"150 אלף דירות להשכרה במרכז - מכת מוות לפריפריה"

ראש עיריית באר-שבע בישיבה של קבינט הדיור: "על המדינה לשקול היטב היכן תיעשה הבנייה החדשה וכיצד לנצל את מעבר בסיסי הצבא לנגב כדי להשאיר את הדור הצעיר בבאר-שבע"

קבינט הדיור התכנס היום (ב') בפעם הרביעית. במסגרת הישיבה שהתקיימה היום, הוצגה לשרי הקבינט סקירה על ענף הבנייה על-ידי התאחדות בוני הארץ וסקירה על חשיבות הדיור בפריפריה מפי ראש עיריית באר-שבע, רוביק דנילוביץ'. כל הנושאים שעלו להצבעה אושרו על-ידי השרים אושרו, כולל התוכנית לעידוד הנגב והגליל של המשרד לפיתוח הנגב והגליל. כזכור, התוכנית לעידוד הפריפריה שנחשפה ב"גלובס" בסוף השבוע שעבר, תמומן על-ידי משרדי הבינוי והשיכון ופיתוח הנגב והגליל בהיקף 110 מיליון שקל.

במהלך הסקירה שהעביר לשרי הקבינט התייחס דנילוביץ' לתוכניתו של שר האוצר לבניית 150 אלף דירות להשכרה בשולי הערים ואמר כי אם תוכנית זו תצא אל הפועל במרכז מדובר "במכת מוות לנגב ולגליל". עוד אמר דנילוביץ כי על המדינה לשקול היטב היכן תיעשה הבנייה החדשה וכיצד לנצל את מעבר בסיסי הצבא לנגב כדי להשאיר את הדור הצעיר בבאר-שבע.

במסגרת סקירת התאחדות בוני הארץ הציג נשיא ההתאחדות, ניסים בובליל, את נתוני התחלות הבנייה האחרונים שכזכור העידו על ירידה חדה ברבעון השני של 2013 לעומת הרבעון הקודם ואף מהרבעון המקביל. עוד התייחס בובליל בסקירה לסוגיית העובדים הזרים ולמצוקה הקשה של הענף בנושא זה, למצוקת האשראי וגם לחשיבות ההתחדשות העירונית ועודף הרגולציה שתורם להתייקרות הדירות.

כאמור, שרי הקבינט אישרו את ההצעות שעלו להצבעה. מדובר בהצעה לפרוס את תשלומי הוצאות הפיתוח במרכזי מדינה על קרקע למגורים, בחינת אפשרויות הקלה בחובת קבלן למתן ערבות להבטחת רכישת דירה והצעה להגדלת מלאי הדירות על-ידי ניצול תשתיות קיימות במתחמים קטנים. את ההצעה האחרונה הגיש שר הבינוי והשיכון, אורי אריאל, ועיקרה הוא להוציא 'קול קורא' למשרד אדריכלים ומתכנני ערים שיוכלו לבקש הרשאת תכנון על מגרשים בבעלות רשות מקרקעי ישראל. מדובר במגרשים שהיום עומדים פנויים או אינם מנוצלים במלואם עליהם ניתן יהיה לאשר תוכנית חדשה.

השר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום אמר בעקבות ישיבת הקבינט: "ההחלטה שהתקבלה היום בקבינט הדיור היא בשורה משמעותית אשר תשנה את מפת הדיור בנגב ובגליל. התוכנית מתבססת על מודלים אשר ייצרו בזמן קצר יחסית דיור להשכרה בהתיישבות העירונית והכפרית ובכך תיתן מענה לביקוש ההולך וגדל לדיור להשכרה באזורים אלה. ההטבות הכלולות בתוכנית יפחיתו את העומס הכלכלי על המשפחות והצעירים, ויאפשרו להם לעבור להתיישב בנגב ובגליל".

שר הבינוי והשיכון, אורי אריא, אמר: "הבאנו היום לקבינט הדיור פתרונות חדשים גם לאזורי הביקוש וגם לפריפריה. הורדת המחירים תלויה גם בזה, ולכן ראינו חובה לעזור במצוקת האשראי והקלה בערבויות תוך שמירה על זכויות הרוכשים. אנו יוצאים וחושבים מחוץ לקופסא על מנת להעניק פתרונות לחסמים רבים ועל כן כבר בישיבה הבאה יביא משרד השיכון לאישור הקבינט את הסכמי הגג שיביאו לשינוי משמעותי במחירי הדירות ולשיווק אפקטיבי של אלפי יחידות דיור במתחמים רבים בארץ".

שר האוצר ויו"ר קבינט הדיור, יאיר לפיד, בירך על אישור התוכנית לעידוד וחיזוק ההתיישבות בפריפריה ואמר כי "מדובר במהלך המהווה חלק חשוב בתוכניתנו לייצר מלאי מספק של דיור להשכרה ודיור בר-השגה בכל רחבי הארץ. הפרויקטים אשר נכללים בתוכנית יסייעו לפיתוח הנגב והגליל ולתמרוץ מעבר אוכלוסיות חזקות לפריפריה".

ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ, ציין בתום הדיון כי הוא מברך את קבינט הדיור על פעילותו למען ענף הבנייה. "אנו רואים שיש הענות מצד הקבינט, שרי הקבינט קשובים לבעיות ופועלים יחד איתנו לנקיטת הצעדים הנכונים. בפגישת הקבינט הבאה גם נדון בנושא המחסור בעובדים זרים. אני מאמין ששיתוף-הפעולה יניב תוצאות בהמשך".