שמן: התגלה נפט "באיכות גבוהה" בקידוח "ים 3"

עובי השכבה הנושאת סימני נפט (נטו) הינו כ-68 מטר ■ מפעיל הקידוח ביצע בדיקות תוך כדי קדיחה ועם הגעה לעומק של כ-5,700 מטר בוצעו לוגים חשמליים ■ עלותם של מבחני ההפקה מוערכת בכ-12 מיליון דולר

חברת שמן נפט וגז המחזיקה 77.6% מהזכויות ברישיון "שמן" דיווחה הבוקר כי בקידוח ים 3 התגלה מאגר המכיל נפט באיכות גבוהה.

הודעתה של החברה באה כשבועיים לאחר שהודיעה על סימני נפט בשכבה שעוביה אינו עולה על 90 מטר. בהודעתה היום הוסיפה שמן וגילתה כי עובי השכבה המכילה את הנפט עומד על 68 מטר נטו.

השותפים בקידוח שמן, שהבכירים שבהם הם אבי נניקשוילי (שמחזיק בכ-13% מהרישיון) וג'קי בן-זקן (שמחזיק בכ-9% מהרישיון), סירבו למסור היום פרטים על התקדמות הקידוח, מעבר להודעה שציינה כי אישרו עריכת מבחני הפקה. משום כך עדיין לא ברור מה תהיה עלות מבחני ההפקה ומהיכן יגויס המימון לביצועם.

בקידוחי "שרה" ו"מירה" הוערכה עלותם של מבחני ההפקה בכ-20 מיליון דולר לכל קידוח, אך הקידוחים הופסקו לפני עריכת מבחני ההפקה לאחר ולא נמצאו סימני גז משמעותיים.

קידוח ים-3 הנערך מול חוף פלמחים נחשב כבר כעת לאחד היקרים ביותר שנערכו עד היום בישראל. עלות הקידוח מגיעה כיום במצטבר ל-160 מיליון דולר והיא גבוהה ביותר מ-50% מהאומדן המקורי של השותפים ברישיון. בין שאר המכשולים הרבים שהובילו להתייקרות הקידוח אפשר למנות את ההתנגדות הרבה של ארגונים סביבתיים שהביאה לדחיית מועד תחילת הקידוח בכמה שבועות, את אילוצי הביטחון שהביאו להפסקות ממושכות בקידוח ותכנון לקוי שהביא להפסקת הקידוח לצורך התאמתו לעמידה בלחצים, שהיו גבוהים מהמתוכנן.

ההודעה שפרסמה חברת שמן נפט וגז הבוקר באה בעקבות הודעה קודמת מ-26 באוגוסט, שבה דיווחה שמן על אינדיקציות ראשוניות להימצאות פטרוליאום (נפט או גז) שהתגלו בעומק של 5,510 מטר.

בהודעה מהבוקר עדכנה שמן, בניהולו של יוסי לוי, כי הקידוח הגיע לעומק הסופי שלו, העומד על 5,700 מטר, וכן כי בוצעו לוגים חשמליים, בדיקות שנועדו לקבוע את עובי השכבה המכילה נפט ואת תכונות סלע המאגר.

מניות השותפות בקידוח זינקו עד 15%

על רקע הדיווח של שמן, נרשמו היום עליות שערים במניות החברות והשותפויות המחזיקות בקידוח. חברת שמן, שבראשות גבי אשכנזי ויוסי לוי ושמחזיקה ב-77.7% מהזכויות בקידוח, טיפסה היום ב-11.6% במחזור מסחר גדול של 46 מיליון שקל, והגיעה לשווי של 543 מיליון שקל. בחברת מנופים, המחזיקה בכ-8.6% מהון המניות של שמן, נרשמה עלייה צנועה יותר, בשיעור של 5.2%.

יחידות ההשתתפות של שותפות זרח, המחזיקה ב-7.5% מהזכויות בקידוח, טיפסו ב-5.6%, כאשר בשותף הכללי שלה, חברת גוליבר, נרשמה עלייה של 5.1%.

בחברת צמיחה, השותפה שהצטרפה בחודש אפריל לקידוח וכעת היא מחזיקה ב-4.8% מהזכויות שלו, נרשמה עלייה של 15.5%, והיא נסחרת כעת לפי שווי של 38 מיליון שקל.

בעבר העריכו בשמן כי עלות מבחני ההפקה, שצפויים להימשך בין 3 ל-6 שבועות, תעמוד על כ-12 מיליון דולר, אולם סכום זה יכול להשתנות בהתאם למועד התחלת מבחני ההפקה ואורכם. בכך צפוי לעמוד הסכום הכולל שיושקע בקידוח על כ-150 מיליון דולר.

מבחינה פיננסית, לשמן יש כפי הנראה את הסכום הדרוש למימוש חלקה במבחני ההפקה (כ-10 מיליון דולר). זאת מאחר שלפני כ-10 ימים נכנסו לקופת השותפות כ-7.7 מיליון דולר ממימוש האופציות מסדרה 3 שפקעו, וקבלת כספים מחברות הביטוח בגין התקלה שאירעה בקידוח בחודש אפריל.

גם אם יש חוסר במימון מבחני ההפקה, הרי שהוא קטן וניתן יהיה להשלים אותו באמצעות בעלי העניין בחברה, או דרך הכסף שיתקבל מימוש האופציות מסדרה 4 שפוקעות בעוד שבועיים. אם כל האופציות ימומשו למניות, צפוי להיכנס לקופתה של שמן מזומנים בהיקף של כ-11 מיליון דולר נוספים.

ירון זר, אנליסט האנרגיה של כלל פיננסים, אמר היום ל"גלובס" כי "מדובר בהודעה טובה שתוחמת את עובי השכבה, אבל היא לא מספיקה בשביל לדעת אם מדובר בתגלית מסחרית. מתוך הלוגים שבוצעו ומבחני ההפקה שיבוצעו, יהיה ניתן לדעת את היקף הנפט במאגר, כמה ממנו הוא אכן בר הפקה ובאיזה קצב, ואז ניתן יהיה לגזור את הכלכליות שלו".

ערן יונגר, אנליסט האנרגיה של מגדל שוקי הון, ממליץ למשקיעים להביא בחשבון גם דיווחים מקידוחים קודמים שבוצעו. "היו חברות בשנים האחרונות שביצעו קידוחים ופרסמו בתחילה כי יש ממצאים משמעותיים, ואחרי חודש וחצי התברר שאלו לא כלכליים. כך היה עם הקידוח ברישיון 'ישי' (פלאג'יק) או ברישיון 'שמשון', שבו התברר כי התגלית שנמצאה הייתה נמוכה משמעותית ביחס להערכות המוקדמות". ביחס לקידוח "ים 3" אומר יונגר כי "אין בדוח הזה שום נתונים טכניים שאפשר לגזור מהם כדאיות, ולכן הוא לא ממש רלוונטי".