קרנות נאמנות: המתיחות עם סוריה הבריחה הציבור לכספיות

אוגוסט התאפיין בירידה משמעותית בקצב הגיוסים - ל-2 מיליארד שקל בלבד ■ אלטשולר שחם הוא הפודה הגדול זה החודש השני ברציפות: 596 מיליון שקל

כשברקע החששות בעקבות תקיפה אפשרית בסוריה, חתמו קרנות הנאמנות ותעודות הסל את אוגוסט עם גיוסים בהיקף נמוך למדי. בחודש החולף רשמה תעשיית קרנות הנאמנות גיוסים של כ-2 מיליארד שקל, לעומת 6.5 מיליארד שקל ביולי, ועם תשואה ממוצעת שלילית של 0.7%. בדומה לכך, ענף תעודות הסל סיכם את החודש החולף עם גיוסים של כ-915 מיליון שקל, לעומת 1.7 מיליארד שקל ביולי.

ירידות השערים הבריחו את המשקיעים בחזרה לקרנות הכספיות, שהפכו לאפיק המגייס ביותר באוגוסט - 1.1 מיליארד שקל - רובם בשבוע האחרון של החודש. קרנות אלה, שבתחילת החודש דווקא נרשמו בהן פדיונות, הניבו תשואה חודשית ממוצעת של 0.08%.

מנגד, נרשמו פדיונות בקרנות אג"ח מדינה (כ-470 מיליון שקל) ובקרנות אג"ח בחו"ל (כ-115 מיליון שקל). האחרונות, אגב, היו אלה שהניבו את התשואה החודשית הממוצעת הגבוהה ביותר בענף באוגוסט - 0.12% - והיחידות שהניבו מתחילת השנה תשואה שלילית ממוצעת (3.20%).

במקביל נרשמה האטה בקצב הגיוסים בקרנות אג"ח כללי ובקרנות המנייתיות, שתי קטגוריות שכיכבו ביולי. בחודש החולף זרמו לקרנות אלה כ-920 מיליון שקל וכ-190 מיליון שקל בהתאמה, בהשוואה לגיוסים של 2 מיליארד שקל וכ-900 מיליון שקל ביולי, בהתאמה.

כך או אחרת, הקרנות המנייתיות ממשיכות לבלוט. למרות שבאוגוסט הן הפכו לאפיק ההפסדי ביותר בענף, עם תשואה שלילית ממוצעת של 2.2%, הן הקרנות שהניבו את התשואה הממוצעת הגבוהה בענף מתחילת השנה - כ-7.4%.

להלן סיכום חודש אוגוסט אצל כמה ממנהלי קרנות הנאמנות ותעודות הסל הבולטים.

596 מיליון שקל - זהו היקף הפדיונות שנרשמו בקרנות אלטשולר שחם בחודש החולף, מה שמזכה אותו בתואר הפודה הגדול של הענף - זה החודש השני ברציפות. קצב הפדיונות בקרנות הנאמנות המסורתיות של בית ההשקעות החריף החודש משמעותית, שכן ביולי נפדו מקרנותיו 96 מיליון שקל, ואילו באוגוסט היקפן זינק ל-620 מיליון שקל.

בתקופה האחרונה סובלות קרנות הנאמנות של אלטשולר שחם - שמנוהלות על-ידי גילעד אלטשולר ונהנו מתואר המגייסות הגדולות של 2012 - ממומנטום שלילי, על רקע תשואות נמוכות יחסית וסטיית תקן גבוהה, והדבר בא לידי ביטוי במערכות הייעוץ בבנקים.

גוף נוסף שממשיך לבלוט לשלילה, בין היתר על רקע דירוגים נמוכים בבנקים, הוא הראל פיא. חברת הקרנות של בית ההשקעות, בניהולו של סמי בבקוב, ספגה באוגוסט פדיונות בהיקף של 286 מיליון שקל - 259 מיליון שקל מהם בקרנות המסורתיות. רוב הפדיון נרשם בקרנות אג"ח מדינה.

עם רשימת הפודים באוגוסט נמנים גם אקסלנס, שחתמה את החודש החולף עם פדיונות בהיקף 196 מיליון שקל (אך עם גיוס של 130 מיליון שקל בקרנות המסורתיות); מנורה מבטחים, שמהקרנות המסורתיות שלה נפדו 63 מיליון שקל (אך הצליחה לחתום את אוגוסט עם גיוס של 19 מיליון שקל); וכן אילים ואפסילון, שאיבדו 153 מיליון שקל ו-39 מיליון שקל, בהתאמה.

568 מיליון שקל - זהו היקף הגיוס של ילין לפידות בחודש החולף, כולו לקרנות מסורתיות. חברת הקרנות של בית ההשקעות, שמנוהלת על-ידי אסף אלדר ואורי קרן, ממשיכה ליהנות מהמומנטום השלילי בקרנות הנאמנות של אלטשולר שחם, וחותמת חודש נוסף כמגייסת הגדולה של הענף בקרנות המסורתיות, לאחר שביולי גייסה כ-879 מיליון שקל.

שחקנים נוספים שבלטו החודש מבחינת גיוסים בקרנות המסורתיות היו פסגות, עם 427 מיליון שקל (מקום שני בגיוסים, בדומה לחודש יולי); מור, שגייס 190 מיליון שקל (והפך החודש לשחקן העשירי בגודלו בענף, לאחר שעקף את אפסילון מבחינת היקף הנכסים המנוהלים); תמיר פישמן, עם 186 מיליון שקל (לעומת 191 בחודש הקודם); ומגדל שוקי הון, שגייס 176 מיליון שקל לקרנות המסורתיות (מהם גיוס של 111 לקרנות המחקות).

92% - זהו היקף הגיוס של מיטב דש בקרנות כספיות מתוך הגיוס הכולל שלו באוגוסט. בחודש החולף גייסו קרנות בית ההשקעות, שמנוהלות על-ידי רפי ניב, כ-1.1 מיליארד שקל - הסכום הגבוה ביותר בענף - מהם כ-1 מיליארד שקל זרמו לקרנות הכספיות.

מיטב דש, שמנהל למעלה מ-39 מיליארד שקל, וחולש על נתח שוק של כ-18.5% מהענף, הוא השחקן הגדול בתעשיית קרנות הנאמנות בכלל ובאפיק הקרנות הכספיות בפרט. כיום, למעלה מ-62% מסך הנכסים בקרנות מיטב דש מנוהלים בקרנות כספיות (כ-24 מיליארד שקל) המהווים 40% מתעשיית הקרנות הכספיות.

לשם השוואה, המגייסים הגדולים אחרי מיטב בקרנות הכספיות - ששיעור הרווחיות בהן נמוך מאוד - היו מגדל שוקי הון, שגייס כ-134 מיליון שקל (43% מסך הגיוס ו-79% מסך הגיוס כולל הקרנות המחקות, שגם בהן הרווחיות אפסית); אי.בי.אי, שגייס 114 מיליון שקל (73% מסך הגיוס ו-100% מסך הגיוס כולל הקרנות המחקות) ומנורה מבטחים, עם 82 מיליון שקל (שחיפו כאמור על פדיונות של 63 מיליון שקל בקרנות המסורתיות).

344 מיליון שקל - זהו היקף הגיוס באוגוסט של הראל סל, המגייסת הגדולה של ענף תעודות הסל זה החודש השני ברציפות. הראל סל, השחקנית הקטנה בענף, שמנוהלת על-ידי אורי שור, ממשיכה לגייס בקצב גבוה ממתחרותיה, ובדומה לחודש יולי רוב הגיוסים (148 מיליון שקל) היו לתעודות פיקדון, שהרווחיות בהן נמוכה.

למעשה, מגמה זו אפיינה את כלל הענף, שגייס באוגוסט 915 מיליון שקל, מהם 767 מיליון שקל לתעודות הפיקדון (83% מכלל הגיוס).

תעודות נוספות שבלטו היו המנייתיות בחו"ל, שגייסו 322 מיליון שקל, וכן תעודות אג"ח בארץ, שאיבדו 341 מיליון שקל. ענף תעודות הסל מנהל כיום כ-88 מיליון שקל, גידול של 17 מיליארד שקל מתחילת השנה.

ענף קרנות הנאמנות
 ענף קרנות הנאמנות