איזה יין לקנות לחג? המדריך המלא לרכישת יין כולל המחירים

החל מ-4 ב-100 ועד 250 שקל לבקבוק: בעזרת אנשי מקצוע בודק "גלובס" איזה יין תוכלו לרכוש בטווחי מחיר שונים, מדוע עלתה קרנם של היינות הלבנים והאם אפשר למצוא יינות בוטיק בפחות מ-100 שקל

בסופר, בחנות מתמחה, או אולי ביקב עצמו? הצרכן הישראלי מוצא היום שפע של יינות במגוון מחירים ובמגוון נקודות מכירה. כיצד מחליטים מה ואיפה לקנות? "רוב היינות שנמכרים בסופר לא מאוחסנים כראוי. חוץ מהנוחות, אין סיבה לקנות יין בסופר", אומר אבירם כץ, כתב ועורך יין במגזין "על השולחן" וסומליה (אוצר יין) במסעדת טוטו. "בחנות מתמחה הדגש הוא לא רק על החוויה אלא בעיקר על ההמלצות שיכולים לספק המוכרים למי שלא מתמצא. אפיק אחר שמציע כץ הוא התארגנות קבוצתית לרכישת יינות ישירות מיבואנים קטנים או מיקבים: "5-6 חבר'ה שמתארגנים לרכישה של 30 בקבוקים יקבלו 20% הנחה לפחות". גם הסומליה אביגיל בן-זקן מדגישה שחשוב לקבל המלצות ממומחה ומציעה לבוא עם הגדרות מדויקות ליין המבוקש ולהתאים את ההצעות לתקציב שמוגדר מראש.

קנייה ישירות ביקב לא בהכרח תוזיל את המחיר: "ביקבי בוטיק קטנים עשוי להיות זול", מסביר כץ, "אבל ביקב גדול לאו דווקא". כך או כך, תקופות חגים כמו ראש השנה ופסח הן זמן טוב להצטייד: "היקבים מתעוררים עם מחירים מצוינים ולכן זה זמן טוב למלא את מקרר היין בבית. שווה לקנות כמות של בקבוקי הר חרמון ב-30 שקל לצריכה יומיומית, וגם ברמות הגבוהות יש מבצעים טובים לקניית מלאי של יינות כמו קסטל או מרגלית נמכרים היום בהוזלות", אומר כץ. היינן הבכיר אבי פדלשטיין סבור שיינות ה-30 שקל מיועדים לצריכה בחג ותו לא, בשונה מיינות ברמת מחיר גבוהה יותר שנמכרים כיום בהוזלות והמיועדים ליישון. בעזרת אותם מומחים ומנהל תחום היין במסעדת ליליות, רועי בלנק, בענף מביא "גלובס" המלצות לקניית יין בתקציבים שונים.

יין ב-70-90 שקל:

גם הבוטיק נכנסים לתמונה

דבר המומחים: "יינות של יקבי בוטיק מתחילים בדרך כלל מ-70 שקל", אומר כץ, ובכך הם מאפשרים להרחיב את טווח היקבים שבמבחר. פדלשטיין מוסיף כי "השנה ביקבי הבוטיק נקלעו לקשיים ולכן מחירי הבוטיקים יורדים כך שהיום אפשר להשיג יינות מוצלחים עם עודף מ-100 שקל. עם זאת, מציע פלדשטיין לא להזניח את היינות המיובאים. "גם בתרבות לא קוראים רק ספרות מקור. היינות המיובאים משקפים תרבות שלמה ובשני האגפים צריך לחפש איכות ומחיר טוב ביחד - מה שאפשר למצוא היום, והרעיון הוא להתנסות וכמה שיותר, גם אם יהיה פספוס בפעמים הראשונות. בטווחי המחירים האלה אפשר למצוא יינות המופקים מזנים מיוחדים עם שיטת יצור מתוחכמת יותר. "שיהיו פחות עוקצניים כמו היינות הצעירים". הדוגמה שהוא מספק היא קברנה של גמלא רמת הגולן.

הסומליה אביגיל בן-זקן מסבירה כי אין כלל אצבע המטה את הכף לטובת יינות ישראליים או מיובאים בקטגוריית המחיר הזו אולם היא מציינת כי חובבי היינות המיושנים ימצאו את מבוקשם בינות מיובאים לעומת בצרים ישראלים שמשתחררים מוקדם יותר.

איזה יין לקנות?

פלדשטיין ממליץ על קברנה גמלא של רמת הגולן, ובן-זקן מציעה לשים לב ליינות הלבנים והרוזה של יקב "שבו" שמתומחרים בכ-70 שקל.

150-300 שקל

מיושנים ומיוחדים

דבר המומחים: כץ: "יינות אלה קונים פחות משיקולים כלכלים ומניפולציות אלא לי שמחפש ביטוי אותנטי למקום ממנו בא היין. באדומים אני מציע לחפש יינות אלגנטיים ופחות כבדים לארוחה אבל מכיוון שיין לבן הולך טוב יותר עם גפילטע, אני מציע להעדיף יינות לבנים גם בנישה הזו". בלנק מוסיף כי יינות אלה עברו יישון של כמה שנים, ולכן התבגרו בבקבוק ותפסו הרבה טעמים וניחוחות.

איזה יין לקנות?

כץ: "כמעט לכל יקב מקומי יש את מהדורת הדגל הגבוהה: למשל מיסט היל של יקב צרעה, הסדרה הים תיכונית של רקאנטי "פלטר", סדרת נובל של פלם. במיובאים הוא מציע לבחון יינות בורגון, קברנה מקליפורניה. בלנק: "יער, הדגל של יקב יתיר, גראן וין של קסטל, קצרין של רמת הגולן. במיובאים הוא מציע לבחון יינות שבלי, יינות מניו-זילנד, איטליה או צרפת, "העיקר לא להיות מקובע". בן זקן ממליצה לבחון את התוצרת של יקב מרגלית.

יין ב-20-30 שקל:

להתאים את הציפיות ליין

דבר המומחים: "אם אסעד במסעדה יוקרה ואשלם 200 שקל, זה יהיה טעים יותר מפלאפל שעולה פחות מ-20 שקל? זה הרעיון גם בבחינת התמורה של יין זול", מסביר כץ. "יש כאלה שמספקים את התמורה, אבל השאלה הנשאלת היא אחרת - מהי הציפייה של הצרכן מיין פשוט? מי שמשקיע 30 שקל הרי שאינו מצפה ליין מתוחכם וזו גם ההמלצה שלי - לא לחפש יין שמתיימר להיות יקר עם כל מיני אלמנטים "בכאילו" של יישון בחביות עץ וכד'. יינות כאלה לרוב מאכזבים. הרעיון הוא לחפש את היין הפשוט, שאינו מכיל שיעור גבוה של אלכוהול, הוא פשוט ומאוזן, בלי לדבר על ארומות ושאר הגדרות שלא תואמות את הקטגוריה הזו". פלדשטיין סבור שיינות שנמכרים ב-30 שקל משקפים חומר גלם נחות יחסית שאופייני לייצור יין המוני. "את הענבים היותר טובים שמרו ליינות יותר יקרים, אפילו ממדרגת ה-2 ב-100". עם זאת, הוא מסביר שאפשר למצוא תמורה לא רעה ומציע לחפש יין כמה שיותר צעיר. מנהל תחום היין במסעדת ליליות, רועי בלנק, סבור כי יינות ב-20-30 שקל הם "טובים וראויים ולא צריך להוריד מערכם. לרוב מדובר ביינות צעירים ונגישים במחיר ובטעם שגם מביני היין יכולים להתחבר לאליהם ללוות בקלילות את הארוחה".

איזה יין לקנות?

כץ ממליץ על יינות הר חרמון של יקבי רמת הגולן ויינות של סגל. פדלשטיין מציע לשים לב יינות תבור, יינות גולן של רמת הגולן וסדרת סילבר של טפרברג.

יינות מבעבעים

כך פותחים שנה

דבר המומחים: כל המומחים שעמם שוחחנו מסכימים פה אחד כי הדרך החגיגית ביותר לפתוח את השנה היא עם כוס יין מבעבע. "מבחינתי זה המדף המועדף", אומרת בן-זקן. וכאן, ההבדל בין הרמות במחיר הוא גדול. מיין מבעבע ב-20 שקל עדיף להימנע. משום שלדבריה "לא הגיוני שיינות כאלה עברו איזשהו תהליך של ייצור יין שמכבד את עצמו".

איזה יין לקנות?

גמלא ברוט ובלאן דה בלאן של רמת הגולן (100-120 שקל), שלפי בן זקן "מיוצר לפי כל החוקים של ייצור שמפניה". בין המבעבעים הישראלים מציע בלנק גם את כרמל פרייבט ברוט (70-80 שקל). למי שיחפוץ בתוצרת צרפת מציע פלדשטיין לחפש שמפניות של מגדלים המצויים באזור הבתים הגדולים והמוכרים מחבל שמפיין ש"מספקים איכויות טובות ב-100-200 שקל לבקבוק".

יין ב-50-60 שקל

מידת תחכום קלה

דבר המומחים: "ההבדל בין יין ב-100 שקל ליין ב-200 שקל אינו משמעותי כמו ההבדל בין יין שעולה 30 שקל ובין יין ב-60 שקל" אומר כץ. "במעבר מ-4 ב-100 ל-2 ב-100 אפשר למצוא יינות מצוינים ונעימים שמהווים שדרוג משמעותי לאלה שנמכרים בחצי". פלדשטיין מוסיף: "הכי נכון להתנסות עד שמוצאים את היין שקולע לטעם. הסימן המובהק והמבורך של השנה הוא עליית הפופולריות של יינות לבנים: "האקלים הישראלי דורש יינות לבנים ורוזה, ולשמחתי ההיצע גדל והתמורה מצוינת". בלנק מוסיף כי ב-50 שקל מדובר על יינות עם מידת תחכום קלה במחיר נגיש: "הודות למבצעים התמורה טובה כעת מתמיד, במיוחד ביינות לבנים".

איזה יין לקנות?

כץ: הסדרה האזורית של כרמל או יינות מרלו של רקאנטי. פלדשטיין מציע לשים לב לסדרה האזורית של כרמל (75-70 שקל במבצעי 50% על השני), סדרת הר של תבור, טפרברג ורקאנטי. בנישת הלבנים המלצותיו כוללות את סדרת טרה רוסה של יקב תבור, (בכ-40 שקל), את סדרת טרה ויונייה של טפרברג (כ-60 שקל) ואת סדרת ריזלינג קאיומי של רמת כרמל בכ-70 שקל. בלנק מציע להתמקד ביינות מרלו מסדרת רזרב של יקבי ברקן ובסדרה האזורית של כרמל. ביינות לבנים הוא ממליץ על שרדונה או ויונייה של יתיר או רמת הגולן.

100-150 שקל

ממותגים ומיובאים

דבר המומחים: יינות אלה כוללים יקבי בוטיק או סדרות ממותגות של יקבים גדולים. לדברי בלנק, ברמת המחיר הזו מדובר ביינות מעולים שבמסעדה יימכרו בכ-250 שקל לפחות. בין המומחים הייתה תמימות דעים לעובדה שברמות מחיר אלה אפשר להתפנק על יין מיושן היטב שהופק בתהליך מיוחד וכי הדגש הוא על העדפות החך. "במחירים אלה יש יינות המופקים מענבים מזנים מיוחדים וגם מזנים מוכרים כמו קברנה", מסבירה בן-זקן, "כאן מה שקובע הוא התאמת היין לטעם האישי".

איזה יין לקנות? בלנק מציע לבחון את יקבי הבוטיק ואת סדרת ירדן של רמת הגולן. בן-זקן מסבירה כי לצד יינות ישראלים כמו קסטל, שאטו גולן ויקבי רמת הגולן, יש "הברקות" של יינות מיובאים. "היות שהיינות מיובאים, מלכתחילה זולים יותר (כוח עבודה, מים, תמיכה ממשלתית) התמורה שהם מספקים בהשקעה כזו עשויה להיות טובה יותר".