובתו של הקבלן כי הקים את הפרויקט בניגוד להיתר הבנייה שניתן לו, אך גם ציינה לזכותו כי לא שיווק את הדירות בקומות החורגות, ועל כן קבעה כי הדיון בתוכנית להכשרתן או ביטולן של הקומות שנבנו ללא היתר יוחזר אל הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה.

עו"ד אייל מאמו שייצג את הוועדה המקומית לתכנון ובנייה מסר כי "השופטת החליטה כי למרות שבוצעה בנייה בסטייה מן ההיתר, הואיל וניתנו היתרי בנייה וההיתרים מומשו ויש רוכשים תמי לב שקנו דירות ולא יכלו לדעת שהבנייה בלית חוקית, היא הכירה בדוקטרינת הבטלות היחסית ואישרה לאכלס את השטחים שנבנו בהתאם להיתר, אך לא את השטחים שנבנו בניגוד להיתר".

עו"ד רון סמוראי המייצג את רוכשי הדירות מסר כי "מדובר בפסק דין נכון, שהביא בחשבון את גורלם של הדיירים, שממתינים כבר שלוש שנים לקבל את הדירות, ובתקופה החולפת משלמים גם משכנתא וגם שכר דירה. חלקם אף שילמו מחיר יקר בבריאותם ובשגרת חיי משפחתם, שלא באשמתם".