"כל עוד החיסון המוחלש יינתן, לא ניפטר ממגפת הפוליו"

ד"ר אלן שואו מוביל את חברת Vedantra Medical האמריקנית, שנמצאת בבעלות כת"ב הישראלית, ופועלת לפיתוח חיסון של נגיפים מומתים

ד"ר אלן שואו אינו מתנגד לחיסונים. הוא חושב שראוי בהחלט להתחסן בחיסון המוחלש לפוליו, כדי להגן על עצמכם ועל סביבתכם. בכל זאת, הוא גם יודע שיש לכך חסרונות: יכול מאוד להיות כי החיסון המוחלש לפוליו, יביא את מגפת הפוליו הבאה.

"כשמחסנים את הציבור הרחב בווירוס הפוליו המוחלש, מקבלים בצורה אפקטיבית, מהירה וזולה מאוד חיסון של כלל האוכלוסייה. אין כמו מבצע מהיר של חיסון כללי בווירוס המוחלש, כדי למנוע את התפשטות המחלה".

- אבל?

"אבל, הווירוס המוחלש יוצא אל הביוב והוא יכול לחיות בו במשך חודשים על גבי חודשים. שם הוא הוא עלול - וזה באמת קורה אחת ל-1.7 מיליון חיסונים - לעבור מוטציה ולהפוך לווירוס פוליו פעיל".

במסמכי ארגון הבריאות העולמי אכן מוכר זן של וירוס פוליו שמקורו בחיסון שעבר מוטציה. הוא נקרא Vaccine Derived Poliovirus, וחלק מאירועי הפוליו שאירועו בשנים האחרונות, בעיקר במדינות עולם שלישי, הן באשמתו. עם זאת, עדיין מדובר בווירוס חלש יותר.

באופן פרדוקסלי, כשנוצר כזה וירוס מתוך החיסון, כדאי מאוד שהאוכלוסייה תהיה מחוסנת. אם חלק מן האוכלוסייה אינה מחוסנת, הווירוס שמקורו בחיסון יכול להתחיל להתפשט, ולפגוע במסרבי החיסון, באנשים שהחיסון התיישן ואינו כה פעיל אצלם וגם אצל מי שמערכת החיסון שלו מדוכאת מסיבות שונות. אלה נמצאים בסכנה ברגע שהווירוס הזה להשתולל בכלל האוכלוסייה.

לכן, אומר שואו, ברגע שמופיע וירוס פוליו שמקורו בחיסון, אין ברירה אלא לצאת שוב במבצע חיסון של כלל האוכלוסייה בווירוס המוחלש, משום שזהו מבצע חיסון מהיר. הוא גם מונע את התפשטות המחלה באופן היעיל ביותר, ויש לו גם תופעה של חיסון עדר - הוא מחסן גם את מי שלא באו להתחסן מיוזמתם. "זה חיסון מאוד מאוד יעיל - עד הרגע שבו מרגישים שהמחלה מוגרה, ורוצים להפסיק להשתמש בו. אז הוא עצמו הופך לבעיה".

וירוס זול יותר

משרד הבריאות הישראלי מדגיש, בגיבוי נתונים שנאספו ממקורות חיצוניים ובהם בוצע ריצוף גנטי של הווירוס, כי הווירוס הקיים בישראל אינו וירוס שמקורו בחיסון. על פי הרצף הגנטי שלו, ברור שזכינו בווירוס פוליו מאה אחוז טבעי, כזה שכל מבצעי החיסון הכלל עולמיים עדיין לא הצליחו לחסל, מאז שנות ה-50.

עוד מציינים במשרד הבריאות כי הטיעונים של שואו רלוונטיים בעיקר למדינות בהן ניתן רק חיסון מוחלש, אולי משיקולי עלות. בישראל ניתן גם החיסון המומת, וגם החיסון המוחלש, כדי ליצור הגנה כפולה, ולכן שיקולי עלות אינם נכנסים כאן לידי ביטוי, אלא יותר שיקולים של רצון למנוע באופן האפקטיבי ביותר את התפשטות המחלה.

הווירוס המומת אינו עוצר את העברת המחלה, אלא רק את ההידבקות בה.

שואו מאמין שהדרך היחידה להתגבר על הבעיה היא ליצור וירוס מומת טוב וזול יותר, ולהתחיל לחסן במבצעי חיסון המוניים רק בו.

החברה ששואו מנהל, Vedantra, מפתחת שיטה לשיפור של חיסונים באופן שיאפשר גם את הוזלתם, וזאת על ידי השארת החיסון זמן רב יותר בגוף, כדי ליצור תגובה חיסונית יותר אפקטיבית.

Vedantra הוקמה ב-2011 תחת קבוצת אקסס מדיקל בבעלות לן בלווטניק, כחלק מחטיבת הביוטק של אקסס. חטיבה זו, שכוללת שלוש חברות, נרכשה לפני מספר חודשים על ידי חברת כלל תעשיות ביוטכנולוגיה, גם היא בשליטה בשרשור של בלווטניק, כך ש-Vedantra היא למעשה חברה בבעלות ישראלית.