מיקרוסופט תרכוש חטיבת הסלולר של נוקיה ב-7.2 מיליארד דולר

הרכישה תשפיע ככל הנראה על מכירות נוקיה בישראל ■ עדיין לא ברור אם מיקרוסופט תשמור על היבואן המקומי של נוקיה ואם היא בכלל מתכננת להמשיך למכור את הסמארטפונים שלה בכל השווקים בה היא פעילה

רכישת נוקיה על-ידי מיקרוסופט הייתה כתובה על הקיר כבר זמן ארוך מאוד, כבר כשנתיים, מאז נכנס לתפקיד מנכ"ל יצרנית הטלפונים הפינית - סטיבן אלופ. אלופ, שהגיע לנוקיה ישירות מענקית התוכנה והחומרה מרדמונד, כיהן כראש החטיבה העסקית של מיקרוסופט, והוא זה שהיה שותף לברית בין שתי החברות משנת 2011.

העסקה עומדת על 5.44 מיליארד אירו (7.2 מיליארד דולר) במזומן. מנכ"ל מיקרוסופט היוצא, סטיב באלמר, כתב לעובדים כי העסקה המתוכננת היא ה"צעד הגדול הבא. זה הזמן לבנות מומנטום ולהגדיל את הנתח והרווחים של מיקרוסופט בשוק הטלפונים הניידים".

בעקבות הרכישה מניית נוקיה קופצת בכ-40% במסגרת המסחר במניה בבורסות אירופה ובמסחר המוקדם בוול סטריט. ב-5 השנים האחרונות שווי השוק של נוקיה צנח בקרוב ל-85%. לשם השוואה, אפל זינקו ב-204%, סמסונג ב-159.1%. בלקברי, יצרן נוסף שלא הצליח לשמור על ההובלה שלו בתחום המכשירים, נפל ב-91.68%.

גובה העסקה הוא זה שגרם להרבה אנשים בתעשיית הסלולר להרים גבה, הסכום נמוך יותר מה-8.5 מיליארד דולר שמיקרוסופט שילמה על סקייפ או ה-12.5 מיליארד דולר שגוגל שילמה עבור מוטורולה מוביליטי.

הבן האובד שחזר

אלופ יחזור למיקרוסופט, בעוד הדירקטוריון של החברה בוחן מועמדים לרשת את מקומו של המנכ"ל הנוכחי, באלמר, הצפוי לעזוב את החברה במהלך שנים עשר החודשים הבאים. זאת לאחר שיזם מהלך פנימי של רה ארגון שמטרתו היתה להפוך את חברת התוכנה לענקית "מכשירים ושירותים" כדוגמת אפל.

אלופ הקנדי, מסומן כאחד המועמדים המובילים לרשת את מקומו של באלמר. כשישוב לשורות מיקרוסופט, אלופ יוביל יחידת מכשירים מורחבת. ג'ולי לרסון גרין, שקודמה בחודש יולי לראש חטיבת ה-Devices and Studios החדשה, בעקבות הרה ארגון שיזם באלמר, תדווח לאלופ כאשר העסקה תיסגר. סגירת העסקה צפויה ברבעון הראשון של השנה הבאה.

"הרכישה הלא ממש מפתיעה של נוקיה מסמלת את כניסתה הרשמית המאוחרת של מיקרוסופט לעולם מכשירי הקצה", אומר אורן רביב, אנליסט בכיר, טכנולוגיות חדשות, IDC ישראל. "בדומה לחלק מהמתחרות שלה, מיקרוסופט תשלוט כעת הן בחומרה והן בתוכנה של המכשירים הסלולריים, מה שאמור לאפשר לה להציג מוצר מגובש יותר. בנוסף לכך, כמו בכל עסקה גדולה בתחום התקשורת, הפטנטים שנוקיה מחזיקה מהווים חלק חשוב במהלך. מיקרוסופט תצטרך להציג לצרכנים סלולרי עם יתרון משמעותי לעומת המתחרים שכבר ביססו את מעמדם בשוק מבחינת מותג ותמיכת מפתחים".

הרכישה של נוקיה באה לנסות לשפר את מצבה של מערכת ההפעלה ווינדוס פון בעולם הסלולר. בסוף השנה שעברה השיקה מיקרוסופט את ווינדוס פון 8 עם המון רצון לשפר את מצבה בענף. על-פי תחזית של IDC מחודש יוני האחרון, בסוף השנה הנוכחית, נתח השוק של מיקרוסופט יעמוד על 3.9%, לעומת 17.5% של iOS של חברת אפל ו-73.8% של גוגל ומערכת האנדרואיד שלה.

"מדובר בהימור עצום אבל הכרחי מצד מיקרוסופט. לאחר שנים של יריות סרק עם ווינדוס פון היא מעלה הילוך ונוטלת שליטה הן על התוכנה והן על החומרה", אומר ג'ף בלייבר, מנהל תחום פלטפורמות המכשירים והתוכנה בחברת המחקר CCS Insight. "אם היה חשש כלשהו שמנכ"ל חדש ייסוג מאסטרטגיית המכשירים והשירותים - הוא התאדה עכשיו. המהלך הזה מעצב מחדש לתמיד את עסקיה של מיקרוסופט".

בהודעה שפרסמה, מסרה נוקיה כי מלבד אלופ, המנהלים הבכירים ג'ו הרלו, ג'והה פוטקירנטה, טימו טויקאנן וכריס ובר יעברו למיקרוסופט כשהעסקה תושלם. ההודעה לא פירטה אילו תפקידים יקבלו שם. יו"ר חבר המנהלים של נוקיה, ריסטו סילאסמה ייטול על עצמו את תפקידי המנכ"ל בעת שהחברה הפינית תחפש אחר מנכ"ל, כך נמסר בהודעה.

בחודש יולי השנה הודיעה נוקיה על רכישת חלקה של סימנס בחברת תשתיות התקשורת נוקיה - סימנס תמורת 2.2 מיליארד דולר. בעקבות המהלכים האחרונים, נוקיה כנראה תתמקד בעיקר בתחום הריווחי הזה.

ההשפעה על ישראל

ההשפעה על הרכישה צפויה להשפיע באופן ישיר על ייבואנית מכשירי נוקיה בארץ - יורוקום. כרגע לא ברור מה גורל הסכמי הייבוא של מכשירי נוקיה אצל יורוקום, כמו כן, מיקרוסופט נוהגת בתחום החומרה שלה לא לשווק את המוצרים בכל מדינות העולם ובעיקר להחדיר את המכשירים שלה בהדרגה למדינות. טאבלט ה-Surface הכושל של מיקרוסופט נמכר בעיקר בארה"ב, לקונסלת המשחקים אקס בוקס 360 לקח 7 שנים להגיע לישראל, כאשר לקונסולה הבאה - אקס בוקס One שתצא בנובמבר במספר מדינותצ - אין בכלל תאריך השקה בארץ.

גם נגן המוזיקה הלא מצליח של החברה - Zune בכלל לא נמכר בישראל עד שיירד מהמדפים בעולם. כתוצאה מהאסטרטגיה הזו של מיקרוסופט בתחום החומרה, לא בטוח כי לאחר שהרכישה תסתיים, נמשיך לראות באופן רשמי, לפחות לתקופה מסוימת מכשירי נוקיה בארץ.

מיורוקום תקשורת סלולרית נמסר: "הבוקר קיבלנו את הידיעה כי מיקרוסופט תרכוש את חטיבת המובייל של נוקיה. יורוקום תקשורת סלולרית מייצגת את נוקיה בישראל ותמשיך לשווק את מגוון הטלפונים של נוקיה בישראל".

המכתב ששלח סטיב באלמר לעובדי מיקרוסופט: "מדובר בצעד נועז"

לכבוד: עובדי מיקרוסופט

הנושא: האצת הצמיחה

היום פרסמנו הודעה מלהיבה: חתמנו על הסכם לרכישת חטיבת המכשירים והשירותים של נוקיה, הכוללת את הטלפונים החכמים ואת הטלפונים הניידים ואת צוות התכנון זוכה הפרסים שלהם, כמו גם מתחמי ייצור והרכבה ברחבי העולם וצוותים המסורים לפעילויות, המכירות, השיווק והתמיכה.

מבחינת מיקרוסופט, מדובר בצעד נועז לקראת העתיד - והשלב הגדול הבא של השינוי שעליו הכרזנו ב-11 ביולי.

אנחנו מתלהבים מאוד מהאפשרות לשלב כוחות בין מיקרוסופט לנוקיה בשוק הניידים. השותפות של שתי החברות בנושא Windows Phone במהלך השנתיים וחצי האחרונות יצרה תוצאות מדהימות - ה-Lumia 1020 המדהים הוא דוגמה מעולה לכך. השותפות שלנו גם יצרה צמיחה מדהימה. למעשה, שיעור הצמיחה של Nokia Windows Phones הוא הגבוה ביותר בשוק הטלפונים החכמים.

הגיע הזמן לנצל את המומנטום הזה ולהאיץ את נתח השוק שלנו ואת רווחנו בתחום הטלפונים. ברור שהצלחה רבה יותר בתחום הטלפונים תחזק את ההזדמנות הכוללת עבורנו ועבור השותפים שלנו לממש את האסטרטגיה שלנו ליצור משפחה של מכשירים ושירותים עבור פרטים וחברות המעצימים אנשים ברחבי העולם בבית, בעבודה ותוך כדי תנועה, בפעילויות שחשובות להם יותר מכל.

... מדובר ברכישה חכמה מבחינת מיקרוסופט, ועסקה טובה לשתי החברות. אנחנו מקבלים כישרונות, טכנולוגיה, וקניין רוחני מדהימים. להלן תשובות לשאלה מה יתרחש לאחר סגירת העסקה.

סטיבן אלופ יחזור למיקרוסופט ויעמוד בראש צוות Devices מורחב. הוא ידווח לי. חלק מאנשי הפיתוח המרכזיים מנוקיה יצטרפו למיקרוסופט וידווחו לסטיבן.

צוות המכירות בשטח מנוקיה, בהנהלת כריס ובר, יישאר בעינו ויהווה את הגרעין של מאמץ המכירות בתחום המכשירים. לאחר סגירת העסקה, כריס והצוות שלנו ידווחו לקוין טרנר. נפתח צוות משולב אחד שימכור למפעילים.

צוות מערכת ההפעלה, בראשון טרי מאיירסון, ימשיך ללא שינוי. נשלב את כל השיווק העולמי בהנהלה תמי רלר ומרק פן. נדבוק במותג יחיד ובאסטרטגיה פרסומית אחידה ככל האפשר.

מערכת הכספים, הייעוץ המשפטי, כוח האדם, התקשורת, הקידום, שירות לקוחות ופיתוח עסקי ישתלבו במיקרוסופט. נקים מערך אחד של שירותי תמיכה במכשירים שלנו.

אין תוכניות של ממש לשינוי גיאוגרפי במקום שבו מתבצעת העבודה, כך שניתן לצפות שהעובדים יישארו במקום שבו הם עובדים כעת. טום גיבונס יוביל את האינטגרציה בין החברות מטעם מיקורסופט.

על אף שההודעה של היום חשובה מאוד, עלינו להישאר ממוקדים בניהול החברה. לפנינו עונת חגים גדולה ועלינו להמשיך לדחוף את העסקים קדימה. אין לי ספק שכך נעשה.

סטיב.

נוקיה
 נוקיה