מתכוננים לתקיפה בסוריה: "מחכים למסכות אב"כ מ-3:00"

(עדכון) - עומס בתחנות חלוקת ערכות המגן ■ פרס: בטוח שארה"ב תפעל ■ צבא ארה"ב משגר לאזור את נושאת המטוסים "נימיץ" המלווה ב-5 משחתות

על אף ההחלטה להעביר את ההכרעה בנוגע לתקיפה בסוריה לקונגרס, צבא ארצות-הברית ממשיך להיערך: סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה הלילה (ב') כי נושאת המטוסים "נימיץ" וקבוצה של ספינות קרב נוספות עושות את דרכן לים האדום במטרה לסייע במתקפה האמריקאית במידה ותתרחש.

מלבד נושאת המטוסים, צי התקיפה המלווה אותה כולל 4 משחתות וספינת קרב. בשלב זה לא קיבלו הצוותים הנמצאים על כלי השיט הוראה להתקדם לעבר מזרח הים התיכון, אך הספינות מתקדמות לכיוון הים הערבי, משם יוכלו לעבור לים התיכון ביום פקודה - כך מסרו בכירים אמריקאים.

"העברת הספינות לקרבת האזור מהווה מינוף של היכולות בשעת הצורך", מסרו הבכירים לרויטרס, "אנחנו מנסים לצמצם את הפיזיקה של זמן ומרחב על מנת שנוכל להיות מוכנים ככל הניתן ביום בו תינתן פקודה לתקוף".

במוצאי שבת הכריז הנשיא אובמה על דחיית הפעולה בסוריה על-ידי העברת ההחלטה לידי חברי הקונגרס, בשעה ש-5 משחתות של הצי האמריקאי ממתינות ודרוכות לפקודה לתקוף. בכך בעצם דחה אובמה את התקיפה ב-9 ימים לפחות.

במהלך השבוע האחרון הכפיל הצי האמריקאי את נוכחותו במזרח הים התיכון, על-ידי העברת שתי משחתות לשלוש הספינות שכבר שייטו באזור. צי התקיפה של נושאת המטוסים "נימיץ" שהה עד כה באוקיינוס ההודי, כחלק מכוח הסיוע למבצע באפגניסטן. יש לציין כי הכוח ממילא היה אמור לשוב בזמן הקרוב לבסיס האם שלו במדינת וושינגטון שבאצות הברית, לאחר שיוחלף על-ידי צי התקיפה הכולל את נושאת המטוסים "טרומן".

פרס: בטוח שארה"ב תפעל בסוריה

נשיא המדינה שמעון פרס התייחס בריאיון מיוחד לגלי צה"ל להחלטת ארה"ב להמתין עם תקיפה בסוריה עד לאישור הקונגרס, וביקש מהציבור הישראלי "לא לזלזל בעקרונותיו, באיפוקו או בשיקוליו של אובמה".

"ההחלטה עדיין לא התקבלה במלואה. המצב לא יישאר כפי שהיה, אבל גם למלחמה יש בעיה גדולה מאוד", אמר הנשיא. "אני מציע להצטייד בסבלנות עוד שבוע. אני בטוח שארצות-הברית תפעל בסוריה. יש אנשים שנהרגים בעולם, אבל מתקפה כזו עוד לא הייתה. העולם לא רוצה שישתמשו בנשק להשמדה המונית".

כשנשאל האם ישראל רוצה בהפלת משטרו של בשאר אסד, ענה הנשיא פרס כי "אסד מפחד מישראל אבל ישראל לא קובעת. מסיבות סותרות, יש הסכמה על כך שישראל לא תיכנס למלחמה. ארה"ב חושבת שישראל עשויה להפריע לקואליציה המתגבשת ואנחנו מסופקים בשלנו. התערבותנו אינה דרושה ואינה נחוצה".

"אני לא חושב ששיקול דעת זה גמגום", המשיך ואמר הנשיא. "העולם לא מגמגם, העולם משתנה, ויש בעיות רציניות. מוטב לשקול לפני ולא אחרי. אני סמוך על אובמה בכל הנוגע לישראל. לי אין עיניים גלובליות כמו שיש לו, הוא צריך לחשוב גם על סין ועל רוסיה".

"נקודת ההכרעה הייתה השימוש בגז והילדים שנרצחו - זו הסיבה האמיתית והמכרעת שאי אפשר לעבור עליה לסדר היום. אני סומך שזה אינטרס עולמי. אם אובמה יקבל את תמיכת הקונגרס, הוא עשה בשכל. מוטב לו לצאת למלחמה בתמיכת הקונגרס, מאשר לצאת למלחמה ושהקונגרס יתנגד. אני מניח שהוא בדק, ויש לו יסוד להניח שהוא יקבל את אמונם של חברי הקונגרס. הוא אדם שקול", טען הנשיא.

בהקשר לשימוש בנשק כימי בסוריה, התייחס הנשיא שמעון פרס גם לאיום הנשק הגרעיני מכיוון איראן. "זה חלום בלהות, העניין מסובך. אל תצמצמו את זה רק לעניין הישראלי, אני סומך על זה שמדובר באינטרס עולמי, ואני חושב שהעולם לא ירשה שיהיה לאיראן נשק גרעיני. אני גם לא חושב שהרוסים רוצים בזה. לדעתי ישראל לא תצטרך לפעול לבד בנושא האיראני".

"מחכים למסכות מ-3:00 לפנות בוקר"

למרות הודעת הנשיא אובמה על דחיית התקיפה בסוריה, הלחץ והחשש בקרב אזרחי ישראל מפני מתקפה כימית מצד סוריה עדיין קיימים, כשהמונים ממשיכים לצבוא על תחנות חלוקת ערכות המגן. כבר משעות הבוקר המוקדמות החלו עשרות בני אדם להתגודד מחוץ לתחנת החלוקה ב"חי פארק" שבקריית מוצקין.

"הגעתי לתחנת החלוקה כבר ב-4:20 לפנות בוקר", סיפרה מיטל רואש המתגוררת בקריית אתא, "כשהגענו לתחנה ראינו שבמקום מחכים אנשים מ-3:00 לפנות בוקר. החלטנו על תור מסוים, אך כשהגיעו אנשי תחנת החלוקה נאמר לנו שלפנינו בתור ממתינים יותר מאלף בני אדם שמחכים עוד מאתמול".

"לפני זמן קצר יצאו אלינו ואמרו לנו שמי שמחכה מהיום לא יקבל מסכות", הוסיפה רואש. "הם אמרו שאולי תיפתח תחנה נוספת באחד מקניוני חיפה, ושאין לנו בשביל מה לחכות כי גם אתמול אנשים שהמתינו יצאו כלעומת שבאו. פתאום החליטו להכניס אנשים ללא תור ומהומה פרצה פה בין האנשים".