הכנסת עשויה להציב על גג המשכן מערכת לחשמל סולארי

בחודשים האחרונים חלה התקדמות רבה בתוכנית להציב על גג משכן הכנסת בירושלים מערכת של פאנלים פוטו-וולטאיים להפקת חשמל סולארי

בשנת תשע"ד עשויה כנסת ישראל להפוך לאחד הפרלמנטים הראשונים בעולם הצורכים חשמל מתוצרת עצמית. ל"גלובס" נודע כי בחודשים האחרונים חלה התקדמות רבה בתוכנית להציב על גג משכן הכנסת בירושלים מערכת של פאנלים פוטו-וולטאיים להפקת חשמל סולארי. הרעיון עצמו עלה כבר לפני שנים, אך מה שהביא לקידומו באחרונה הוא ההסדרה החדשה של רשות החשמל המאפשרת ליצרני חשמל סולארי לצרוך בעצמם את החשמל שייצרו ולקזז אותו מחשבון החשמל.

יוזמות להקמת מערכות על גבי מתקני ציבור גדולים ומפורסמים נוספים ,כמו אצטדיון טדי ומבנה הארנה בירושלים, זכו לדחיפה כתוצאה מההסדרה.

"חשמל סולארי הפך כלכלי בישראל ואנו מצויים בפתחו של תהליך שצפוי לשנות בשנים הקרובות את הנוף העירוני", אומר איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה מתחדשת והתייעלות אנרגטית בישראל.

משכן הכנסת הוא אתר כמעט מושלם להתקנת מערכת PV: הוא שטוח, אינו מוצל ובעיקר רחב ידיים. לפי אחת ההערכות ניתן להתקין עליו מערכת בהספק של 1 מגוואט, פי עשרים מההספק של מערכת ביתית סטנדרטית. העלות של מערכת כזאת בשוק מגיעה כיום ל-6 מיליון שקל. למערכת כזו יש יתרון ביטחוני חשוב משום שתוכל לספק כרבע מצריכת החשמל של המשכן בפעילות מלאה, ואת מלוא הצריכה כשהוא פועל במתכונת מוגבלת או במתכונת חירום.

הבניין המפורסם ביותר בעולם שצפוי להתהדר בקרוב במערכת סולארית על גגו הוא הבית הלבן בארה"ב. את ההודעה על הכוונה להתקין מערכת PV פרסם הבית הלבן באוקטובר 2010 אך ברק אובמה, הידוע כמי שאינו ממהר לקבל החלטות, נזקק לשלוש שנים תמימות עד שקיבל את ההחלטה הסופית, בחודש שעבר. לפי הודעת הבית הלבן יותקנו על גג הבניין בין 20 ל-50 פאנלים. התקנת הפאנלים מסמלת במידה רבה את מצבה של התעשייה הסולארית בארה"ב. את הפאנלים הראשונים על גג הבית התקין הנשיא ג'ימי קארטר ב-1979, על רקע מחירי הנפט הגבוהים. יורשו בתפקיד, רונלד רייגן, הסיר את הפאנלים בתקופה שבה מחירי הנפט צללו והתעשייה הסולארית גוועה. ואולם בשנים האחרונות רושם ענף הסולאר בארה"ב גידול מסחרר בהיקפי פעילותו: בשנת 2006 הותקנה בארה"ב מערכת PV אחת ל-80 דקות, כיום מותקנת אחת בכל 4 דקות וב-2016 תותקן אחת בכל 80 שניות - כך קובע מחקר של GTM Research שצוטט בהרחבה בתקשורת האמריקאית.

כנסת
 כנסת